Mezi prvky, které na svém webu často zapomínáme otextovat, kraluje 404 error page. Zatímco redirecty na 404 z nefunkčních odkazů mnohdy bývají znakem toho, že se nám na webu něco pokazilo (zapomněli jsme přesměrovat odkazy např. po redesignu), návštěvník se na 404 může dostat i prostým překlepem. V podstatě je jen otázkou času, kdy „čtyřistačtyřku“ objeví, a byla by proto škoda nenabídnout mu i zde originální text a vodítko kam dál.
Obrandujte si 404
Není důvod, proč by stránka 404 měla působit jako zjevení z jiného světa, a vedle ostatních vymazlených stránek webu děsila uživatele jako vetřelec z dřevních dob internetu. I zde proto zachovejte jednotný design webu a 404 stránku doplňte textem se stejným tone of voice. Povedených 404 stránek, kterými se můžete inspirovat, najdete desítky.
Nabídněte cestu z 404
Not Found stránka je pro návštěvníka vždy nepříjemným přerušením jeho cesty po webu a v některých případech zapříčiní i to, že z webu odejde úplně. Proto je žádoucí nejprve vysvětlovat – proč k chybové hlášce došlo, zda se návštěvník nepřepsal – a následně nabídnout cestu, jak ze šlamastyky jménem 404 ven.
- Nabídněte link na homepage webu.
- Vložte sitemap webu.
- Nabídněte řádek vyhledávání v obsahu webu.
- Uveďte kontakt na administrátora, kterého může návštěvník v případě přetrvávajících problémů kontaktovat.
Žádné slepé uličky
Nezapomeňte směrovat návštěvníka webu a vašeho potenciálního zákazníka ze všech slepých uliček, nejen ze stránky 404. Pro mnohé už se stalo samozřejmostí, že při pročítání blogu nabídnou uživateli tematicky podobné články, a při prohlížení e-shopu zobrazí nakupujícímu podobné produkty. Jako slepou uličku ale občas necháváme například stránku s kontakty, ceníkem nebo představením naší společnosti. Napříč i na konci těchto sekcí proto nabízejte uživateli relevantní odkazy na další části webu a zachovávejte logiku, podle které se běžný návštěvník na vašich stránkách pohybuje.
Narazili jste na opravdu povedenou stránku 404? Napište mi na Facebooku.