Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?

Tahle spolupráce bude bolet...

Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, že se pro svou vizi neskutečně obětují, starají se o své zaměstnance i zákazníky. Takovému klientovi ani neúčtuji zběžné konzultace nebo nějakou tu rychlou korekturku postů na FB, zato u jiných se za svou ochotu proklínám a říkám si: „Holka, tahle znamení tě měla varovat!“

Už u prvního zadání se chrtí o peníze

Odsouhlasíte si hodinovku, nebo si stanovíte cenu za copy včetně několika kol připomínek (já standardně nabízím jedno kolo úprav na základě klientových poznámek v ceně). Klient však neustále připomínkuje, opakovaně nedá na vaše doporučení jakožto odborníka a nakonec řekne, že si nesmíte účtovat již několikátou úpravu textu, protože by se s tím chtěl vejít do tisícovky. Tohle skončí nezaplacenými fakturami a hořkou pachutí v puse, a proto ruce pryč.

Oblíbenou variantou tohoto bodu je také hláška: „Pošlete nám zkušební text. Když se nám bude líbit, zaplatíme ho.“

Copy a contentu sice nerozumí, ale 100% poradit si taky nenechá

Tady se dotýkám i problému s referencemi v copywritingu – jak máme předkládat reference k něčemu, do čeho klient neodborně zasahoval, samovolně měnil texty (ano, aby jste a čistící prostředky pro Vás included) a ve výsledku je z toho guláš, ke kterému se ani radši nechcete hlásit? Samostatnou kapitolou je, když vaši práci posuzuje jakési plénum „konzultantů“ stylem líbí/nelíbí místo jednoho nebo dvou odpovědných a konstruktivních lidí.

Sám není cílovka, ale jeho představa musí z obsahu přímo svítit

Hluboce cením podnikatele, co tráví hodiny na prodejně diskuzemi se zákazníky – ti mi obvykle dodají super insighty, které si sami zažili, někdy i za cenu ztráty peněz i iluzí o lidech. I tak káru táhnou dál a pořád jsou na prvním místě přání a obavy zákazníka. U nových projektů si klient z pekla vysní obsah hlavně podle svých preferencí, nejlépe jak to viděl támhle u konkurence nebo v zahraničí. Marně mu pak vysvětlujete, že jeho USPs cílovku vůbec nezajímají a že jeho tone-of-voice, který odkoukal v reklamě na Bacardi, opravdu nesedne e-shopu se zdravotnickými potřebami.

A co u vás? Jaké varovné signály u vás znamenají pá pá lá lá? Napište mi na Facebooku, nebo si přečtěte můj pravěký článek Návod na copywritera, za který mě tehdy kolegové z oboru málem zplynovali 🙂

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Jak efektivně editovat výstupy z AI?
Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut t...
Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z A...
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
V copywritingu se představa s realitou nemusí potkat
Kariéra copywritera: Očekávání vs. Realita
Pokaždé, když na svých kurzech nebo marketingových akcích vidím ty rozzářené oči plné naděje a očekávání, říkám si: „Chudák, n...
V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...
Je v pohodě, nebo to byla jen fasáda na pohovoru?
4 typy copywriterů, které nechcete potkat
Seznamte se 4 typy copywriterů, jejichž výskyt je poměrně častý a každý markeťák za svou kariéru potkal alespoň jednoho z nich...