5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo klišé

V copywritingu se nesmí nic přehánět

Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergreenů se mi otevírá kudla v kapse?

1) S příběhem

Cukrovinky s příběhem, nábytek s příběhem, záchodové mísy s příběhem… Ze stejného hrnečku jsou pak spojení jako „poctivá káva“, „pečeno s láskou“ a další spojení mající za úkol vyvolat pocit starých dobrých časů, kdy vše bylo „jako od maminky/babičky/jako tenkrát“. Jak to tak bývá, příběh se časem vyprázdnil a na regálu, kde je vše poctivé, tradiční či české nevyčnívá dobrým sloganem nakonec nikdo. Nejsem jediná, kdo si inflace výrobků s příběhem všiml.

2) Radost

Jako první jsem objevila, že DPD „doručuje radost“ a přišlo mi to jaký milý claim. Do Vánoc ovšem začaly další značky „rozdávat radost“ nebo „darovat radost“, až bylo přeradosťováno a bylo po radosti. Prosím neopisujte od sebe milí copywriteři, jen dáte brzy na frak dalšímu krásnému slovu, které tak začnou všichni nesnášet.

3) Více než..

Další epidemie v údolí sloganů přichází se spojením „více než“ či „víc než“ – „víc než pivo“, „víc než cloud“ a tak můžeme párovat až do zblbnutí. Přečtěte si další typické omílačky ve sloganech v článku Matouše Hutníka. Do stejného ranku bych také zařadila 3 tečky na konci sloganů: „Protože můžete…“ nebo „Krásné sny v peřinách Dormeo…“, které asi chtějí navodit nějakou sugestivní náladu. Tento úkaz uvidíte nejčastěji na polepech firemních aut, a to i v kombinaci s „více než“ (Více než jen elektro…“).

4) Unikátní

Tak na tohle slovo už jsem vyloženě alergická. Najednou jsme se ocitli ve světě, kde je všechno unikátním, i když jde o sériově šitou halenu z filipínského sweatshopu. Když už, tak se snažím alespoň používat český ekvivalent „jedinečný“, ale úplně nejlepší je nemluvit v těchto vyprázdněných frázích a vytasit se v copy raději s konkrétními benefity výrobku či služby.

5) Kreativní

Touha po kreativitě se vine jako jedovatý had inzeráty HRistů, briefy od klientů i ústy samotných kreativců. „Chceme nějaké kreativní řešení, kreativní nápad, kreativní přístup bla bla bla, “ je slyšet v každé zasedačce i na většině markeťáckých akcí. Svět se pak rozděluje na ty nekreativní „dělače“ a na ty kreativní „vymýšleče“. Vždy si vzpomenu, jak se totálně rozložila morálka našeho týmu v jedné nejmenované firmě po vypuštění zprávy, že vznikne nové, kreativní oddělení. Kdo se rychle neprojevil, nebo se neoznačil za kreativní mozek kolektivu, byl odsouzen stát se navždy nekreativním. A to je mooooc smutné. To slovo i některé samozvané kreativce od té doby nemůžu ani vidět 🙂

Přeji minimum prázdných frází a mraky originálních nápadů v roce 2017! Vaše annacopy.cz.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...
Pevné nervy a smysl pro humor vám všem v novém roce 2019 přeje annacopy.cz
20 debilních keců copywriterů a jejich klientů
Tak co? Už se těšíte po svátcích do práce? 😊 Za spoustu inspirativních hlášek děkuji také Veselé copywriterce. „Tohle ...
Využijte myšlení lidí v copywritingu
Reprezentační systémy aneb Jaké copy pro jaký typ lidí?
Teorie reprezentačních systémů vycházející z neurolingvistického programování se zaměřuje na rozlišování typů lidí dle sm...
Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Zdroj: Matthew Shave
Test: Jaký jste typ copywritera? Burnett, Saatchi, nebo...
Jelikož je duben aprílovým měsícem, připravila jsem si pro vás takový testík à la Bravíčko. Zjistěte ve vážném/nevážném testu,...
Obchodní dům Selfridges v Birminghamu
7 pravd o marketingu od pana Selfridge
I při oddechovém letním čtení se můžete hodně poučit o zásadách marketingu, které prověřila desetiletí. Já vzala na dopor...