Proč se chováte macešsky ke svému webu?

Prvky obsahového marketingu zdroj: econsultancy.com

Vždycky mě fascinuje podnikatel či firma, která vrazí do vývoje svého webu desetitisíce ne-li statisíce korun – dohlédne na vyšperkovanou grafiku, občas dokonce i na UX a srozumitelnou informační architekturu, a pak na něj nahraje texty z produktových listů, brožur nebo letáků, jež se ve stejné formě objevily na internetu už 100krát. Obsah by v parafrázi na známý Gatesův citát měl „korunovat“ váš web, ne být popelkou, do které se investuje minimum času i prostředků. A to nejen kvůli SEO.

Je to přece váš web, tak proč ho nakonec odfláknete?

Spuštění nového firemního webu věnoval váš team stovky pracovních hodin. Proběhlo několik schůzek s web developerem, grafikem a… tím jsme asi tak skončili. Na copywritera si buďto nevzpomeneme vůbec, protože máme přece spoustu produktových textů z katalogů (něco tam napíše někdo z oddělení marketingu či tiskového), nebo ho povoláme až k hotovému webu. Tam se pak většinou s minimem podkladů a bez přímého kontaktu na klienta snaží doplnit cokoliv, co trochu dává smysl, do 20 různých kategorií, které doporučil zařadit SEO expert.

První rada, jak vytvořit atraktivní a funkční web, zní: Přizvěte copywritera nebo obsahového stratéga k projektu vašeho webu už ve fázi přípravy. Rovnou se domluvíte na podkladech, které je potřeba připravit, na tone of voice, který chcete vaší značce dát, a vyhnete se slepým uličkám. Už na začátku projektu tak například zjistíte, jestli má smysl zakládat firemní blog nebo oblíbenou sekci „aktuality“, když skoro ani nemáte čím zaplnit homepage. Požádat copywritera o správu firemního blogu nebo o postování novinek z firmy nakonec není žádná ostuda. Alespoň se pak ze zoufalství neuchýlíte ke kopírování obsahu z jiných webů (tiskové zprávy, zmínky na internetu), což má pro návštěvníky vašeho webu pochybnou hodnotu. Obsah vašich webových stránek totiž musí být unikátní. A to nejen kvůli SEO.

Weby bez vlastního CMS – i dnes běžná realita

Naprostým extrémem jsou pak weby bez vlastního CMS, s čímž se setkávám nejčastěji u ready-made e-shopových řešení. Říkáte si, co budete sepisovat za litanie na e-shopu, ale když pak máte převádět 120 popisků kategorií a až tisíce produktových popisků do kódu, uvědomíte si, jak vás má firma nabízející hotové e-shopy v hrsti. Nemluvě o nechuti, kterou vám to způsobí ve vztahu k rozvíjení dalšího obsahu. A to nejen z hlediska SEO, ale i kvůli zpříjemnění a zjednodušení nákupu pro zákazníky. Weby na WordPressu se pak pro správu obsahu jeví jako dar z nebes.

Snaha ušetřit se vždy nakonec prodraží

Poslední chybou, které se můžete dopustit, je přehnaná strana ušetřit. Samozřejmě nikomu nevyčítám, že je šetrný, ale občas může jít spíše o reakci na obrovské investice do technického řešení webu, na které je opět bit nejvíce obsah. Vídáme pak weby s gramatickými chybami, nelogickou strukturou obsahu nebo obsahovými duplicitami, kterými se vlastník webu snaží zamaskovat nedostatek podstatných sdělení. Ovšem web hýří barvami, blikajícími karusely, oslňujícími vizualizacemi a hraje na něm hudba (ku…, kde se to vypíná).

Vyhněte se proto „copywriterům“, které nabízejí texty za pár desetikorun na Webtrhu a podobných on-line tržištích. Texty nebudou splňovat nároky kladené na „web copy“, a to nejen z hlediska SEO, ale i jakýchkoliv konverzních nebo propagačních funkcí obsahu.

Jaký máte názor na roli copywritera při přípravě nového webu? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Závodit, nebo spolupracovat?
Měl by copywriter pracovat pro více klientů ze stejného ...
K novému blogpostu mě inspirovala nedávná schůzka s potenciálním klientem. V našich firemních referencích nalez...
Jak moc si pouštět klienta k tělu aneb Umíte oddělit prá...
E-mail, Slack, BaseCamp, Asana, Trello, Messenger, WhatsApp, Zoom, Skype, Teams, SMS nebo staré dobré telefonáty – tam všude a...
Cena self-proma
Taky si občas říkáte, kdy ty hvězdy on-line marketingu dělají klientskou práci, když den co den vystupují na nějaké konferenci...
aká je životnost externího copywritera nebo obsahové agentury na jednom projektu?
Jak dlouho vydrží copywriter na jednom projektu?
Ať už jste zaměstnanec, majitel agentury nebo copywriter-volnonožec, většinou to začíná stejně. Na novém projektu je spousty p...
Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter
Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu
Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o své...
Kliente: Bez tebe to nenapíšeme!
Řekněme si na rovinu – tím, že si najmete odborníka na obsahový marketing a copywriting (doplňte svoji specializaci) vaše prác...