annacopy

Obraz vs. celebrity aneb 50. Fresh Eye

Z minulého Fresh Eye: Obraz vs. hendikep

Z minulého Fresh Eye: Obraz vs. hendikep

Už nějaké to úterý chodím každý měsíc na sympatickou akci – Fresh Eye. Večer vizuální kultury s přednáškou 3 hostí – 1 teoretika a 2 praktiků – který si vždy bere na mušku vnímání určitého kulturního fenoménu, se konával ve Vysočanské Trafo Gallery, než loni na podzim přesídlil do Vršovic do Petrohradská kolektiv. Ráda bych vám přiblížila poslední vydání zaměřené na vnímání celebrit a třeba se přijdete na příští Fresh Eye podívat i vy. A ano, došlo i na youtubery.

Punková inspirace v Petrohradské

Procházím malou galerií a obřím dvorem do přízemního objektu, který svou dispozicí připomíná řeznictví, nebo dokonce jatka. Organizátoři neustále vylepšují prostor, aby se vedle přednáškové místnosti časem vešel i bar a nějaké to neformální posezení. Objednávám točené pivo nezprofanované značky a jdu si zasednout místo v přední řadě. Za chvíli totiž začne 1. přednáška.

Hvězdy vs. celebrity

Teoretické zakotvení problému si vzala na starosti Markéta Štěchová z IKSŽ FSV UK. V přednášce Celebrity vs. politická komunikace nejprve odlišila klasické hvězdy filmového plátna od novodobých TV celebrit, které jsou „známé pro svoji známost“. Zmínila pojmy jako lidská pseudoudálost, tautologická komodita a simulakrum – vyprázdněná kopie, co nás odvádí reality, jak termín popsal Deleuze nebo Baudrillard.

Stát se celebritou je nyní cílem samo o sobě, jakým obsahem ji naplníme je až vedlejší. V dnešní době se tak pohybujeme mezi tisíci mikrocelebrit a každý dbáme na self-branding a sebeprezentaci. Vyvrcholení trendu vidíme i ve vysoké politice, ztělesněné podivnou kšticí Donalda Trumpa, kdy vyhrává ten, kdo ztropí největší povyk.

GetBoost a nová éra YT celebrit

Matyáš Fridrich z GetBoost, agentury, která se specializuje na spolupráci s youtubery a produkci pro YouTube, nám dal nahlédnout do sféry videoobsahu. Nástup nové éry celebrit způsobila podle něj jednoduchost a nulový rozpočet, se kterým může obsah tvořit téměř každý, kdo má chytrý telefon, a pořádná porce autenticity, která tu dosud nebyla. Přidal pár čísel – za 1 minutu přibude na YT 300 hodin videa a čtvrtina YT publika je mezi 25-36 lety, čímž se snažil vyvrátit mýtus o armádách dětí sledujících své oblíbené youtubery.

Jako agentura si přejí prostředí YT kultivovat a youtuberům radí, že i když se o vás perou desítky značek, pro zachování popularity je potřeba zachovat si i jistou osobní integritu, a tím pádem důvěru svých followerů. Youtubeři se mu nezdají jako jeden z dalších trendů, ale naopak jako cesta, kterou se bude ubírat celá mainstreamová kultura včetně odklonu od obdivování klasických celebrit.

Béčkem na titulce riskujeme

Posledním spíkrem byla Adéla Vedralová z life-stylového měsíčníku Glanc, která vtipně a nekompromisně popsala dělení českých celebrit na Áčka (milují je matky i dcery), Béčka (na začátku kariéry, neceloplošná známost, riskantní dát na titulní stranu) a Céčka (celebrity z modelingu, reality show, nemají moc co říci), a odhalila, které titulní strany jejího časopisu byly úspěšné a naopak na základě defilující celebrity. Další pikantnosti z drsné branže pěkně zarámovaly celou diskuzi o celebritách a já byla vděčná, že ten můj ksicht skoro nikdo nezná.

Zaujal vás Fresh Eye? Koukněte na záznamy přednášek a spoustu doprovodných materiálů na fresh-eye.cz.