Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?

10 let copywritingu: Jak se změnil trh
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro „živnosťák“

Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online) v českém rybníčku opravdu nedělal pro blaho zákazníka nebo výhry na content marketingových soutěžích. Do vod online copywritingu jsem tehdy přišla dělat jediné – „krmit roboty“. Naštěstí se za těch 10 let svět copywritingu a content marketingu změnil a vyvinul. Kam? Proč? A jak to můžete využít, aby se vám v obsahovém marketingu dařilo?

Od farem na PR články ke skyscraper článkům s autoritou 

O keyword stuffing a přeoptimalizovanou slovní vatu už dnes nikdo soudný nemá zájem (kromě mini webíků a magazínků, které těch pár stovek/tisícovek za zpětný odkaz živí), ale hodně „copywriterů“ nebo domácích pisálků v této fázi ustrnulo. Přitom s takovým obsahem nemáte šanci zaujmout ani lidi, ani vyhledávače a jen přispíváte k hoře bezcenných článků bez jakékoliv autority a přidané hodnoty. Dnes potřebujete jít do hloubky, připravovat dlouhé skyscraper články, kde se to jen hemží obrázky, videi, tabulkami a statistikami, a tvořit široké topic clustery.

Na druhou stranu je tu ale stále oblíbenější snackable content, o kterém jsem psala už předloni, kdy se informace rozkouskuje na krásně stravitelné, a pokud možno co nejzajímavější jednohubky – vidíme to na hlavně sociálních sítích, kde naprosto zadominovala krátká videa a kde brand messages servírujeme zásadně skrze heslovité karusely ve stylu mini infografik.

U obou směrů, jak u propracovaných „ultimate guide“ článků, tak u svačinového obsahu, ale potřebujete odstranit balast, vizuálně zaujmout a vypíchnout to NEJ.

Od fachidiotů k univerzálům

Před 10 lety jste si otextovali web a pak občas poslali do světa pár PR článků. Dnes musíte sytit ještě několik sociálních sítí, natáčet videa, fotit vlastní produktové fotografie, organizovat eventy nebo komunikovat z novináři. A to si žádá koordinaci a přesahy do dalších disciplín všech členů týmu. Váš pracně vypocený content nekompromisně propadá feedem dolů a není čas, aby si s každým postem nejdřív pohrál copywriter, pak korektor, pak grafik, pak ho nahrál na socky community manager a nakonec ho ještě podpořil odborník na výkonnostní social reklamu. Není čas, aby nový článek na blogu nejdřív někdo napsal, pak „oSEOval“, další připravil fotky, grafiku a videa, další vše nahrál do adminu, další ještě připravil o novém článku newsletter a odborník na e-mailing ho odeslal. Dnešní doba přeje univerzálům! Už jen proto, že než byste to všechno zkoordinovali a zmicromagovali, info, které chcete předat, už by bylo passé.

Obsah už dělá každý. Vy musíte dělat skvělý obsah!

Za těch 10 let je v content marketingu hlavně co? No větší konkurence! Tytam jsou doby, když jsme v H1.cz přemlouvali i firmy s velkými rozpočty, že ten obsah má smysl, a web by měl natextovat profík a ne asistentka pana ředitele. Dnes už o důležitosti obsahu nikoho přesvědčovat nemusíme, ale musíte tlačit na to, aby se klient nespokojil jen s levným balastem, o kterém byla řeč v prvním odstavci. Dnes musíte nejen tvořit obsah, ale obsahem zaujmout, odlišit se, a hlavně musíte svému obsahu vdechnout osobnost. Mít názor je důležitější, než kdy dřív. A nemusíte se rovnou vrhat do woke šíleností nebo ekomasáže, které leckdy působí spíš na sílu. Prostě ukažte, jak to děláte vy a vsaďte na autenticitu (a nezapomeňte ji pak prohnat pěkným filtrem 😊.

Každý už umí začít, teď jde o to vytrvat a rozvíjet se

Značky a klienti dnes mají spoustu možností, kanálů, odborníků i agentur, které jim ke skvělému obsahu mohou dopomoct. Umění však není začít a pustit se po hlavně do desítek aktivit – dnes je uměním vytrvat, pracovat se svým know-how a vybranými kanály pořádně a důsledně stavět dál na základech, které jste v začátcích postavili. Odolejte blyštivým hračkám a vsaďte radši na šikovné autory, nápadité univerzály (ty si pokud možno držte in-house) a budování své knowledge a content base, ze které pak můžete rychle a pohodlně čerpat, i když se zčistajasna objeví další sexy kanál, který si zamilovala i vaše cílovka.

Krásný rok 2023 přeje annacopy.cz! Kam se podle vás ubírá copywriting a content marketing v Česku a ve světě? Napište mi na facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by Vás zajímat

Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 3. ...
Když už jste nashromáždili data, roztřídili je a dali jim tvar, je na čase zainvestovat čas nebo peníze do validace toho, c...
Patero novoročních předsevzetí copywritera
Je tu rok 2020, nový nepopsaný list… Obsah už dělám nějaký ten pátek, ale každý rok si slibuji stále dokola 2 hlavn...
Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?
Jak na ukázky své práce? Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hod...
Co je to ghostwriting a jaké má záludnosti?
Ghostwriter: Psavec v pozadí Každá firma nebo online projekt dneska musí mít blog 😊 (nemusí, ale to je zase na jiné...
Reprezentační systémy aneb Jaké copy pro jaký typ lidí?
Využijte myšlení lidí v copywritingu Teorie reprezentačních systémů vycházející z neurolingvistického programování s...
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Pivo jako kráva Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudř...