Vietnamské copy: Držte si peněženky!

No nekup to!

Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala jsem se tam s těmi nejprohnanějšími obchodníky a nadšenými kapitalisty. Přináším vám proto 3 triky kulišáckých vietnamských obchodníků, jak (ne)výhodně prodat cokoliv od fejkových brýlí DIOR až po opravu obuvi přímo na ulici.

1.      Inspirujte se v zahraničí

Nekritické přejímání západních vzorů je pro Vietnamce typické. Happy hour je často celý den (takže vlastně Happy day) a na ulicích se na vás smějí srandovní misspellingy populárních CTA. Je to tak roztomile nedotažené, až na hru přistoupíte.

Poučení pro vaše copy: Pozor na nedotažené lokalizace zahraničních sloganů a konceptů. Vždy se snažte maximálně přizpůsobit sdělení místní cílové skupině.

2.      Uvědomte si sílu značky

Značka je ve Vietnamu všechno a nic zároveň. Značky chce každý Vietnamec, ale kvalita a autentičnost už tolik důležité nejsou. Můžete si tak udělat radost triliony fejků výrobků světových módních domů, jako to dělají místní, kteří navíc při placení neváhají hrdě podotknout, že to je dobrá cena za skutečný „Chanel“.

Poučení pro vaše copy: Značka často osloví zákazníka víc než konkrétní copy. Pokud se zákazník ve značce najde, produkt se prodává skoro sám bez přebytečných slov, i když jde třeba o fake nebo druhořadou kvalitu.

pozn: Tato Vietnamská logika jde až tak daleko, že jakákoliv úspěšná cestovní kancelář či hotel je zkopírována až na samou kost dalšími subjekty, takže za chvíli není po dobré pověsti původní firmy ani památka.

3.      Zavažte si zákazníka

Nejklasičtější trik obchodníků na celém světe je dárek zdarma nebo vyzkoušení zdarma. Vietnamci vám proto na stůl nosí nevyžádané pokrmy, za které vás pak odpovídajícím způsobem skásnou, nebo vám nabídnou opravu polobotky zdarma, aby pak NÁHODOU zjistili, že problém je mnohem závažnější a oprava bude stát 20 dolarů – samozřejmě, když je vaše bota již rozebrána na prvočinitele.

Poučení pro vaše copy a marketing: Ano, funguje to (u markeťáků jde typicky o úvodní konzultaci zdarma, kde vám řekneme, co všechno je špatně a že by stačila decentní investice, se kterou se dají vykouzlit zázraky), ale snažte se zákazníka neotrávit nebo nenaštvat!

A ano, odvezla jsem si z Hanoje fejkový baťoh, poslepované boty a vypila několik koktejlů zdarma v rámci nikdy nekončící Happy hour 🙂

Čím mámili prodejci na dovolené vás? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

aká je životnost externího copywritera nebo obsahové agentury na jednom projektu?
Jak dlouho vydrží copywriter na jednom projektu?
Ať už jste zaměstnanec, majitel agentury nebo copywriter-volnonožec, většinou to začíná stejně. Na novém projektu je spousty p...
Pivo jako kráva
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudřejší, co se týče úder...
Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...
Tohle my neděláme
Setkávám se s tím stále častěji: „No já jsem web designer, grafiku pro tiskoviny nedělám.“ Nebo „Já se soustředím na tu b...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
Údržba sice není tak sexy, ale je naprosto nutná, aby vám projekt nezahnil
Každý chce stavět, málokdo chce udržovat
Nesnáším rozdělení na kreativce a dotahovače a podobné typologie členů týmu, protože si z nich často kolegové dělají výml...