Co mě naučilo 5 let podnikání

Říká se, že nejtěžší je začít. Ale já neměla jinou volbu. Po škole jsem jen dělala stafáž na výběrových řízeních a upadala do čím dál silnější deziluze. Pak přišla naděje, začala jsem přispívat do jednoho firemního IT časopisu a šéfredaktorka i čtenáři mě chválili. Práce mě bavila, ale pořád jsem si připadala s 3 vysokoškolskými tituly jako chodící selhání. Nechtěla jsem prosit po kamarádech, v tom věku jsme se spíš porovnávali, kdo je úspěšnější, než že bychom si pomáhali. Pak jsem šla dělat rozhovor do H1.cz s Davidem Špinarem – zaujal mě on i prostředí online marketingové agentury a potkala jsem tam kamarádku Andreu. Na cígu před budovou v Holešovicích (tehdy jsem ještě kouřila) mi Andrea řekla, jestli to nechci zkusit u nich v copywritingu, když ráda píšu, a že upozorní na moje CV, když ho pošlu její kolegyni. O 5 let později mám vlastní agenturu a můžu se s vámi podělit o několik veselých i bolestně získaných zkušeností.

Nejtěžší je začít a nebát se

A nemusíte mít moc peněz. Já se hned za rok od nástupu do H1.cz vrhla na vlnou nohu. S pomocí kamarádů jsme spíchli web (ano, je to ten stejný, na který dnes koukáte) a začala jsem sbírat svoje první reference – nejdříve z projektů známých a později už od klientů, kteří mě oslovili. Jako první vám proto radím, začněte v malém, spolupracujte s kamarády, pracujte na různých projektech nezištně jen za doporučení. Poraďte i zadarmo, abyste vybudovali důvěru a navázali vztah, ale nenechte se zneužívat na maskovaných výběrových řízeních.

Znejte svou cenu

Ve zkratce: Ti, co platí nejmíň, mají nejvíc keců a strávíte na nich nejvíc (neproduktivního) času. Jste pro ně moc drazí? Holt se nedomluvíte. Vždy se najde někdo, kdo to udělá levněji. Další rada: Nedávejte slevy, pokud jste neudělali chybu – kdo apriori požaduje slevu, si vaší práce nikdy vážit nebude, akorát bude číhat na každou vaši slabou chvilku, aby se domohl snížení ceny. Sami vidíme, kam se slevami dostal český trh – k rozmazleným zákazníkům, kteří nakupují zásadně jen ve slevě. Také se nebojte jednou za čas zdražit, ti dobří zákazníci zůstanou.

Rozšiřujte portfolio

Musíte svůj business rozvíjet, aby se z vás časem nestala cvičená opice. Ke copywritingu přidejte obsahovou strategii (samozřejmě na to musíte mít skills a ambice), pak přidejte školení a ze školení udělejte e-book. Přemýšlejte nad tím, jak ze služby udělat produkt a naopak. Budete se stále někam posouvat a nezamrznete mezi stovkami průměrných pisálků. Taky získáte víc zdrojů výdělku.

Najděte si parťáka, když je práce nad hlavu

Outsourcovat, dělat všechno sám, nebo přizvat do business dalšího parťáka? Razím filozofii, že nemusíte růst za každou cenu. Někdo si váží svobody, že sbalí krám a jede surfovat na Bali, někdo chce být na stejném místě a budovat něco, co ho přežije, včetně kolekce full-time zaměstnanců. Ideální je pozvat si pomocníky na úkoly, které vás nikam neposouvají, abyste měli prostor věnovat se rozvoji businessu. Nebude lehké najít někoho zodpovědného – pokud trávíte více času hašením jeho chyb, je něco špatně.

Věřte své intuici

Ze začátku berte všechno, abyste zjistili, co vám vyhovuje a co už nikdy více. Po čase už bude zakázek hodně a budete se muset rozhodovat, co vzít a co ne. Nemyslete přitom na to, zda je to malý/velký projekt/dobrá reference atp. Pokud těm lidem chcete pomoci, jděte do toho, pokud z toho máte špatný pocit, ruce pryč.

A hlavně si dělejte radost. Peníze jsou jedna věc, ale pocit, že to dává smysl je nejvíc. Proto jsem si teď udělala radost knížkou o kreativitě v copywritingu, která vyjde před Vánoci. Stay tuned!

Pro další tipy vám doporučuji knihu „The $100 Startup: Reinvent the Way You Make a Living, Do What You Love, and Create a New Future“ od Chrise Guillebeau. Potvrdila většinu mých názorů a zkušeností, které jsem sbírala roky. Rada – „Don´t advertise, hustle“ – o tom, že placenou reklamu vždy přebijí dobré vztahy a ochota dávat něco navíc, se potvrzuje i mně. Do placené reklamy jsem za těch 5 let vrazila pár stovek a nový klienti stále přicházejí přes reference mých spolupracovníků a spokojených zákazníků z minulosti.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Tohle my neděláme
Setkávám se s tím stále častěji: „No já jsem web designer, grafiku pro tiskoviny nedělám.“ Nebo „Já se soustředím na tu b...
Annacopy.cz v roce 2014
Kdo je annacopy?
Po nebývale pracovně vytíženém říjnu mám konečně čas vzhlédnout od textů a vašich zakázek, abychom si mohli pohlédnout do očí.
Zdroj: Matthew Shave
Test: Jaký jste typ copywritera? Burnett, Saatchi, nebo...
Jelikož je duben aprílovým měsícem, připravila jsem si pro vás takový testík à la Bravíčko. Zjistěte ve vážném/nevážném testu,...
Jak na ukázky své práce?
Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?
Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeh...
Annacopy.cz v roce 2014
O čem psala annacopy.cz v roce 2014?
Tematický záběr, se kterým se umí copywriter vypořádat, vypovídá hodně o jeho kvalitách. Samozřejmě se může věnovat jen tomu, ...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...