Na co všechno potřebujete „pisálky“?

Servisuje celý marketing a už na to skoro ani nevidí

Za označení „pisálci“ by copywriteři, novináři a jiní mistři slova stříleli. V pejorativním významu tohle slovo rádi používají všichni ti, kteří věří, že psát přece umí každý (tedy kromě nich samých) a pisálci jsou nějaká podřadná kasta, co vlastně nic pořádného nedělá. Nedej bože, když to ještě dělá z domu a nikoliv z kanclu nebo fabriky. Dnešním postem bych chtěla uvést na pravou míru roli pisálků v mnoha disciplínách marketingu a předem se omlouvám tem, kteří slovem „pisálek“ označují jen wanna-be autory pochybné kvality (pro ně je to označení zcela namístě :-).

Brandy, claimy a podobný podniky

Pisálek se dostává ke slovu už na začátku většiny podnikatelských nápadů a u počátku zrodu značek. Když nemáte vysněný název už pevně vytetovaný v mozku, je potřeba vymyslet název brandu a domyslet všechny další záludnosti, které se s dobrým nebo špatným názvem vážou.

  • Aby se dal název pohodlně používat v textu, dal se jednoduše skloňovat, ohýbat…
  • Aby se dal dobře vyslovit (vyslovení by mělo dokonce činit potěšení) a zákazníci věděli, jak ho přečíst.
  • Aby ideálně evokoval nebo trochu přibližoval, čím se zabýváte, a rovnou zákazníka někam posunul.
  • Aby ladil k vaší firemní kultuře, image a vizuálnímu stylu.
  • … k tomu samozřejmě claimy, hesla, slogany pro kompletní brandingový balíček.

A pisálek jede dál, protože teď je samozřejmě čas připravit pro nový brand web.

UX a webdesign

Designový web je krásný, ale vysvětluje a prodává text. Nemluvě o přístupnosti, kdy je text v podstatě jedinou orientací člověka se zrakovým postižením. To se snažím vštěpovat copywriterům i jejich kolegům „ne-pisálkům“ na svých školeních copywritingu. Musíte proto web atraktivně, ale zároveň funkčně otextovat, nezapomenout na žádnou hlášku nebo microcopy (obzvlášť, pokud si váš UXák ujíždí na různých super fičurkách), a to vše v souladu se zásadami, které jsme si stanovili při brandingu nebo tvorbě styleguide. Na tento úkol bývá pisálek povolán nejčastěji a jeho zásadní role při tvorbě webu je v této fázi projektu asi nejvíce doceňovaná ze všech zmíněných oblastí, které tu zmiňuji.

SEO

Technické SEO ok – to je ryzí doména SEO specialisty, ale jinak je jeho expertiza hlavně souborem úkolů pro developera a především copywritera. Vytvořit ta kvanta textu a obsáhnout všechna klíčová slova, aby měli roboti, co žrát, není program na pár odpolední a bez pisálka byste si o lepších pozicích mohli nechat jenom zdát.

PR

„PR články“ anebo obaly na odkazy – na těch začínala většina pisálků. I já jsem v začátcích prošla křtem stovek PR článků pro desítky klientů, kteří potřebovali „zapnout to SEO“, a i přes jejich smrtící množství jsem se vždy snažila, aby dávaly smysl a měly pro čtenáře nějakou přidanou hodnotu. Tady mají pisálci trochu máslo na hlavě, protože úroveň většiny „PR článků“ se za těch 8 let, co jsem v oboru, vůbec nezlepšila, a i sama redakce, která vám nabídne napsaní PR článku v ceně za publikaci se zpětným odkazem, dodá absolutní šmíru, i když si tím snižuje úroveň celého serveru.

Když se vrátíme k pravé náplni pojmu PR, tedy k media relations, ani tady si pisálek neoddechne. Čekali byste od PRistů, že vám alespoň napíšou tu tiskovou zprávu o vaší žhavé novince? Chyba lávky, napsat to zase musí pisálek a PRista pak přijde k hotovému a zkušeným okem doporučí úpravy, aby bylo „tézetko“ víc sexy pro novináře. Váš byznys většinou nemá PRista šanci natolik poznat, obzvlášť pokud nejde o dlouhodobou a pravidelnou spolupráci, takže je časově i finančně úspornější připravit všechny podklady naším pisálkem, který už po otextování celého webu a stovek produktových popisků chápe, o co jde.  Teprve s podklady – texty a fotkami se PRista vydává kouzlit. Stejná je situace, když se „neplacené“ promo má pojistit i nákupem placených článků a inzerce, kdy zase musí zasednout za klávesnici pisálek.

PPC a bannery

PPC inzeráty ve vyhledávací sítí není třeba příliš rozvádět – tam je jasné, že se bez desítek, stovek ne-li tisíců textových inzerátů neobejdete. Můžete si to ulehčit kombinováním a variováním, ale hlavně to nenechte zcela v rukou PPC specialisty – často to končí tak, že se propagujete pravopisnými chybami, nebo dokonce vyloženými jazykovými zvěrstvy. U bannerů platí to, co u části UX a webdesign – nápaditá kreativa zaujme, ale úderný text je to, co přiměje k akci.

Bez pisálků jako v pravěku

Bez textu a bez „pisálků“ byste se prostě mohli jít se všemi svými disciplínami klouzat. Protože bez textu vaše výrony kreativity nikdo nepochopí (až na zářné výjimky) a nikdo nekoupí váš produkt jen na základě obrázku. Bez pisálků by nebyl ani marketing jako takový a komunikovali bychom spolu pomocí jakýchsi vizuálních zkratek a symbolů jako v pravěku. Respektujme se proto navzájem a své pisálky si hýčkejte.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...
Pivo jako kráva
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudřejší, co se týče úder...
Nakupujete podle ceny, nebo podle srdíčka?
Co kupuje annacopy.cz?
Září je tady a pro marketéry všeho druhu to znamená jediné: začíná další sezóna konzumu, a to ta nejvýživnější – vánoční předp...
Tahle spolupráce bude bolet...
Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?
Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, ž...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
Je to klient, nebo ďábel sám?
Jak být zlý na svého copywritera
Malá hitparáda libůstek, které byste svému copywriterovi opravdu dělat neměli, aby se neporouchal, nebo abyste si texty vzájem...