Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu

Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter

Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o svém vyhoření, nenamluvil o tom podcast nebo se alespoň nevybrečel na blogu, jako by ani nebyl. Vyhořelý generální dnes dělá kouče, vyhořelý markeťák teď vytesává konferenční stolky z kulatiny a vyhořelý copywriter se věnuje design-thinkingu. Abyste se i vy nemuseli kvůli monotónnímu sepisování SEO popisků stát karikaturou sebe sama, posílám vám 5 tipů, takových 5 „S“, jak vyhoření zase o nějaký ten pátek oddálit.

Specializace

Něco vám hodně jde a něco děláte jen s odporem. Specializujte se na to, co vás ve vaší dosavadní praxi baví. PR články vám už lezou krkem, ale baví vás vymýšlet názvy a slogany? Udělejte z toho svou specializaci. Tím, že zaostříte na drobnou výseč toho obřího copywriterského koláče, můžete jednu věc dělat opravdu dobře. A to je vždy lepší, než dělat 10 věcí průměrně.

Sebevzdělávání

Určitá disciplína vás hodně baví, ale jste natolik střízliví, že si přiznáte, že o ní zatím víte pramálo? Vrhněte se do objevování a učení, jako když vás poprvé trknul fakt, že se může někdo živit psaním reklamních textů. Začala vás zajímat psychologie prodeje? Okouzlilo vás tajemné SEO? Zavrtejte se do nového tématu a garantuji vám, že ucítíte na klávesnici čerstvý vánek. Nemluvě o tom, že vzroste vaše cena jako odborníka s přesahem do dalších oborů.

Strategie

Někdy drobný úkrok nestačí a je potřeba podniknout zásadnější změnu. Třeba přestat exekuovat a začít vymýšlet. Pokud nejste vyloženě typ člověka, co z podstaty jen přijímá a plní instrukce (předpokládám, že to není váš případ, když jste se dali na copywriting), buďte na zakázkách iniciativní – zkuste místo toho, abyste klientovi napsali pár článků na blog, vymyslet koncept blogu, plán jeho rozvoje a strategii propagace jednotlivých článků. Za prvé získáte pocit, že vaše psaní má smysl, protože funguje v rámci smysluplného celku, a za druhé se vaše tvorba dostane k většímu počtu lidí a vy svým psaním opravdu někoho ovlivníte. Nezastírám, že na vaši iniciativu nemusí být každý klient zvědavý, ale když je, hned je spolupráce o něčem jiném než jen o slovním dělničení.

Sayonara

Když už jsme u těch klientů, někdy pomůže znovu se nadechnout prosté „sayonara“. Těm, kteří vás vysávají, mají nesmyslné nároky nebo si jednoduše nesednete. Pokud máte klienta, u kterého se vám stáhne žaludek pokaždé, když vám od něj pípne nová e-mailová notifikace, nemá cenu ničit si zdraví. Budete o tom hodně přemýšlet, budete hledat chybu v sobě, bude vám líto peněz, o které přijdete, ale vězte, že jakmile dáte klientovi „upírovi“ vale, ohromně se vám uleví. Za měsíc smíšené pocity z rozloučení zmizí a vy si naopak budete říkat, že „rozchod“ bylo jedno z nejlepších rozhodnutí pro vaši duševní hygienu.

Sdílení

Jako copywriter jsem se samozřejmě hrozně bála jedné věci – mluvit před lidmi. Přece jsem začala psát, abych mohla být (sama) doma a v klidu si spisovat. Ale jednou to přišlo – začala jsem pracovat ve firmě, kde jsem musela i školit. Polil mě pot, jen když jsem na termín školení pomyslela, a to jsem měla před 20hlavé publikum nastoupit až za 3 týdny. Dnes se na školení copywritingu těším, kontakt s účastníky mě nabíjí energií a předávání zkušeností je jednou z nejsmysluplnějších činností, kterou ve své profesní kariéře vidím.

Copywriter tvrdý chleba má a přes počáteční okouzlení je to práce velmi nevděčná. Zkuste proto neustrnout na místě a drobnými úkroky i poskoky o stupínek výš dejte svému psaní nový impuls. Vyhořeli jste, nebo jen cítíte, že už přihořívá? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Tohle my neděláme
Setkávám se s tím stále častěji: „No já jsem web designer, grafiku pro tiskoviny nedělám.“ Nebo „Já se soustředím na tu b...
Jak moc si pouštět klienta k tělu aneb Umíte oddělit prá...
E-mail, Slack, BaseCamp, Asana, Trello, Messenger, WhatsApp, Zoom, Skype, Teams, SMS nebo staré dobré telefonáty – tam všude a...
Nový web annacopy.cz k 10. výročí blogu
Asi jste si všimli, že se na annacopy.cz něco stalo. Nebo že naopak bylo na blogu několik měsíců nějak nezvykle ticho. Chvíli ...
Co mě naučilo 5 let podnikání
Říká se, že nejtěžší je začít. Ale já neměla jinou volbu. Po škole jsem jen dělala stafáž na výběrových řízeních a upadala do ...
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...