Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstnání od 9 do 5?

K dnešnímu blogpostu mě inspirovaly inzeráty, které s čím dál větší pravidelností vídám v různých copywriterských skupinách a na pracovních portálech. Já osobně bych copywritera na full-time na straně klienta dělat nechtěla a neosvědčilo se mi to ani v agentuře, kde alespoň můžete střídat klienty a různé copy formáty. Podělím se s vámi o své zkušenosti a pokusím se doporučit zaměstnavatelům přístup, který by mohl být win-win pro obě strany – šéfa i psavce.

Co Vám můžeme nabídnout? Pracovní dobu pondělí až pátek

True story bro, tenhle „benefit“ nabízí budoucímu copywriterovi síť řeznictví. Jako maso mám ráda, ale psát o něm v kanclu od pondělí od pátku se může zajíst i sebevětšímu masožroutovi. Co když nebudu mít svůj den pro pořádnou masovou inspiraci? A co když zrovna nebude, co psát? Přeřadí mě k pultu se šunkou od kosti? Tím se dostávám k dalšímu kurióznímu inzerátu, co na mě na internetu vykoukl.

Zn. Hledáme copywritera/prodavače

Slyšíte správně – v době rekordní zaměstnanosti a všeobecné zhýčkanosti se, asi v rámci úspor, nabízí dělené pozice. Kdo to navrhl? Chytrá horákyně? Když nebude co psát, mazej na kasu? Sice je něco na tom, že copywriter by měl určitě umět prodávat a znát psychologii nakupujících, aby dokázal napsat konverzí text, ale ruku na srdce – většina psavců jsou spíše introverti, a proto se věnují psaní, ne MLM nebo zákaznické péči. Každopádně bych každému copywriterovi doporučila strávit na prodejně nějaký čas, pokecat s personálem a zažít si, jací jsou zákazníci daného podniku ve skutečnosti oproti jejich vylíčení v brandové prezentaci.

Copywriter prodavač

Když už mi dává nějaká dělená pozice smysl, tak je to copywriter/community manager nebo copywriter/PR manager.

Na full-time do agentury? Psát budete po večerech a víkendech

Ze své roční zkušenosti z agentury, kam jsem navíc nenastoupila jako jeden z copywriterů v poli, ale zároveň jako vedoucí oddělení a obsahový stratég, jsem si odnesla několik zkušeností. Můžete na full-time dělat strategii, obrážet meeting a schůzky a do toho školit klienty, ale na psaní vám už nezbyde žádný čas. Tedy čas, který by nebyl co půlhodinu přerušený nějakým telefonátem, dotazem kolegy, nebo spěcháním na další meeting. Psaní tak budete dohánět po večerech a víkendech, kdy máte konečně trochu klidu, nebo si musíte vydupovat na některé dny pravidelný home office. Já si vyargumentovala pondělí a pátek, ale i tak jsem neměla čas zajít ani do posilovny nebo si nedej bože něco osobního zařídit mimo obvyklé rush hours. Na druhou stranu jsem měla velmi tučné bankovní konto, protože jsem ho neměla, kdy provětrávat.

Rezervujte si svého copywritera na určitý počet hodin v týdnu

Jako nejlepší řešení se mi jeví vyzkoušet si spolupráci s copywriterem nejdříve na DPP, odladit si, kolik hodin je na daný objem práce opravdu potřeba, a podle toho pak nastavit podmínky úvazku a náplň práce. Třeba zjistíte, že práce je spíše nárazová a copywritera budete zbytečně platit za vysedávání v kanclu (ne, neříkejte, že může jít zatím obsluhovat na prodejnu 😊), nebo že dané týdenní penzum copywriter v pohodě zvládne za 2 pracovní dny i s rešerší problému mezi kolegy. Domluvte se, že bude 2 konkrétní dny docházet do firmy a 3. bude pracovat doma. Copywriter se tak může věnovat třeba dalším 2 klientům z jiného oboru – bude stále čerstvý, poučí se i z jiných projektů, nevyhoří vám a zaplatíte jen čas, kdy ho opravdu potřebujete.

Pokud sám copywriter chce někde zakotvit na plný úvazek za rozumný plat (prekarizovaná práce ho stresuje a potřebuje platit hypotéku), přihoďte mu na starost sociální sítě nebo PR, jak jsem zmínila výše.

Pracovali jste někdy někde jako copywriter na full-time? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...
Jak moc si pouštět klienta k tělu aneb Umíte oddělit prá...
E-mail, Slack, BaseCamp, Asana, Trello, Messenger, WhatsApp, Zoom, Skype, Teams, SMS nebo staré dobré telefonáty – tam všude a...
Annacopy.cz v roce 2014
O čem psala annacopy.cz v roce 2014?
Tematický záběr, se kterým se umí copywriter vypořádat, vypovídá hodně o jeho kvalitách. Samozřejmě se může věnovat jen tomu, ...
Tahle spolupráce bude bolet...
Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?
Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, ž...
Pevné nervy a smysl pro humor vám všem v novém roce 2019 přeje annacopy.cz
20 debilních keců copywriterů a jejich klientů
Tak co? Už se těšíte po svátcích do práce? 😊 Za spoustu inspirativních hlášek děkuji také Veselé copywriterce. „Tohle ...
Návod na použití copywritera ve 3 krocích
Často se setkávám s tím, že potenciální zákazníci by doslova potřebovali návod na použití copywritera. Doufám, že se neur...