Záznam z webináře: Copy, content a AI v roce 2024

V březnovém webináři v rámci platformy free.me jsme si se Zuzkou Veselou povídaly o tom, co aktuálně zajímá asi každého obsaháře a zadavatele. Jaký je vliv umělé inteligence (AI) na tvorbu obsahu? A jak si vede ve srovnání s lidskými autory, zejména v kontextu SEO (Search Engine Optimization)? Pusťte si záznam z webináře (plná verze po registraci ve free.me), který proběhl 6.3. 2024 večer, na téma Copy a Content v roce 2024 a k tomu si přečtěte pár úderných statistik, které jsem pro vás na webinář nashromáždila.

Jak si vede AI oproti člověku, co se týče SEO obsahu?

Např. Neil Patel, jeden z předních expertů v oblasti digitálního marketingu a SEO, kterého sleduji přes 10 let a podařilo se mu zakvírovat většinu nejznámějších SEO nástrojů pod svá křídla, se rozhodl prozkoumat tuto problematiku důkladněji a provést následující test:

  • Do testu zapojil analýzu 68 webových stránek, pro které bylo vytvořeno celkem 744 článků.
  • Polovina článků  byla generována pomocí AI, zatímco druhá polovina byla psána lidmi.
  • Oba typy obsahu (jak od člověka, tak AI) byly optimalizovány pro klíčová slova s podobnou obtížností, a měly podobnou délku textu.

Výsledek? V 94,12 % případů obsah napsaný člověkem překonal v SEO výkonu obsah vytvořený umělou inteligencí. Bohužel článek psaný člověkem vyžadoval v průměru 69 minut na napsání a publikaci, zatímco AI dokázala článek vyprodukovat za pouhých 16 minut. Na druhou stranu ale v dlouhodobém horizontu přináší více trafficu konzistentně obsah vytvořený člověkem.

Je na copywriting lepší ChatGPT, nebo Gemini?

Další část Neilova výzkumu se zaměřila na porovnání produkce ChatGPT a Gemini (Bard) v kontextu unikátnosti a duplicity obsahu. Z tisíce článků vytvořených oběma nástroji zvlášť vykázal ChatGPT 92,08 % unikátního textu, zatímco Gemini dosáhl mírně lepšího výsledku s 94,79% unikátností. To není vůbec špatné, protože duplicity se navíc objevily jen na úrovni několika slov nebo slovního spojení, maximálně totožné věty. Test také zjistil, že obecná témata se zpracovávají snáze unikátně, protože jsou k nim tisícovky zdrojů, oproti niche tématům.

Líbí se čtenáři více článek od AI, nebo od lidského autora? A když už, tak které AI píše líbivěji?

Pak Neil Patel zaplatil 83 lidem (snažil se získat 100 lidí, ale 17 úkol nedokončilo) a požádal je, aby zrecenzovali každý 6 článků – 3 od ChatGPT a 3 od Gemini. Nesdělil jim přitom, jak byl článek vytvořen. Jen se jich zeptal, který se jim líbí více. Podle 249 odpovědí. vyhrál Bard, respektive Gemini. Když pak testoval dál, jestli od sebe čtenáři odliší lidské a robotické články, zhruba polovina respondentů je to schopna rozeznat, ale nedivila bych se, kdyby si prostě tipli. A co mají lidé sami raději, když se jich přímo zeptáte? 60 % chce číst text od člověka, 10 % od AI a zbytek to nezajímá – berte s rezervou, protože jak víme, lidé při výzkumech často nevědomky lžou 😊

SEO článek i v roce 2024 zatím musíte poladit ručně podle zásad E-E-A-T

Neil Patel dále poznamenává a já s ním souhlasím, že i když AI může být nástrojem pro generování nápadů a návrhů obsahu, klíčem k úspěchu je pořád lidská úprava a personalizace obsahu. Tímto způsobem mohou tvůrci obsahu splnit kritéria E-E-A-T (Experience, Expertise, Authority, Trust), která Google používá k hodnocení kvality a důvěryhodnosti webových stránek.

Přestože už dnes může AI efektivně zvládat repetitivní SEO úkoly, její využití v marketingu je stále předmětem intenzivního zkoumání a vyloženě k tvorbě obsahu od A do Z ho podle výzkumu HubSpotu používá aktuálně jen 6 % marketérů. Podle statistik IBM už ale 42% organizací po celém světě používá AI v nějaké formě ve svých marketingových strategiích. Mezi nejběžnější využití patří hledání nápadů a inspirace, tvorba osnov a konceptů obsahu.

Podle Mezinárodního měnového fondu by AI mohla ovlivnit téměř 40 % globálního zaměstnání. Nicméně, i přes potenciál AI v oblasti tvorby obsahu, lidský dotek, zkušenosti a osobní přístup zůstávají (zatím!) nezastupitelnými prvky, které dodávají obsahu hloubku, důvěryhodnost a přitažlivost pro čtenáře.

Přečtěte si i moje starší články o AI a o tom, jak editovat AI obsah. Se Zuzkou chystáme pro kladný ohlas na první webinář další pokračování. Stay tuned 😊

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywriter...
Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (j...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...
Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Na jakých akcích a školeních se v létě 2021 potkáte s annacopy?
Na jakých akcích a školeních se v létě 2021 potkáte s an...
I během léta se rádi vzděláváte v marketingu a práci s obsahem? Mrkněte na akce a školení, kde se se mnou můžete pře...
Co nezprasíte sami, zprasí se jinde
Perfekcionismus v copywritingu a pravda o překlepech
Když jsem před 8 lety začínala pracovat v agentuře, moje šéfka a naše hájedničková „copymáma“ Jana říkala, že 2 překlepy ...
Jak pozná copywriter svou cílovou skupinu?
3 cvičení, jak poznat cílovku od stolu
Jasně. Pro porozumění cílovce potřebujeme ideálně data ze spotřebitelských výzkumů, hodiny hloubkových rozhovorů z face-t...