Vietnamské copy: Držte si peněženky!

No nekup to!

Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala jsem se tam s těmi nejprohnanějšími obchodníky a nadšenými kapitalisty. Přináším vám proto 3 triky kulišáckých vietnamských obchodníků, jak (ne)výhodně prodat cokoliv od fejkových brýlí DIOR až po opravu obuvi přímo na ulici.

1.      Inspirujte se v zahraničí

Nekritické přejímání západních vzorů je pro Vietnamce typické. Happy hour je často celý den (takže vlastně Happy day) a na ulicích se na vás smějí srandovní misspellingy populárních CTA. Je to tak roztomile nedotažené, až na hru přistoupíte.

Poučení pro vaše copy: Pozor na nedotažené lokalizace zahraničních sloganů a konceptů. Vždy se snažte maximálně přizpůsobit sdělení místní cílové skupině.

2.      Uvědomte si sílu značky

Značka je ve Vietnamu všechno a nic zároveň. Značky chce každý Vietnamec, ale kvalita a autentičnost už tolik důležité nejsou. Můžete si tak udělat radost triliony fejků výrobků světových módních domů, jako to dělají místní, kteří navíc při placení neváhají hrdě podotknout, že to je dobrá cena za skutečný „Chanel“.

Poučení pro vaše copy: Značka často osloví zákazníka víc než konkrétní copy. Pokud se zákazník ve značce najde, produkt se prodává skoro sám bez přebytečných slov, i když jde třeba o fake nebo druhořadou kvalitu.

pozn: Tato Vietnamská logika jde až tak daleko, že jakákoliv úspěšná cestovní kancelář či hotel je zkopírována až na samou kost dalšími subjekty, takže za chvíli není po dobré pověsti původní firmy ani památka.

3.      Zavažte si zákazníka

Nejklasičtější trik obchodníků na celém světe je dárek zdarma nebo vyzkoušení zdarma. Vietnamci vám proto na stůl nosí nevyžádané pokrmy, za které vás pak odpovídajícím způsobem skásnou, nebo vám nabídnou opravu polobotky zdarma, aby pak NÁHODOU zjistili, že problém je mnohem závažnější a oprava bude stát 20 dolarů – samozřejmě, když je vaše bota již rozebrána na prvočinitele.

Poučení pro vaše copy a marketing: Ano, funguje to (u markeťáků jde typicky o úvodní konzultaci zdarma, kde vám řekneme, co všechno je špatně a že by stačila decentní investice, se kterou se dají vykouzlit zázraky), ale snažte se zákazníka neotrávit nebo nenaštvat!

A ano, odvezla jsem si z Hanoje fejkový baťoh, poslepované boty a vypila několik koktejlů zdarma v rámci nikdy nekončící Happy hour 🙂

Čím mámili prodejci na dovolené vás? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Hodně dlouho jsem váhala, jestli tohle téma na profesní blog vůbec tahat. Ale jako nikdo z nás nežije ve vzduchoprázdnu, ...
Tahle spolupráce bude bolet...
Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?
Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, ž...
Křeslo pro hosta čeká
CopyCamp byl lásky čas, Pavlínky zval ku lásce hlas
Letošní zamilovaný CopyCamp byl opravdu k zulíbání. Program byl pestrý, organizace jela až na nedostatek pochutin díky copy ho...
Ať vás v novém roce provází síla... AI vás bude provázet na 100 %
Nebuďte na sebe tak přísní, nejen v content marketingu (...
Jestli čtete nějaký ten rok můj blog, buď se obsahu věnujete na plný úvazek, nebo jste minimálně vyzkoušeli pár mých tipů. A u...
Annacopy.cz v roce 2014
Kdo je annacopy?
Po nebývale pracovně vytíženém říjnu mám konečně čas vzhlédnout od textů a vašich zakázek, abychom si mohli pohlédnout do očí.
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...