Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywritingu

Už jsem zase ve svém živlu

Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tentokrát na téma freelance copywriting. Moderovala kolegyně Zuzka Veselá a spolu se mnou na pódium usedl také Adam Vrána alias UX textař. O čem se mluvilo a na co se ptalo publikum? A jak bych odpověděla na otázky, na které už nezbyl čas? Přečtěte si report z akce nebo se mrkněte na videozáznam.

Liší se práce copywritera v Praze a na malém městě? A stýská se nám po zaměstnání?

Začali jsme zlehka tím, že se nás Zuzka zeptala na naše začátky a obecně život copywritera na volné noze – jak jsme se k volné noze dopracovali. Zatímco Adam pracoval nejdříve jako zaměstnanec, než se osamostatnil, já jsem na volné noze naopak začala. Rozebírali se také rozdíly mezi prací v Praze a na malém městě – Adam zajímavě popsal, jaké to je, když rok nepíšete, protože opravujete barák, a jak je to, především v digitálním copywritingu, hodně velká přestávka. Adam taky trefně srovnal výhody zaměstnaneckého poměru a nástrahy „práce na sebe“. Já jsem k tomu přihodila zkušenosti z agentury, které jsou podle mě i Adama pro copywritera velmi přínosné. Pak jsem popsala, jak k sobě do agentury vybírám copywritera a s jakými úkoly u mě začínají. Adam pak vysvětlil, proč nepracuje pro e-shopy, a jak si uvědomil, co chce a nechce psát.

Adam Vrána aka UX textař

Přes odbočku k e-shopům jsme se plynule dostali k tomu, jak sháníme zakázky, jak se propagujeme a jak nastavujeme spolupráci s klienty. Mluvili jsme o tom, že většinou začínáte jako copywriter-řemeslník a časem se stáváte spíše copywriterem-konzultantem, s tím jak rostou vaše zkušenosti a přesah do dalších příbuzných oborů.

Nejčastěji padaly otázky na práci v agentuře a časovou dotaci na copy zadání

Během celé akce mohlo publikum pokládat otázky přes sli.do. Jako první přišel dotaz na nereálné požadavky agentur, co se časové dotace na úkol týče, což třeba mámy s malými dětmi, které s copywritingem začínají, obtížně zvládají. Já jsem doporučovala copywriterovi co nejvíce vstupovat už do fáze tvorby zadání, aby sám určil, kolik času na úkol potřebuje. Adam realisticky doplnil, že je potřeba si ze začátku osahat svoje schopnosti a možnosti a pro příště se poučit – ze začátku prostě budete na práci trochu tratit, než se naučíte, jak v tom chodit.

Druhý dotaz se týkal požadavků na praxi v pracovních inzerátech agentur. Tam jsme oba shodně s Adamem doporučovali nebýt reaktivní (odpovídat na dané nabídky), ale naopak proaktivní a sám si nacházet a oslovovat firmy a agentury, kde byste chtěli pracovat. Na škodu také rozhodně není portfolio.

Dále padaly dotazy o práci virtuální asistentky, která nabízí i copywriting, nebo třeba o tom, jaké to je nabízet copy v jiných jazycích. Na celou debatu se můžete podívat ze záznamu.

Buďte pracovití a budujte si síť kontaktů

Debata mně samotné pomohla uvědomit si pár věcí – že nejdůležitější je potkat se se správnými lidmi, kteří tě umí doporučit dál a od kterých se můžeš něco nového naučit. Proto se i jako freelancer neuzavírejte přes světem, bavte se s kolegy z oboru, vyzkoušejte práci v dobré agentuře. Jako vždycky je to hlavně o lidech a kontaktech.

Moderovala Zuzka Veselá aka Veselá Copywriterka

Na co se mě Zuzka stihla i nestihla zeptat

1.            Praha/jižní Čechy: Anička přijela z Prahy, Adam vyzkoušel práci z různých koutů republiky. Kde se podle vás píše a podniká líp?

Pokud pracujete v digitálním odvětví, tak už je to dnes jedno. Samozřejmě je fajn, když se s klienty můžete operativně sejít a nemusíte z toho vždy dělat bojový přesun. Já osobně mám klienty v Praze a Brně, ale školit jezdím po celé republice.

2.            Jsi šťastná/ý na volné noze? Uvažoval(a)s někdy o návratu do zaměstnání? Jestli ano, proč?

Asi každý freelancer nebo podnikatel nad tím někdy uvažuje a říká si, zda by neměl jednodušší život, ale pak si vzpomenu na nekonečné porady, 1:1, 2:1 schůzky atd., různé vnitrofiremní hurá akce, a hlavně na ten plat a jsem rázem vyléčená.

3.            Jaký je hlavní důvod, proč ty osobně jsi na volné noze?

Ona to nebyla až tak moje volba. Vstupovala jsem na trh práce během minulé krize a jiná cesta než prekarizovaná práce na DPP, DPČ nebo živnost se mi v tu chvíli nenabízela. Takže já jsem vlastně freelancerstvím začala.

4.            Můžeš shrnout svou kariérní cestu od prvních zakázek po dnešek?

Začínala jsem jako externí redaktorka v jednom firemním IT časopise a pak navázala spolupráci s H1.cz. Psala jsem pro oba subjekty na ŽL a do toho si začala shánět vlastní klienty. Jelikož spolupráce s H1.cz byla stále velmi úzká, nakonec mě v roce 2015 poprosili, zda bych nevzala po kolegyni, co šla na mateřkou, vedení celého copy oddělení. Po roční štaci v H1.cz jako zaměstnanec jsem pak založila vlastní agenturu Content Wizards, skrze kterou podnikám dodnes.

5.            Nejlepší momenty na volné noze?

Uvědomění si, že se opravdu zvládneš uživit a maminka neměla pravdu.

6.            Rozdíl práce v agentuře a sám na sebe?

V agentuře se na práci nabaluje ještě spousta dalšího balastu, až je to někdy na úkor efektivity. V podstatě jsem měla pocit, že se permanentně něco nestíhá, něco hoří a včera byla pozdě. Na volné noze si práci organizuješ sám a sám si vybíráš klienty. Na druhou stranu jde na tvoji hlavu také veškerá odpovědnost a průšvihy.

7.            Jak vybíráš talenty do své agentury a jaké formáty píši jako první?

Hlavní je pro mě zjistit, jak přemýšlí. Spoustu věcí se dá naučit, ale přístup k práci  informacím už má většinou ten člověk zažitý. Potřebuju kreativitu, ale i pečlivost a samostatnost. Jako první píší většinou články, protože to je formát, se kterým má zkušenosti i jako pouhý čtenář snad každý. Pak se přesouváme na popisky produktů a kategorií.

8.            Stephen King řekl: Psaní mě vždycky dostalo z těžkých životních chvil, máš to taky tak?

Ani ne, ale je pravda, že když máte nějaké trápení nebo před vámi stojí zásadní rozhodnutí, tak napsat si pro a proti na papír určitě pomáhá utřídit si myšlenky. Doporučuji to i svým klientům, když chystají brief 😊

9.            Jaký typ textu nejradši píšeš a proč?

Nejradši dělám rozhovory, protože se seznámím se zajímavým člověkem a zase se dozvím něco nového.

10.          Anička má VŠ, dokonce dvě, Adam ne. Jaké to má výhody? Aničko, využilas vysokoškolské vzdělání při práci, Adame nescházela ti naopak vysoká někdy?

Myslím si, že v našem oboru je to celkem jedno. Pokud máte všeobecný rozhled a jste schopni kriticky pracovat s informacemi, tak VŠ nepotřebujete. Na tituly se v tomto odvětví nehraje.

11.          Jak shánět nové klienty? Vzpomeň si na své začátky.

Nikdy jsem klienty aktivně nesháněla, pokud nepočítám nějakou elementární péči o osobní brand. Většinou mi je dohazovaly agentury, které neměly copy oddělení, nebo kolegové, co už měli plnou kapacitu.

