Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu

Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter

Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o svém vyhoření, nenamluvil o tom podcast nebo se alespoň nevybrečel na blogu, jako by ani nebyl. Vyhořelý generální dnes dělá kouče, vyhořelý markeťák teď vytesává konferenční stolky z kulatiny a vyhořelý copywriter se věnuje design-thinkingu. Abyste se i vy nemuseli kvůli monotónnímu sepisování SEO popisků stát karikaturou sebe sama, posílám vám 5 tipů, takových 5 „S“, jak vyhoření zase o nějaký ten pátek oddálit.

Specializace

Něco vám hodně jde a něco děláte jen s odporem. Specializujte se na to, co vás ve vaší dosavadní praxi baví. PR články vám už lezou krkem, ale baví vás vymýšlet názvy a slogany? Udělejte z toho svou specializaci. Tím, že zaostříte na drobnou výseč toho obřího copywriterského koláče, můžete jednu věc dělat opravdu dobře. A to je vždy lepší, než dělat 10 věcí průměrně.

Sebevzdělávání

Určitá disciplína vás hodně baví, ale jste natolik střízliví, že si přiznáte, že o ní zatím víte pramálo? Vrhněte se do objevování a učení, jako když vás poprvé trknul fakt, že se může někdo živit psaním reklamních textů. Začala vás zajímat psychologie prodeje? Okouzlilo vás tajemné SEO? Zavrtejte se do nového tématu a garantuji vám, že ucítíte na klávesnici čerstvý vánek. Nemluvě o tom, že vzroste vaše cena jako odborníka s přesahem do dalších oborů.

Strategie

Někdy drobný úkrok nestačí a je potřeba podniknout zásadnější změnu. Třeba přestat exekuovat a začít vymýšlet. Pokud nejste vyloženě typ člověka, co z podstaty jen přijímá a plní instrukce (předpokládám, že to není váš případ, když jste se dali na copywriting), buďte na zakázkách iniciativní – zkuste místo toho, abyste klientovi napsali pár článků na blog, vymyslet koncept blogu, plán jeho rozvoje a strategii propagace jednotlivých článků. Za prvé získáte pocit, že vaše psaní má smysl, protože funguje v rámci smysluplného celku, a za druhé se vaše tvorba dostane k většímu počtu lidí a vy svým psaním opravdu někoho ovlivníte. Nezastírám, že na vaši iniciativu nemusí být každý klient zvědavý, ale když je, hned je spolupráce o něčem jiném než jen o slovním dělničení.

Sayonara

Když už jsme u těch klientů, někdy pomůže znovu se nadechnout prosté „sayonara“. Těm, kteří vás vysávají, mají nesmyslné nároky nebo si jednoduše nesednete. Pokud máte klienta, u kterého se vám stáhne žaludek pokaždé, když vám od něj pípne nová e-mailová notifikace, nemá cenu ničit si zdraví. Budete o tom hodně přemýšlet, budete hledat chybu v sobě, bude vám líto peněz, o které přijdete, ale vězte, že jakmile dáte klientovi „upírovi“ vale, ohromně se vám uleví. Za měsíc smíšené pocity z rozloučení zmizí a vy si naopak budete říkat, že „rozchod“ bylo jedno z nejlepších rozhodnutí pro vaši duševní hygienu.

Sdílení

Jako copywriter jsem se samozřejmě hrozně bála jedné věci – mluvit před lidmi. Přece jsem začala psát, abych mohla být (sama) doma a v klidu si spisovat. Ale jednou to přišlo – začala jsem pracovat ve firmě, kde jsem musela i školit. Polil mě pot, jen když jsem na termín školení pomyslela, a to jsem měla před 20hlavé publikum nastoupit až za 3 týdny. Dnes se na školení copywritingu těším, kontakt s účastníky mě nabíjí energií a předávání zkušeností je jednou z nejsmysluplnějších činností, kterou ve své profesní kariéře vidím.

Copywriter tvrdý chleba má a přes počáteční okouzlení je to práce velmi nevděčná. Zkuste proto neustrnout na místě a drobnými úkroky i poskoky o stupínek výš dejte svému psaní nový impuls. Vyhořeli jste, nebo jen cítíte, že už přihořívá? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Je v pohodě, nebo to byla jen fasáda na pohovoru?
4 typy copywriterů, které nechcete potkat
Seznamte se 4 typy copywriterů, jejichž výskyt je poměrně častý a každý markeťák za svou kariéru potkal alespoň jednoho z nich...
Pevné nervy a smysl pro humor vám všem v novém roce 2019 přeje annacopy.cz
20 debilních keců copywriterů a jejich klientů
Tak co? Už se těšíte po svátcích do práce? 😊 Za spoustu inspirativních hlášek děkuji také Veselé copywriterce. „Tohle ...
8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...
2. verze knihy Copywriting: Pište texty, které prodávají vyjela z tiskárny 9. 11. 2020
Jak vznikala nová verze učebnice copywritingu?
Poslední rok jsem se mimo psaní, školení a rození dětí věnovala také přípravě nové knihy o copywritingu. Vlastně staronové – j...
V copywritingu se představa s realitou nemusí potkat
Kariéra copywritera: Očekávání vs. Realita
Pokaždé, když na svých kurzech nebo marketingových akcích vidím ty rozzářené oči plné naděje a očekávání, říkám si: „Chudák, n...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...