Na co všechno potřebujete „pisálky“?

Servisuje celý marketing a už na to skoro ani nevidí

Za označení „pisálci“ by copywriteři, novináři a jiní mistři slova stříleli. V pejorativním významu tohle slovo rádi používají všichni ti, kteří věří, že psát přece umí každý (tedy kromě nich samých) a pisálci jsou nějaká podřadná kasta, co vlastně nic pořádného nedělá. Nedej bože, když to ještě dělá z domu a nikoliv z kanclu nebo fabriky. Dnešním postem bych chtěla uvést na pravou míru roli pisálků v mnoha disciplínách marketingu a předem se omlouvám tem, kteří slovem „pisálek“ označují jen wanna-be autory pochybné kvality (pro ně je to označení zcela namístě :-).

Brandy, claimy a podobný podniky

Pisálek se dostává ke slovu už na začátku většiny podnikatelských nápadů a u počátku zrodu značek. Když nemáte vysněný název už pevně vytetovaný v mozku, je potřeba vymyslet název brandu a domyslet všechny další záludnosti, které se s dobrým nebo špatným názvem vážou.

  • Aby se dal název pohodlně používat v textu, dal se jednoduše skloňovat, ohýbat…
  • Aby se dal dobře vyslovit (vyslovení by mělo dokonce činit potěšení) a zákazníci věděli, jak ho přečíst.
  • Aby ideálně evokoval nebo trochu přibližoval, čím se zabýváte, a rovnou zákazníka někam posunul.
  • Aby ladil k vaší firemní kultuře, image a vizuálnímu stylu.
  • … k tomu samozřejmě claimy, hesla, slogany pro kompletní brandingový balíček.

A pisálek jede dál, protože teď je samozřejmě čas připravit pro nový brand web.

UX a webdesign

Designový web je krásný, ale vysvětluje a prodává text. Nemluvě o přístupnosti, kdy je text v podstatě jedinou orientací člověka se zrakovým postižením. To se snažím vštěpovat copywriterům i jejich kolegům „ne-pisálkům“ na svých školeních copywritingu. Musíte proto web atraktivně, ale zároveň funkčně otextovat, nezapomenout na žádnou hlášku nebo microcopy (obzvlášť, pokud si váš UXák ujíždí na různých super fičurkách), a to vše v souladu se zásadami, které jsme si stanovili při brandingu nebo tvorbě styleguide. Na tento úkol bývá pisálek povolán nejčastěji a jeho zásadní role při tvorbě webu je v této fázi projektu asi nejvíce doceňovaná ze všech zmíněných oblastí, které tu zmiňuji.

SEO

Technické SEO ok – to je ryzí doména SEO specialisty, ale jinak je jeho expertiza hlavně souborem úkolů pro developera a především copywritera. Vytvořit ta kvanta textu a obsáhnout všechna klíčová slova, aby měli roboti, co žrát, není program na pár odpolední a bez pisálka byste si o lepších pozicích mohli nechat jenom zdát.

PR

„PR články“ anebo obaly na odkazy – na těch začínala většina pisálků. I já jsem v začátcích prošla křtem stovek PR článků pro desítky klientů, kteří potřebovali „zapnout to SEO“, a i přes jejich smrtící množství jsem se vždy snažila, aby dávaly smysl a měly pro čtenáře nějakou přidanou hodnotu. Tady mají pisálci trochu máslo na hlavě, protože úroveň většiny „PR článků“ se za těch 8 let, co jsem v oboru, vůbec nezlepšila, a i sama redakce, která vám nabídne napsaní PR článku v ceně za publikaci se zpětným odkazem, dodá absolutní šmíru, i když si tím snižuje úroveň celého serveru.

Když se vrátíme k pravé náplni pojmu PR, tedy k media relations, ani tady si pisálek neoddechne. Čekali byste od PRistů, že vám alespoň napíšou tu tiskovou zprávu o vaší žhavé novince? Chyba lávky, napsat to zase musí pisálek a PRista pak přijde k hotovému a zkušeným okem doporučí úpravy, aby bylo „tézetko“ víc sexy pro novináře. Váš byznys většinou nemá PRista šanci natolik poznat, obzvlášť pokud nejde o dlouhodobou a pravidelnou spolupráci, takže je časově i finančně úspornější připravit všechny podklady naším pisálkem, který už po otextování celého webu a stovek produktových popisků chápe, o co jde.  Teprve s podklady – texty a fotkami se PRista vydává kouzlit. Stejná je situace, když se „neplacené“ promo má pojistit i nákupem placených článků a inzerce, kdy zase musí zasednout za klávesnici pisálek.

PPC a bannery

PPC inzeráty ve vyhledávací sítí není třeba příliš rozvádět – tam je jasné, že se bez desítek, stovek ne-li tisíců textových inzerátů neobejdete. Můžete si to ulehčit kombinováním a variováním, ale hlavně to nenechte zcela v rukou PPC specialisty – často to končí tak, že se propagujete pravopisnými chybami, nebo dokonce vyloženými jazykovými zvěrstvy. U bannerů platí to, co u části UX a webdesign – nápaditá kreativa zaujme, ale úderný text je to, co přiměje k akci.

Bez pisálků jako v pravěku

Bez textu a bez „pisálků“ byste se prostě mohli jít se všemi svými disciplínami klouzat. Protože bez textu vaše výrony kreativity nikdo nepochopí (až na zářné výjimky) a nikdo nekoupí váš produkt jen na základě obrázku. Bez pisálků by nebyl ani marketing jako takový a komunikovali bychom spolu pomocí jakýchsi vizuálních zkratek a symbolů jako v pravěku. Respektujme se proto navzájem a své pisálky si hýčkejte.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Marketingové kampaně: Když je přání otcem myšlenky
Výzkumy, jejichž výsledek tak nějak předem tušíte, A/B testy, ze kterých se nikdo nepoučí, najímání kreativních mozků, aby se ...
Tohle my neděláme
Setkávám se s tím stále častěji: „No já jsem web designer, grafiku pro tiskoviny nedělám.“ Nebo „Já se soustředím na tu b...
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...
Ještě otázečku...
Ukomunikovat se k smrti
Varování! Dnešní blogpost bude z těch lamentačních 😊 Parafrází na povedené dílo Neila Postmana „Ubavit se k smrti“ b...
Americké copy vol. II
Po 9 letech od posledního výletu do USA jsem se do „země neomezených možností“ vrátila znovu, tentokrát prozkoumat méně známý ...