Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?

Jak na ukázky své práce?

Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeho zakázky se najednou zeptá: „A můžete mi poslat nějaké reference?“ Fair enough – odkážu ho na odkazy v patičce našeho webu a upřímně dodám, že na jednom webu se vystřídalo několik agentur a svým tvůrčím střevem se na našich textech dodatečně vyřádil i klient. Jak má tedy copywriter sbírat smysluplné reference, aby noví zákazníci získali představu, do čeho jdou?

Problém č. 1. Copy reference má životnost max. 2 roky

Obzvlášť těžké to s referencemi mají weboví copywriteři. Životnost jednoho webu do redesignu je tak 2 roky, a když se chcete chlubit svým bystrým perem delší dobu, zbývá vám tak leda možnost udělat si printscreen. Jak pak vysvětlíte, že klient z vašich textů nebyl tak na větvi, aby si je dal i na nový web?

Problém č. 2: Nenechavý klient

Tohle si zažil asi každý – klient copy schválil, byl spokojený, ne-li nadšený. Když jste si pak pěkný kousek copy chtěli dát do referenci, zjistíte, že klient, nebo snaživý člen jeho týmu se v textu hrabal. Tu něco vymazal (zbytek pak nedával smysl), tu něco přidal (samozřejmě s pravopisnými chybami). Když si toho nevšimnete a potenciálního zákazníka na referenci odkážete, v lepším případě se vám už neozve, v horším si neodpustí poznámku, jak můžete chtít tolik peněz za takovou spatlaninu. Když si toho všimnete, referenci hodíte do koše, nebo můžete se slzou v oku poslat jako referenci původní verzi svého textu s postěžováním, jak klient nedocenil váš vybroušený diamant. Takže zahodit 😊

Problém č.3: Zcela jiný produkt, jiná cílová skupina, jiný cíl copy

Do dalšího úskalí se dostaneme, když máme reference zcela jiných typů produktů a služeb, než poptává aktuální zájemce o copy. Jakou vypovídací hodnotu pro něj bude mít roztomiloučký text o pekařce makronek, když zájemce má konzultantskou společnost řešící hypotéky a financování nemovitostí? Většině zájemců o copy služby však tohle zatím zdaleka nedochází (je potřeba hodně vzdělávat, nebo spolupracovat jen s dalšími marketéry), ale dobrá zpráva je, že prostě něco pošlete a zájemce má pocit zadostiučinění. To, že bude očekávat, že napíšete podobně zábavné a roztomilé texty i pro jeho fabriku na žací stroje, je věc jiná.

Řešení?

Můžete si říct, že zkusíte získat copy reference ze všech možných oblastí lidské tvořivosti, abyste každému zájemci mohli ukázat něco podobného ze své dílny – budovat bohaté portfolio. Bohužel ne každá spolupráce se dopracuje až k prezentovatelné referenci + 3 výše zmíněné problémy. Pokud se smíříte s tím, že ukázky své práce máte jenom v šanonu a už nemusí aktuálně viset někde na webu, je to jedna z cest.

Jako rozumné řešení mi přijde připravit pro zájemce ukázkový text pro jeho projekt za nějakou symbolickou částku (doporučuji řešit zálohovou fakturou). Napíšete tak ukázku přesně na míru novému klientovi, která je aktuální a nepodepsala se na něm cizí tvořivost.

Jak sbíráte reference vy? Řešili jste podobné problémy jako annacopy.cz? Myslíte si, že místo ukázek stačí testimonial spokojeného klienta o tom, že se s vámi dobře spolupracovalo a copy splnilo požadovaný cíl/vydělalo peníze? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Nejznámější příklad hypertellingu aneb vzácná fotka lasičky jedoucí na datlovi od National Geographic potuněná tvořivým publikem
5 trendů v copywritingu a obsahu pro rok 2021
Nikdy jsem článek snažící se předpovídat trendy pro svůj blog nepsala, tak mi dovolte s koncem roku 2020 premiéru. Zavěšt...
Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstnání od 9 do 5?
Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstná...
K dnešnímu blogpostu mě inspirovaly inzeráty, které s čím dál větší pravidelností vídám v různých copywriterský...
Homepage Věrný.cz
Nová reference: Věrnostní program Věrný
annacopy.cz v minulém roce otextovala nový web a mobilní aplikaci věrnostního programu Věrný. Nezapomněla ani na hlášky a text...
Křeslo pro hosta čeká
CopyCamp byl lásky čas, Pavlínky zval ku lásce hlas
Letošní zamilovaný CopyCamp byl opravdu k zulíbání. Program byl pestrý, organizace jela až na nedostatek pochutin díky copy ho...
Jak vytvořit personu, která opravdu k něčemu bude?
O personách bez hajpu
Bylo jen otázkou času, kdy i annacopy.cz napíše něco čistě o personách. Mají, nebo nemají smysl? Jak na ně ideálně jít? Jak je...
A dej tam ještě tuhle pičovinu!
Každý výmysl něco stojí: Kdy brzdit s kreativitou?
Dnešní post bude jako z jiného světa – ze světa, kde neustále neprobleskují motivační citáty, reklamy na kreativní diáře ...