Kliente: Bez tebe to nenapíšeme!

Řekněme si na rovinu – tím, že si najmete odborníka na obsahový marketing a copywriting (doplňte svoji specializaci) vaše práce nekončí, ale naopak začíná. Jasně, můžu si něco vymyslet od stolu, nechat si zaplatit a už se nestarat. Bohužel taková práce odborníka dlouho bavit nebude. Nic nového se nenaučí a není to seriózní ani vzhledem ke klientovi. Pokud navíc spolupracujete dlouhodobě, je na místě, aby se také dostavily nějaké výsledky. A ty můžete „garantovat“ jenom tehdy, pokud se klient na spolupráci aktivně podílí. Pokud nemáte štěstí na osvíceného klienta, často nechtěně skončíte v roli otravného kibice, které se snaží klienta donutit k aktivitě a spolupráci na tvorbě obsahu až do hořkého konce.

Kdo sám nechce, odborníkem si nepomůže

Jasně že promakaná strategie před rozjetím marketingových aktivit není samospásná, ale já prostě potřebuju vědět, kdo je vaše cílová skupina a jak funguje váš byznys. A to platí i pro těch několik málo textů na váš web, nemluvě o funkční obsahové strategii, kterou prostě z nuly nevymyslíte – případně se klient musí smířit s tím, že strategii budete optimalizovat „za pochodu“ a budete se společně učit metodou pokus/omyl.

Zkušenější copywriteři a stratégové mohou alespoň těžit ze zkušeností na podobných klientech a produktech, ale jako klient musíte být k dispozici už v této fázi – dodat potřebné podklady, případně zodpovědět všetečné otázky a v případě nedostatku informací kriticky posoudit, zda investovat před schválením postupu do dalšího předvýzkumu, který nám napoví, zda je vytyčená cesta správná. A důležitá poznámka – i toto „povídání“ o vašem byznysu a „přípravu“ musíte odborníkům zaplatit. Málokterý projekt je tak sexy, že budou experti naslouchat vašim vizím a sršit nápady jen pro vaše krásné oči.

Pokud se problém vyskytne již v této fázi spolupráce, nevěstí to nic dobrého. Nejdůležitější je tedy to, aby klient na obsahu opravdu sám pracovat chtěl, nehledal za každou cenu quick wins a nespoléhal na to, že vše odbaví marketér bez jakéhokoliv inputu z klientské strany. Pokud vám někdo takové zázraky na počkání slibuje, dala bych si na něj apriori pozor. Je to jako u doktora – předepíše vám léky, ale pokud k tomu nezačnete ještě držet dietu, váš zdravotní stav se výrazně nezlepší.

Copywriter jako osobní kouč

Vedle klientů, kteří si představují content marketing jako nakupování housek na krámě, se často setkávám s lidmi, kteří hledají někoho, kdo je bude motivovat a popohánět vpřed. To je zase druhý extrém – klient si vás najal proto, že se sám k ničemu nemůže dokopat a vás vidí jako recept na rozvlnění stojatých vod svého byznysu. Tady už musíte být i trochu psycholog a vychovatel, abyste klienta neustále motivovali a urgovali, aby dodal potřebné podklady, nasadil něco na web nebo zkontroloval nové články. Vyústění? Práce nepostupují tak rychle, jak by měly, výsledky nikde a frustrace jde za copywriterem 😊

Z podobného soudku jsou i klienti s krycím jménem „najal jsem si copywritera pro vlastní zábavu“, kde sice vzduchem neustále létají velkolepé nápady, už jste zapracovali 20 kol klientových připomínek ke stránce „O nás“, ale světlo na konci tunelu v podobě hotového webcopy nikde na obzoru. Menší zábava je to pak pro klienta při obdržení faktury za tento nekonečný brainstorming a mrzení je na světě.

Pro oboustranně prospěšnou a příjemnou spolupráci jsou proto dle mého důležité 3 předpoklady na straně klienta:

  • Chtít sám zlepšovat svůj byznys – ne proto, že mi to řekl nadřízený, nebo protože jsem se dočetl, že je to teď trendy, ale protože já sám chci.
  • Ochota nechat si poradit a řídit se těmito radami. Např. opustit hardsellový přístup a dávat svému publiku i nějaké zajímavé a hodnotné informace. Článek o vašem aktuálním výprodeji opravdu nikoho nezajímá.
  • Orientace na cíl, nikoliv na proces. Konstruktivní přístup s vědomím, že čas váš i odborníků má svou cenu.

Máte podobnou zkušenost, milí obsaháři? Nebo jste naopak na klientské straně a štvou vás svým  přístupem někteří marketéři? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Jak efektivně editovat výstupy z AI?
Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut t...
Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z A...
Tohle my neděláme
Setkávám se s tím stále častěji: „No já jsem web designer, grafiku pro tiskoviny nedělám.“ Nebo „Já se soustředím na tu b...
Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstnání od 9 do 5?
Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstná...
K dnešnímu blogpostu mě inspirovaly inzeráty, které s čím dál větší pravidelností vídám v různých copywriterský...
Čím víc, tím líp?
Když se ze specializace stane fachidiocie
Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může projekt a rozpočet klienta...
Zdroj: Matthew Shave
Test: Jaký jste typ copywritera? Burnett, Saatchi, nebo...
Jelikož je duben aprílovým měsícem, připravila jsem si pro vás takový testík à la Bravíčko. Zjistěte ve vážném/nevážném testu,...
Něco mezi edukací řidičů, reklamou a vzkazem shůry
Copy na Route 66
Tak jako cestovatelé podél Route 66 obdivují její typickou silniční architekturu, málokoho (možná jen copywritera) napadne zam...