Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut tlak na snižování nákladů v copywritingu

Jak efektivně editovat výstupy z AI?

Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z AI, skládat kousky vyvrhnuté z různých umělointeligentních nástrojů a bude se snažit povýšit více či méně generický text na smysluplný kus obsahu, který předává nějakou hodnotu. Vaším úkolem bude mu vdechnout duši. Jak na to?

Rozmohl se nám tu takový nešvar

Jestli dosud mezi zadavateli koloval mýtus, že „psát umí každý“, po boomu AI už je mýtus brán jako fakt. O profesionálního tvůrce už nikdo nestojí, nebo ho prostě nezaplatí. Kdo ale přichází na scénu? Mistr editor, ladič, krotitel, fact checker. Někdo, kdo umí pár zkušenými tahy povýšit generický text na obsah, který si své místo na slunci, v printu nebo na internetu zaslouží. Čím nejvíc nakopnete nezáživný text z AI?

5 kroků, jak nakopnout AI text

  • Citace: Mluví se v textu o nějaké osobě, nebo nějaká osoba něco komentuje? Dejte si ji do Googlu, proklikněte se na její LinkedIn a ihned můžete třeba článek obohatit o další informace přímo od zdroje – fotky, videa, studie a další názory a citace daného respondenta.
  • Čísla: Stejně jako čísla fungují skvěle v nadpisech, body copy dodají punc relevantnosti. AI se za každou cenu snaží nezahrnout do textu nic konkrétního? Trochu zapátrejte. Proklikněte se na původní zdroj a doplňte do nového texu všechna tvrdá fakta a čísla.
  • Ověření faktů: Pokud na druhou stranu AI něco konkrétního tvrdí, je nutné si to ověřit. Tohle ale není úkol pro začátečníka – musíte se v tématu alespoň trochu orientovat nebo mít „oko“ na nejčastější přešlapy , abyste rychle odhalili nesmysl nebo nepřesnost. Amatér zvládne fact-checking také, ale bude mu to trvat dlouho, nebude umět vše přesně vyhodnotit a nakonec by editingem strávil více času, než kdyby článek napsal expert z masa a kostí od píky.
  • Prolinkování: Prolinkujte text na další související obsah ze svého pera a dokažte, že téma sledujete dlouhodobě.
  • Úprava tónu komunikace a přizpůsobení úrovni znalostí publika. Jsme seriózní, jsme hraví? Naši fans jsou začátečníci, nebo naopak ostřílení mazáci? Přitlačte na pilu, nebo uberte.

A nakonec přidejte něco ze sebe. Svůj jedinečný lidský dotek, který vdechne generovanému a bleskově zeditovanému obsahu duši.

Tyto kroky byste v rámci editace AI textu měly provést vždy, i když máte sebevyladěnejší úvodní prompt (tam už většinou pořešíte i strukturu a požadované formátování textu). Vyzkoušejte si také GPTs od ostatních tvůrců a testujte, co který generátor umí.  Některý bude třeba silnější ve faktech, jiný v práci s tonalitou. Ať se nám to líbí, nebo ne, rychlá editace bude letos copy skill number 1.

Co myslíte vy? Jste už dnes více editorem než tvůrcem od prvního písmenka až po poslední tečku? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Ogilvyho pracovní stůl ve spolupráci s katedrou duševní hygieny v Oxfordu
Copywriterův pracovní stůl podle Ogilvyho a další tipy, ...
Mezi méně známé části Ogilvyho odkazu patří jeho studium na poli ergonomie copywriterova stolu. Navázal na starší teorii praco...
Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...
Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...
Annacopy.cz v roce 2014
Annacopy.cz v roce 2015
Poslední ohlédnutí za nabitým rokem 2015. Potkejte se s annacopy.cz v novém roce na jednom z jejích školení copywritingu. ...
Je to klient, nebo ďábel sám?
Jak být zlý na svého copywritera
Malá hitparáda libůstek, které byste svému copywriterovi opravdu dělat neměli, aby se neporouchal, nebo abyste si texty vzájem...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 3. díl Validace a finalizace
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 3. díl...
Když už jste nashromáždili data, roztřídili je a dali jim tvar, je na čase zainvestovat čas nebo peníze do validace toho, co j...