Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut tlak na snižování nákladů v copywritingu

Jak efektivně editovat výstupy z AI?

Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z AI, skládat kousky vyvrhnuté z různých umělointeligentních nástrojů a bude se snažit povýšit více či méně generický text na smysluplný kus obsahu, který předává nějakou hodnotu. Vaším úkolem bude mu vdechnout duši. Jak na to?

Rozmohl se nám tu takový nešvar

Jestli dosud mezi zadavateli koloval mýtus, že „psát umí každý“, po boomu AI už je mýtus brán jako fakt. O profesionálního tvůrce už nikdo nestojí, nebo ho prostě nezaplatí. Kdo ale přichází na scénu? Mistr editor, ladič, krotitel, fact checker. Někdo, kdo umí pár zkušenými tahy povýšit generický text na obsah, který si své místo na slunci, v printu nebo na internetu zaslouží. Čím nejvíc nakopnete nezáživný text z AI?

5 kroků, jak nakopnout AI text

  • Citace: Mluví se v textu o nějaké osobě, nebo nějaká osoba něco komentuje? Dejte si ji do Googlu, proklikněte se na její LinkedIn a ihned můžete třeba článek obohatit o další informace přímo od zdroje – fotky, videa, studie a další názory a citace daného respondenta.
  • Čísla: Stejně jako čísla fungují skvěle v nadpisech, body copy dodají punc relevantnosti. AI se za každou cenu snaží nezahrnout do textu nic konkrétního? Trochu zapátrejte. Proklikněte se na původní zdroj a doplňte do nového texu všechna tvrdá fakta a čísla.
  • Ověření faktů: Pokud na druhou stranu AI něco konkrétního tvrdí, je nutné si to ověřit. Tohle ale není úkol pro začátečníka – musíte se v tématu alespoň trochu orientovat nebo mít „oko“ na nejčastější přešlapy , abyste rychle odhalili nesmysl nebo nepřesnost. Amatér zvládne fact-checking také, ale bude mu to trvat dlouho, nebude umět vše přesně vyhodnotit a nakonec by editingem strávil více času, než kdyby článek napsal expert z masa a kostí od píky.
  • Prolinkování: Prolinkujte text na další související obsah ze svého pera a dokažte, že téma sledujete dlouhodobě.
  • Úprava tónu komunikace a přizpůsobení úrovni znalostí publika. Jsme seriózní, jsme hraví? Naši fans jsou začátečníci, nebo naopak ostřílení mazáci? Přitlačte na pilu, nebo uberte.

A nakonec přidejte něco ze sebe. Svůj jedinečný lidský dotek, který vdechne generovanému a bleskově zeditovanému obsahu duši.

Tyto kroky byste v rámci editace AI textu měly provést vždy, i když máte sebevyladěnejší úvodní prompt (tam už většinou pořešíte i strukturu a požadované formátování textu). Vyzkoušejte si také GPTs od ostatních tvůrců a testujte, co který generátor umí.  Některý bude třeba silnější ve faktech, jiný v práci s tonalitou. Ať se nám to líbí, nebo ne, rychlá editace bude letos copy skill number 1.

Co myslíte vy? Jste už dnes více editorem než tvůrcem od prvního písmenka až po poslední tečku? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Netradiční struktury vyprávění při storytellingu
4 nejpřesvědčivější principy storytellingu pro vaše kamp...
Aby se jakýkoliv přenos informací stal příběhem, musí obsahovat konflikt a následnou změnu. Proto je nejikoničtějším typem pří...
Zdroj: Matthew Shave
Test: Jaký jste typ copywritera? Burnett, Saatchi, nebo...
Jelikož je duben aprílovým měsícem, připravila jsem si pro vás takový testík à la Bravíčko. Zjistěte ve vážném/nevážném testu,...
Co vás v e-mailu spolehlivě naštve?
Jak psát e-maily: Jak na strukturu, styl a etiketu e-mai...
Ne, dnes to nebude o e-mailingu nebo newsletterech, jak byste možná od copywritera čekali. Bude to o běžné e-mailové komunikac...
Nový web annacopy.cz k 10. výročí blogu
Asi jste si všimli, že se na annacopy.cz něco stalo. Nebo že naopak bylo na blogu několik měsíců nějak nezvykle ticho. Chvíli ...
Co je to nudge? Lepší pošťouchnout, než nutit.
Co je to Nudge a jak ho využít v obsahovém marketingu?
Tlak vyvolává protitlak, a tak, když někoho k něčemu nutíme, obvykle se akorát naštve a naše přání nesplní. Známe to u dětí, a...
Obchodní dům Selfridges v Birminghamu
7 pravd o marketingu od pana Selfridge
I při oddechovém letním čtení se můžete hodně poučit o zásadách marketingu, které prověřila desetiletí. Já vzala na dopor...