12.          Jak se rozhoduješ, koho vezmeš jako nového klienta?

Hlavně podle toho, zda si na první dobrou sedneme a neobjeví se typická varovná znamení (pomlouvání předchozích copywriterů, agentur, požadavek na slevu už mezi dveřmi, tlak na chrlení nápadů zdarma už na první schůzce) . Např. ze zakladatelů DronPro Alexe a Nikči se stali jedni z mých nejlepších kamarádů, na pivo chodíme i s dalším klientem. Děláme i pro korporát a tam jsme si už za ta léta také potykali.

13.          Jak určuješ/vnímáš svoji hodnotu pro klienta, finančně nebo i jinak?

Pokud odhlédneme od „tvrdých“ metrik, myslím, že to vycítí klient sám, jestli mu přinášíte hodnotu. Každý přece známe nějakého toho kolegu, u kterého máme pocit, že dělá prd, veze se, je předražený atp. Klient by měl mít ze spolupráce dobrý pocit – že mu šetříte čas, peníze, starosti. Že se na vás může spolehnout a že jste na jeho straně.

14.          A když je člověk začínající freelancer, jak určit svou hodnotu práce?

Asi bych začala tím, kolik si potřebujete měsíčně vydělat/kolik hodin můžete pracovat. Tím vám vyjde zhruba hodinovka, kterou potřebujete nastavit. Pak je fajn pobavit se s pár kolegy na různých úrovních (začátečník, medior, senior atp.), podívat se na jejich práci a podle toho cenu korigovat.

15.          Jak se propaguješ, děláš nějaký marketing sám/sama sobě?

Moc to neprožívám. Když mě nějak pozvou, tak ráda přijdu. Píšu blog, ale ten nijak moc nepropaguju. Největší promo za mě dělají naše knihy o copywritingu, což je právě ten dlouhodobý content marketing 😊

16.          Máš s klienty nějakou smlouvu na copy práce? Jestli ano, jak vypadá?

Smlouvy mají smysl jen tehdy, pokud je plánují obě strany dodržovat. Pokud ne, ani smlouva vám nepomůže. Většinou smlouvy nemáme a dohody si potvrzujeme e-mailem, který má také právní váhu.

17.          Když máš nového klienta, jak probíhají začátky spolupráce? Testuješ si je třeba na splnění nějakého kratšího úkolu?

Určitě si na začátek vezmeme nějaké menší sousto, na kterém si odladíme očekávání a postupy. Už tam se ukáže, jestli to bude klapat.

18.          Jaký je podle tebe nejlepší web/projekt/cokoli, cos kdy otextoval/a a proč?

S odstupem času už se nechválím za nějaké jednorázové akce, ale spíš za kontinuální práci pro klienta. Každopádně největší práce je vždy s budováním a údržbou webu a musím říct, že např. na dronpro.cz nebo frenkee.cz jsem odvedla velký kus práce.

19.          Jak vnímáš nepochopení téhle práce u starší generace/společenský status/dotazy typu: „Za tohle ti někdo platí?“

Říkám, že dělám v reklamě, nebo že píšu a dál to nerozvádím 😊 Dnes už je ale o copywritingu větší povědomí než přes 10 lety, když jsem začínala.

20.          Co říkáš na boom umělé inteligence, bojíš se o práci?

Nebojím, lidé jsou čím dál negramotnější 😊, takže práce s textem bude vždy potřeba. Jen třeba trochu jinak. Proto je potřeba pořád na sobě pracovat a posouvat svůj business směrem, kterým jde trh.

Děkuju Free.me i Zuzce za pozvání a určitě tuhle novou platformu pro freelancery sledujte. Chystají se další večery – např. o koučinku nebo online marketingu.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Návod na použití copywritera ve 3 krocích
Často se setkávám s tím, že potenciální zákazníci by doslova potřebovali návod na použití copywritera. Doufám, že se neur...
Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter
Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu
Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o své...
Nový web annacopy.cz k 10. výročí blogu
Asi jste si všimli, že se na annacopy.cz něco stalo. Nebo že naopak bylo na blogu několik měsíců nějak nezvykle ticho. Chvíli ...
Nakupujete podle ceny, nebo podle srdíčka?
Co kupuje annacopy.cz?
Září je tady a pro marketéry všeho druhu to znamená jediné: začíná další sezóna konzumu, a to ta nejvýživnější – vánoční předp...
8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...
Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...