Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu

Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter

Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o svém vyhoření, nenamluvil o tom podcast nebo se alespoň nevybrečel na blogu, jako by ani nebyl. Vyhořelý generální dnes dělá kouče, vyhořelý markeťák teď vytesává konferenční stolky z kulatiny a vyhořelý copywriter se věnuje design-thinkingu. Abyste se i vy nemuseli kvůli monotónnímu sepisování SEO popisků stát karikaturou sebe sama, posílám vám 5 tipů, takových 5 „S“, jak vyhoření zase o nějaký ten pátek oddálit.

Specializace

Něco vám hodně jde a něco děláte jen s odporem. Specializujte se na to, co vás ve vaší dosavadní praxi baví. PR články vám už lezou krkem, ale baví vás vymýšlet názvy a slogany? Udělejte z toho svou specializaci. Tím, že zaostříte na drobnou výseč toho obřího copywriterského koláče, můžete jednu věc dělat opravdu dobře. A to je vždy lepší, než dělat 10 věcí průměrně.

Sebevzdělávání

Určitá disciplína vás hodně baví, ale jste natolik střízliví, že si přiznáte, že o ní zatím víte pramálo? Vrhněte se do objevování a učení, jako když vás poprvé trknul fakt, že se může někdo živit psaním reklamních textů. Začala vás zajímat psychologie prodeje? Okouzlilo vás tajemné SEO? Zavrtejte se do nového tématu a garantuji vám, že ucítíte na klávesnici čerstvý vánek. Nemluvě o tom, že vzroste vaše cena jako odborníka s přesahem do dalších oborů.

Strategie

Někdy drobný úkrok nestačí a je potřeba podniknout zásadnější změnu. Třeba přestat exekuovat a začít vymýšlet. Pokud nejste vyloženě typ člověka, co z podstaty jen přijímá a plní instrukce (předpokládám, že to není váš případ, když jste se dali na copywriting), buďte na zakázkách iniciativní – zkuste místo toho, abyste klientovi napsali pár článků na blog, vymyslet koncept blogu, plán jeho rozvoje a strategii propagace jednotlivých článků. Za prvé získáte pocit, že vaše psaní má smysl, protože funguje v rámci smysluplného celku, a za druhé se vaše tvorba dostane k většímu počtu lidí a vy svým psaním opravdu někoho ovlivníte. Nezastírám, že na vaši iniciativu nemusí být každý klient zvědavý, ale když je, hned je spolupráce o něčem jiném než jen o slovním dělničení.

Sayonara

Když už jsme u těch klientů, někdy pomůže znovu se nadechnout prosté „sayonara“. Těm, kteří vás vysávají, mají nesmyslné nároky nebo si jednoduše nesednete. Pokud máte klienta, u kterého se vám stáhne žaludek pokaždé, když vám od něj pípne nová e-mailová notifikace, nemá cenu ničit si zdraví. Budete o tom hodně přemýšlet, budete hledat chybu v sobě, bude vám líto peněz, o které přijdete, ale vězte, že jakmile dáte klientovi „upírovi“ vale, ohromně se vám uleví. Za měsíc smíšené pocity z rozloučení zmizí a vy si naopak budete říkat, že „rozchod“ bylo jedno z nejlepších rozhodnutí pro vaši duševní hygienu.

Sdílení

Jako copywriter jsem se samozřejmě hrozně bála jedné věci – mluvit před lidmi. Přece jsem začala psát, abych mohla být (sama) doma a v klidu si spisovat. Ale jednou to přišlo – začala jsem pracovat ve firmě, kde jsem musela i školit. Polil mě pot, jen když jsem na termín školení pomyslela, a to jsem měla před 20hlavé publikum nastoupit až za 3 týdny. Dnes se na školení copywritingu těším, kontakt s účastníky mě nabíjí energií a předávání zkušeností je jednou z nejsmysluplnějších činností, kterou ve své profesní kariéře vidím.

Copywriter tvrdý chleba má a přes počáteční okouzlení je to práce velmi nevděčná. Zkuste proto neustrnout na místě a drobnými úkroky i poskoky o stupínek výš dejte svému psaní nový impuls. Vyhořeli jste, nebo jen cítíte, že už přihořívá? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...
Jak na ukázky své práce?
Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?
Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeh...
Pivo jako kráva
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudřejší, co se týče úder...
A dej tam ještě tuhle pičovinu!
Každý výmysl něco stojí: Kdy brzdit s kreativitou?
Dnešní post bude jako z jiného světa – ze světa, kde neustále neprobleskují motivační citáty, reklamy na kreativní diáře ...
Tahle spolupráce bude bolet...
Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?
Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, ž...
Zdroj: Matthew Shave
Test: Jaký jste typ copywritera? Burnett, Saatchi, nebo...
Jelikož je duben aprílovým měsícem, připravila jsem si pro vás takový testík à la Bravíčko. Zjistěte ve vážném/nevážném testu,...