Měl by copywriter pracovat pro více klientů ze stejného oboru?

Závodit, nebo spolupracovat?

K novému blogpostu mě inspirovala nedávná schůzka s potenciálním klientem. V našich firemních referencích nalezl konkurenta a dost příkře si mě změřil, jak se k tomu hodláme jako agentura postavit? Odpověděla jsem něco ve smyslu, že je to spíš na nich, zda to vnímají jako problém, protože my rozhodně informace o jejich byznysu nikde nesdílíme (a když už, tak anonymizovaně v rámci poučení pro čtenáře tohoto blogu 😊) Myšlenka mi ale vrtala hlavou – co hovoří pro a proti práci pro nepřímé a přímé konkurenty?

Proč pracovat pro více klientů ze stejného oboru?

  • Na konkrétní obor se můžete vyložené specializovat. Ve své profesní kariéře jsem postupně pracovala pro 2 mezinárodní brandy dětské výživy a pak jsem znalost segmentu využila při práci pro 3 české e-shopy s dětským zbožím. Pro klienta je podle mě orientace odborníka v segmentu výhodou, samozřejmě pokud nepřeprodává všem stále stejný koncept 😊
  • Aniž by šlo vyloženě o specializaci, prací s jinými klienty ve stejném oboru prostě máte zkušenost, co konkurenci fungovalo a nefungovalo. Pokud nekopírujete kreativy, jsou vaše zkušenosti pro oba klienty velice hodnotné. Sama jsem se setkala s opačným problémem, kdy konzultanti navrhují shodná řešení bez ohledu na znalost oboru a specifika produktů v daném segmentu. Všechno je pak podle obecných best practices, ale bohužel bez vhledu do zvláštností byznysu klienta.
  • Máte agenturu? Není nic jednoduššího, než nasadit jeden tým na konkurenta č. 1 a druhý tým na konkurenta č. 2 bez personálních překryvů.
  • A pak tu máme jak poslední záchranu tolik milovaná NDÁčka.

Všimla jsem si českého specifika – panického strachu až nenávisti ke konkurenci, nebo nahlašování konkurence na všemožné úřady. Zdá se mi, že v malém českém rybníčku, navíc pokud děláte B2B, je to trošku směšné, protože se určitě potkáte na stejných klientech – zkuste se naopak konkurencí inspirovat, bavit se s ní a navzájem oceňovat své úspěchy. Spousta klientů ve strachu z konkurence raději nesdílí se zákazníky nic, aby tím nedali vodu na mlýn konkurenci.

Proč nepracovat pro více klientů ze stejného oboru?

  • Účtujete si za své služby tolik, že si můžete dovolit pracovat exkluzivně jen pro 1 zástupce daného oboru.
  • Pokud nejste příliš kreativní a máte tendenci přelévat návrhy, co se neuchytí u jednoho klienta, k druhému, je to jako by ten druhý nakupoval z druhé ruky. Pokud máte pocit, že byste kvůli nedostatku nápadů navzájem na projektech kanibalizovali, je to problém. Musíte být schopni důsledně oddělovat práci pro jednoho a druhého.
  • Samozřejmě, pokud neumíte držet jazyk za zuby, a sdělujete konkurenci (většinou té, která je vám jako klient sympatičtější) citlivé informace od klienta ze stejného segmentu.
  • Pohybujete-li se stále v jednom a totéž segmentu, ztratíte odstup a začnete se propadat do prokletí vědění. Tím se dostáváte do mindsetu klienta, který je ve svém oboru až po uši, a jako specialista nebudete tím nezaujatým přínosem, který by měl každý byznysmen u specialisty hledat.

Je to trochu schizofrenní situace, kdy na jedné straně chce klient reference ze svého oboru, ale na druhou stranu nesnese, když děláte zároveň pro konkurenci. Jak se s tím perete vy, kolegové copywriteři a online i offline specialisté? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

aká je životnost externího copywritera nebo obsahové agentury na jednom projektu?
Jak dlouho vydrží copywriter na jednom projektu?
Ať už jste zaměstnanec, majitel agentury nebo copywriter-volnonožec, většinou to začíná stejně. Na novém projektu je spousty p...
Servisuje celý marketing a už na to skoro ani nevidí
Na co všechno potřebujete „pisálky“?
Za označení „pisálci“ by copywriteři, novináři a jiní mistři slova stříleli. V pejorativním významu tohle slovo rádi použ...
V copywritingu se představa s realitou nemusí potkat
Kariéra copywritera: Očekávání vs. Realita
Pokaždé, když na svých kurzech nebo marketingových akcích vidím ty rozzářené oči plné naděje a očekávání, říkám si: „Chudák, n...
Jak moc si pouštět klienta k tělu aneb Umíte oddělit prá...
E-mail, Slack, BaseCamp, Asana, Trello, Messenger, WhatsApp, Zoom, Skype, Teams, SMS nebo staré dobré telefonáty – tam všude a...
Něco mezi edukací řidičů, reklamou a vzkazem shůry
Copy na Route 66
Tak jako cestovatelé podél Route 66 obdivují její typickou silniční architekturu, málokoho (možná jen copywritera) napadne zam...
Čím víc, tím líp?
Když se ze specializace stane fachidiocie
Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může projekt a rozpočet klienta...