K novému blogpostu mě inspirovala nedávná schůzka s potenciálním klientem. V našich firemních referencích nalezl konkurenta a dost příkře si mě změřil, jak se k tomu hodláme jako agentura postavit? Odpověděla jsem něco ve smyslu, že je to spíš na nich, zda to vnímají jako problém, protože my rozhodně informace o jejich byznysu nikde nesdílíme (a když už, tak anonymizovaně v rámci poučení pro čtenáře tohoto blogu 😊) Myšlenka mi ale vrtala hlavou – co hovoří pro a proti práci pro nepřímé a přímé konkurenty?
Proč pracovat pro více klientů ze stejného oboru?
- Na konkrétní obor se můžete vyložené specializovat. Ve své profesní kariéře jsem postupně pracovala pro 2 mezinárodní brandy dětské výživy a pak jsem znalost segmentu využila při práci pro 3 české e-shopy s dětským zbožím. Pro klienta je podle mě orientace odborníka v segmentu výhodou, samozřejmě pokud nepřeprodává všem stále stejný koncept 😊
- Aniž by šlo vyloženě o specializaci, prací s jinými klienty ve stejném oboru prostě máte zkušenost, co konkurenci fungovalo a nefungovalo. Pokud nekopírujete kreativy, jsou vaše zkušenosti pro oba klienty velice hodnotné. Sama jsem se setkala s opačným problémem, kdy konzultanti navrhují shodná řešení bez ohledu na znalost oboru a specifika produktů v daném segmentu. Všechno je pak podle obecných best practices, ale bohužel bez vhledu do zvláštností byznysu klienta.
- Máte agenturu? Není nic jednoduššího, než nasadit jeden tým na konkurenta č. 1 a druhý tým na konkurenta č. 2 bez personálních překryvů.
- A pak tu máme jak poslední záchranu tolik milovaná NDÁčka.
Všimla jsem si českého specifika – panického strachu až nenávisti ke konkurenci, nebo nahlašování konkurence na všemožné úřady. Zdá se mi, že v malém českém rybníčku, navíc pokud děláte B2B, je to trošku směšné, protože se určitě potkáte na stejných klientech – zkuste se naopak konkurencí inspirovat, bavit se s ní a navzájem oceňovat své úspěchy. Spousta klientů ve strachu z konkurence raději nesdílí se zákazníky nic, aby tím nedali vodu na mlýn konkurenci.
Proč nepracovat pro více klientů ze stejného oboru?
- Účtujete si za své služby tolik, že si můžete dovolit pracovat exkluzivně jen pro 1 zástupce daného oboru.
- Pokud nejste příliš kreativní a máte tendenci přelévat návrhy, co se neuchytí u jednoho klienta, k druhému, je to jako by ten druhý nakupoval z druhé ruky. Pokud máte pocit, že byste kvůli nedostatku nápadů navzájem na projektech kanibalizovali, je to problém. Musíte být schopni důsledně oddělovat práci pro jednoho a druhého.
- Samozřejmě, pokud neumíte držet jazyk za zuby, a sdělujete konkurenci (většinou té, která je vám jako klient sympatičtější) citlivé informace od klienta ze stejného segmentu.
- Pohybujete-li se stále v jednom a totéž segmentu, ztratíte odstup a začnete se propadat do prokletí vědění. Tím se dostáváte do mindsetu klienta, který je ve svém oboru až po uši, a jako specialista nebudete tím nezaujatým přínosem, který by měl každý byznysmen u specialisty hledat.
Je to trochu schizofrenní situace, kdy na jedné straně chce klient reference ze svého oboru, ale na druhou stranu nesnese, když děláte zároveň pro konkurenci. Jak se s tím perete vy, kolegové copywriteři a online i offline specialisté? Napište mi na Facebooku.