Vietnamské copy: Držte si peněženky!

No nekup to!
No nekup to!

Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala jsem se tam s těmi nejprohnanějšími obchodníky a nadšenými kapitalisty. Přináším vám proto 3 triky kulišáckých vietnamských obchodníků, jak (ne)výhodně prodat cokoliv od fejkových brýlí DIOR až po opravu obuvi přímo na ulici.

1.      Inspirujte se v zahraničí

Nekritické přejímání západních vzorů je pro Vietnamce typické. Happy hour je často celý den (takže vlastně Happy day) a na ulicích se na vás smějí srandovní misspellingy populárních CTA. Je to tak roztomile nedotažené, až na hru přistoupíte.

Poučení pro vaše copy: Pozor na nedotažené lokalizace zahraničních sloganů a konceptů. Vždy se snažte maximálně přizpůsobit sdělení místní cílové skupině.

2.      Uvědomte si sílu značky

Značka je ve Vietnamu všechno a nic zároveň. Značky chce každý Vietnamec, ale kvalita a autentičnost už tolik důležité nejsou. Můžete si tak udělat radost triliony fejků výrobků světových módních domů, jako to dělají místní, kteří navíc při placení neváhají hrdě podotknout, že to je dobrá cena za skutečný „Chanel“.

Poučení pro vaše copy: Značka často osloví zákazníka víc než konkrétní copy. Pokud se zákazník ve značce najde, produkt se prodává skoro sám bez přebytečných slov, i když jde třeba o fake nebo druhořadou kvalitu.

pozn: Tato Vietnamská logika jde až tak daleko, že jakákoliv úspěšná cestovní kancelář či hotel je zkopírována až na samou kost dalšími subjekty, takže za chvíli není po dobré pověsti původní firmy ani památka.

3.      Zavažte si zákazníka

Nejklasičtější trik obchodníků na celém světe je dárek zdarma nebo vyzkoušení zdarma. Vietnamci vám proto na stůl nosí nevyžádané pokrmy, za které vás pak odpovídajícím způsobem skásnou, nebo vám nabídnou opravu polobotky zdarma, aby pak NÁHODOU zjistili, že problém je mnohem závažnější a oprava bude stát 20 dolarů – samozřejmě, když je vaše bota již rozebrána na prvočinitele.

Poučení pro vaše copy a marketing: Ano, funguje to (u markeťáků jde typicky o úvodní konzultaci zdarma, kde vám řekneme,  co všechno je špatně a že by stačila decentní investice, se kterou se dají vykouzlit zázraky), ale snažte se zákazníka neotrávit nebo nenaštvat!

A ano, odvezla jsem si z Hanoje fejkový baťoh, poslepované boty a vypila několik koktejlů zdarma v rámci nikdy nekončící Happy hour 🙂

Čím mámili prodejci na dovolené vás? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by Vás zajímat

Copywriting s dítětem (na krku): 2. díl
Na úvod 2. dílu musím poznamenat, že sama jsem na omluvy a výmluvy matek na mateřské, které pro mě psaly, byla alergická a ...
Když se ze specializace stane fachidiocie
Čím víc, tím líp? Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může pro...
Potuňte si Error 404 page
Mezi prvky, které na svém webu často zapomínáme otextovat, kraluje 404 error page. Zatímco redirecty na 404 z nefunkčn...
Všichni jsme obchoďáci
Prodávat je lidské od Daniela Pinka Čas na nepravidelný čtenářský koutek. Tentokrát jsem si na nedělní odpoledne vytáhla ...
Kariéra copywritera: Očekávání vs. Realita
Představa se s realitou nemusí potkat Pokaždé, když na svých kurzech nebo marketingových akcích vidím ty rozzářené oči pl...
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: C...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku...