8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015

Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronologický přehled dění na ostravské konferenci, ale 8 bodů – přednášek, highlightů i failů – ze ShopExpa, které podle annacopy.cz stojí za zmínku.

1)     Dobuďte svět reklamy s fotocihlou jako Zaraguza

Přednáška plná života a neotřelých nápadů? Rozhodně ta od Michala Pastiera ze slovenské agentury Zaraguza. Zapomeňte na chvíli na benefity produktu a využijte současné kulturní trendy. Nahraďte product insights za consumer insights. Hoďte za hlavu logiku a rácio, vsaďte na emoce a osobnosti internetu. Neříkejte „ušetřete“, ale „šetřete si nervy“. Porušujte pravidla a využijte anti-trendy. Smskujte si se zlouny, nabídněte jako příslušenství k foťáky fotocihlu a vyměňte ochrápané „kafaře“ v županech za tvořivé noční ptáky. Michala bych vydržela poslouchat celé ShopExpo.

Zaraguza na ShopExpo
Už víme, kdo spáchal „Fofolu“

2)     Richard Woox ležící, spící

Kdo je Richard Woox? A existuje vůbec? Takové otázky nám plynuly hlavou při wooxusní prezentaci o tom, že za zákazníky musíte do outdooru, musíte jim nabídnout super produkt a zároveň přidat i nějakou tu srandu. Přečetli jsme si geniální newslettery, které vás donutí flirtovat s e-shopem, zjistili jsme, jak se skámošit se zákazníky, a hlavně to, že i e-shop může mít odvážnou osobnost. No a navíc jsme získali 50% slevu pro kámoše a pozvánku na příští WooX UP camp. I´m in love.

Woox na ShopExpo
Wooxí prezentace na ShopExpo

3)     Content jako nedílná součást customer service a customer experience

Důležitost obsahu skloňovala většina přítomných, ale jako obsahového stratéga mě nejvíce zaujala dáma, která se obsahovým marketingem zabývá na plný úvazek. Kristina Mausser nám ukázala, že „markets are conversations“ a že „content is your business´ biggest asset“. Na příkladu sušenek Oreo nebo skladatele Mozarta nám pak demonstrovala, že kdysi byl obsah vnímám jako produkt, který se jednorázově využil a zobchodoval, zatímco dnes jde spíše o „content as process“, kdy je potřeba neustále pohotově reagovat a interagovat se spotřebitelem. Ten zase bude čím dál více vnímat „obsahový servis“ jako nedílnou součást svého zážitku s produktem.

Kristina Mausser na ShopExpo
Černobílá prezentace Kristiny na ShopExpo

4)     Neandrtálec Miloš Čermák

Oproti respektovaným spíkrům na mě působil jako zjevení moderátorský „um“ Miloše Čermáka. Žoviální až buranské průpovídky na adresu spíkrů či dotazů z publika způsobovaly, že jsem mimoděk zapadala do sedačky a kryla si obličej programem, jako když při nedělním posezení u televize s rodiči najednou ve filmu naskočí intimní scénka. Pokud k výkonu přidáme i hrůzostrašnou angličtinu, od které se zahraniční hosté s nadějí obraceli k plátnu s výpisem dotazů z publika, obrázek to byl vskutku bizarní.

5)     James Cusumano: Od kraťasů k zámeckému pánovi

Překvapením bylo vystoupení Jamese Cusumana, které na první pohled vypadalo na typickou motivační přednášku, ale přineslo mnohem víc. Upřímný pohled na 5 kariér, kterými James prošel, aby zjistil, že pro každý byznys jsou nejdůležitější spokojení a motivovaní zaměstnanci a vize jejich šéfa. Zase jsem si uvědomila, že Amerika je opravdu zemí neomezených možností, a když najdete svoje poslání a to, v čem jste opravdu dobří, nemůžete neuspět. A na závěr James i zazpíval, takže pookřálo srdce nejednoho milovníka oldies. Prostě šéf snů.

James Cusumano na ShopExpo
Rock´n´roll meets business baby!

6)     Anarchistické workshopy

Pravá anarchie nastala při výpravě na jakýkoliv workshop. S kolegyní Zuzkou Veselou z H1.cz jsme v pohodě ustály naštvané ataky spontánních účastníků i „registrovaných“ zájemců o workshop copywritingu pro e-shopy u prvního, napůl utajeného, workshopu v 10:45, ovšem ve 13:15 jsme se i my – školitelky – málem nedostaly do učebny. Musely jsme zklamat spoustu lidí, řešit chybějící propojovací kabel a workshop, kde by si účastníci psaní vlastního copy vyzkoušeli, jsme improvizovaně přetavily spíše v přednášku. Tímto děkujeme Michalu Mervartovi za umravňování rozvášněného davu, účastnici, co nám zapůjčila notebook s HDMI vstupem, a skvělým hosteskám, které musely vzniklou polízanici řešit namísto osoby, která organizaci workshopů eufemisticky řečeno podcenila. Byl by takový problém, postavit mezi stánky registrační stoleček? Pro zájemce, kteří se do učebny nevešli, proto přinášíme prezentaci alespoň na Slideshare.

 

7)    Koncerty jako na firemní párty 

K menším failům patřily koncerty Buty a Mňágy. Otevřeně přiznám, že se raději bavím s alkoholem, než bez něj (nebo alespoň s malinovkou), takže to, že se koncerty budou konat v hlavním sále a navíc „nasucho“, zkalilo moje těšení se na koncert pod širým nebem mezi vysokými pecemi. Juchající markeťáci pak dokreslili dojem jak z firemního večírku, kam si sice šéfík pozval Tři sestry, ale všichni musejí sedět na židlích u pomerančového džusu a u toho sborově zpívají „dám si 7 piv a 1 zelenou“.

8)     Industriální potěšení

Kovová krása, ve které se akce konala, učarovala většině účastníků ShopExpo. Ti navíc mohli se slevou navštívit i 100minutovou prohlídku vysokých pecí a nasát tak atmosféru Ostravy, když ještě byla na svém průmyslovém vrcholu. Já ji bohužel nestihla, takže mi nezbývá, než se do Ostravy zase vrátit – ať už na příští Shopexpo, nebo za industriálními památkami a drsnou atmosférou poddolovaného města.

A jak se líbilo na ShopExpo vám? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Živé plakáty, 3D billboardy nebo hologramy: OOH tipy na ...
V éře protežování digitálního marketingu se často zapomíná na starou dobrou OOH (Out-Of-Home) reklamu. Přitom není ani nedostu...
Marek Prokop na letošním Copycampu
Veni Vidi Copycamp 2013
Skoro jsem se nestihla otřepat z historicky 1. srazu česko-slovenských copywriterů ve voňavé Meet Factory a už tu byl 2. roční...
Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...
Co mě naučilo 5 let podnikání
Říká se, že nejtěžší je začít. Ale já neměla jinou volbu. Po škole jsem jen dělala stafáž na výběrových řízeních a upadala do ...
Je to klient, nebo ďábel sám?
Jak být zlý na svého copywritera
Malá hitparáda libůstek, které byste svému copywriterovi opravdu dělat neměli, aby se neporouchal, nebo abyste si texty vzájem...
Royal CopyCamp
Jaký byl Royal CopyCamp?
4. CopyCamp byl netradiční hned z několika důvodů – odehrál se už 7 měsíců po předchozím „ročníku“, začal až odpoledne a ...