Proč už nenabízíme copywriting? Nové služby a web Content Wizards

Aplikace ChatLab na kvalitativní výzkumy od Content Wizards

Cože, Content Wizards už nenabízí copywriting? Je to tak. A proč? Hlavně proto, že nám to v éře generativního AI už nedává smysl. Ale to rozhodně není vše, co nás ke změně směřování agentury vedlo. Jaké jsou další důvody proč jsme změnili svoje služby a co pro vás aktuálně můžeme spolu s kolegy, co se týče obsahu, udělat?

Začali jsme v roce 2015 jako agentura na copywriting a obsahovou strategii

Je to už skoro 10 let, kdy jsem skončila v agentuře H1.cz, a rozhodla se využít svoje zkušenosti z tehdejší jedničky v online marketingu ve vlastní firmě. Jádro služeb spočívalo v různých disciplínách copywritingu, pro osvícenější klienty tu byla obsahová strategie a vše co s ní souvisí (tone-of-voice, word bank, publikační plány…). Ještě dnes máme dlouholeté klienty, pro které píšeme, ale rozhodli jsme se copywriting už aktivně nenabízet jako službu. Proč? Protože se proměnil trh i potřeby klientů (i když to třeba ani oni sami ještě nevědí a stále si myslí, že se vyplatí najímat levné externí psavce – přitom potřebují hlavně zkušené editory). Ale o tom v dalším odstavci.

Jak se za tu dobu proměnil trh?

Kolem roku 2012, kdy jsem s obsahem začínala, se poptávali copywriteři hlavně proto, aby se „zaplo to SEO“ a vyhledávače se krmili tunou balastu. Bylo proto potřeba hodně levných lidských generátorů slovní vaty. Klientům se to vyplatilo – takový pisálek psal za 100,-/hodinu nebo za desetikoruny za článek. Jenže jak si to SEO zapínalo čím dál více lidí, jak klienti i spotřebitelé začali požadovat víc než jen výpis produktů a pár generických článků a jak rostla konkurence v online prostředí, bylo potřeba sehnat kvalitnější tvůrce s přesahem do dalších disciplín, jako je blogování, žurnalistika nebo foto a videotvorba. Obsah musel už mít osobnost a splňovat zásady E-E-A-Tdodávat přidanou hodnotu a reagovat na potřeby uživatelů. To už nešlo pokrýt copywriterem najatým ve facebookové skupině – potřebujete autory, potřebujete názory, potřebujete insider tipy a hacky, potřebujete člověka, co se nebojí zvednout telefon a doptat se primárního zdroje. A na to jsou potřeba interní lidi z firmy, kteří dané informace využívají dennodenně ve své praxi.

Co nás už nebavilo a co nám naopak dává smysl dnes?

Ti interní lidé nemusí umět psát, ale musí mít zajímavé know-how. Formu už informacím dá editor, který je přepíše do lákavého textu, co zapadá do vaší obsahové strategie, a content manager, který je fešně (a onlajnově správně) nahraje do vašeho CMS, případně audio-video tvůrce (AI nástroj), který obsah převede do dalších podob. Nemá smysl najímat si externího copywritera nižší nebo střední kategorie, který se bude min. rok učit, co vůbec obnáší váš obor, a další roky bude pilovat nuance, aby byl schopen samostatně připravit výstup bez odborného dohledu vašich expertů. Je to prostě hrozně zdlouhavé a drahé.

Podívejte se na záznam webináře o tom, jak AI v roce 2024 mění práci na obsahu. Jaké má možnosti a limity?

Takový copywriter, který se umí zorientovat poměrně rychle a nebude jen kompilovat již napsané, logicky bude brát tisíce korun za hodinu. Proto je také copywriting od naší firmy drahý a s příchodem AI (ve které spousta klientů spatřila falešnou modlu, jak se ten obsah bude „dělat sám“ a zadarmo) už nemáme ambici stále obhajovat cenu – pokud potřebujete obsah od A do Z včetně rešerší, publikace a další propagace, bude to prostě něco stát.  Ani nám nedává smysl, abyste si kupovali drahý obsah externě – je to dlouhodobě neudržitelné a vaši firmu to interně, z hlediska kompetencí týmu, nikam neposouvá. Stále si budete muset SVŮJ obsah kupovat. Proto raději schopnosti Content Wizards plně nasměrujeme do „zavedení procesů“ ve vašem stávajícím týmu a do strategie, se kterou získáte hodně muziky za minimum peněz a námahy. Do strategie, kterou zvládnou obhospodařovat vaši lidé a kterou mohou převzít jejich nástupci. Svůj obsah si tak budete dlouhodobě tvořit a spravovat sami s občasnou korekcí od externistů, kteří za vás sledují trendy a testují, co funguje a nefunguje.

Content Wizards v roce 2024: Obsahová strategie založená na výzkumu

Aby taková udržitelná obsahová strategie mohla vzniknout a fungovat – musí být založená na datech, insightech, musí zaujmout a musí se odlišit od konkurence. Takovou strategii pro vás „noví Content Wizards“ vytvoří. Navrhnou ji na základě výzkumu, vašich zákaznických dat, na základě situace na trhu a na základě schopností a možností vašeho týmu. Jak říká třeba Jan Řezáč, dnešní stav AI pomocníků, umí dostat i řadového pracovníka na 80% schopnostní percentil, co se copywritingu týče – a na těch zbývajících 20 % si na pár hodin měsíčně najmete editora nebo stratéga. To je cesta, kterou pro značky a podnikatele vidím jako jedinou udržitelnou.

Proto nám nedává smysl nabízet za aktuální situace copywriting a trochu nám i přijde, že bychom těžili z vaší lenosti nebo, odpusťte mi ten výraz, blbosti 😊Investujte radši do cesty, která posune celou vaši firmu, dá vám nové kompetence a nevykrvácíte na ní.

Potřebujete copywriting? Naučte ho dělat svoje interní lidi a objednejte si školení, training na míru nebo kontinuální vedení. Jste sami copywriteři a tvůrci? Stále pro vás vedeme oblíbené veřejné kurzy copywritingu, SEO copywritingu a obsahové strategie. A mrkněte na náš nový web, kde se o naší koncepci dozvíte víc.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Rozhovor s Aničkou Sálovou pro Top Vision
Rozhovor pro Top Vision: Jak na interní a externí firemn...
Poslechněte si rozhovor s mou maličkostí pro firmu Top Vision, kde vedu kurzy kreativního psaní ve firemní praxi a kurzy HR ko...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...
Samotná data nestačí
Data vám pomohou, rozhodnout už se musíte sami
Za 8 let, co se pohybuji v internetovém marketingu, se trh posunul. Roste zájem o strategie, průzkumy, výzkumy a datové a...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 3. díl Validace a finalizace
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 3. díl...
Když už jste nashromáždili data, roztřídili je a dali jim tvar, je na čase zainvestovat čas nebo peníze do validace toho, co j...
Co je to nudge? Lepší pošťouchnout, než nutit.
Co je to Nudge a jak ho využít v obsahovém marketingu?
Tlak vyvolává protitlak, a tak, když někoho k něčemu nutíme, obvykle se akorát naštve a naše přání nesplní. Známe to u dětí, a...