Jak napsat pracovní inzerát a zaujmout (!nezmást!) kandidáta?

Jak vylepšit pracovní inzerát, aby zůstal srozumitelný? Nepřehnat to s experimenty

V září a říjnu jsem zase hodně školila, a to především lidi z HR. Jedno školení bylo zaměřené vyloženě na vylepšení pracovních inzerátů, a proto mě napadlo shrnout hlavní zásady do nového článku na blogu.

Formát pracovního inzerátu má jasné mantinely

A v těch byste se měli pohybovat. Invenci proto směrujte jen tam, kde je to žádoucí a kandidáty to akorát víc nezmate. Nemusíte zaujmout za každou cenu nebo se snažit na sílu stvořit inzerátový virálek (a když už, tak by měl ladit s vaší firemní kulturou a tone-of-voice, text inzerátu Foxentry najdete komplet přes Wayback machine). Pro ilustraci mrkněte na povedený fejeton z EDUAmag od EDUA group, kam spadá i Top Vision, kde školím veřejný kurz Kreativního psaní pro firmy.

Názvy pracovních pozic mají prostě být jasné na první pohled, doba PPC ninjů a Krotitelů písmenek už je snad za námi.

Pokud vystavujete pozice na pracovních portálech, jednu věc určitě vylepšit můžete – připojte k názvu pozice i hlavní benefit nebo specifikum, které se k ní váže. Např. Revizní technik s vlastní pracovní dobou, Správce e-shopu na full-remote, Tester kosmetiky – voňavá mise v Notino.

Pracovní náplň, co požadujeme, co nabízíme

I „tělo“ pracovního inzerátu má svou víceméně ustálenou podobu. Někde jste limitovaní nebo přímo vedeni redakčním systémem svého webu nebo pracovního portálu.

Vyřádit se můžete trošku víc v tištěných materiálech, na plakátech nebo letácích. Tam bych doporučila vytasit ty hlavní bomby a soustředit se hlavně na to, aby nabídka vizuálně zaujala a „zasvítila“. Pěkná grafika, tmavý text na světlém pozadí, ať je leták vidět i z dálky, výrazný obrázek. Na detaily pak kandidáty veďte třeba přes QR kód, URL nebo uveďte kontaktní osobu, co předá více informací.

Čím víc toho potřebujete říct, tím víc řešte formátování inzerátu.

  • Názvy jednotlivých částí inzerátu (nabízíme, hledáme, ideální profil kandidáta) zformátujte jako mezinadpisy.
  • Střídejte kratší odstavce (max. 3 řádky, třeba s rychlým představením společnost) s bullet pointy (ani s těmi to nepřehánějte, ideální počet je 5).
  • Nejdůležitější požadavky a benefity vyboldujte. Představte si situaci, kdy kandidát přelétne pohledem jen tyto vytučněné body. Dozví se to nejpodstatnější?

Dlouhé seznamy a výčty můžete (především online) proložit třeba relevantním obrázkem, tipem jak zvýšit šanci na přijetí, linkem na článek nebo rozhovor se stávajícími zaměstnanci na obdobné pozici, linkem na Atmoskop nebo jiný relevantní obsah, který vás jako zaměstnavatele kandidátům přiblíží a zlidští vaši firmu.

Celkově pak platí to, co pro každé dobré copy. Vyhněte se klišé a newspeaku (přátelský kolektiv, dynamická firma), korporátní hantýrce (fokusovat se na benchmarky), interním a odborným zkratkám (pokud neslouží jako test), pište, jak lidé mluví (nyní x teď, ale bez žoviálnosti), používejte akční slovesa bez složenin a modálů (postaráte se o x budete se u nás zabývat) a snažte se působit sympaticky (posoudíme váš životopis x podíváme se na vaše zkušenosti). Konkrétnost především!

CTA a co se bude dít dál?

Nejčastější chyba pracovních inzerátů, kterou u klientů vidím, je, když necháte čtenáře „viset ve vzduchoprázdnu“ nebo nad záhadným tlačítkem, kde po kliknutí vyskočí požadavky na sepsání motivačního dopisu nebo doložení odborných certifikátů. Vaším úkolem jako náboráře a designéra inzerátů je především rozptýlit obavy – proto už v požadavcích uveďte, co ze skills bude potřeba doložit a jak. Na konci inzerátu pak řekněte:

  • jestli stačí profil na LinkedIn, nebo mám komponovat CV na míru dané pozici,
  • jestli požadujete nějaký motivační dopis nebo průvodní text a jak má zhruba vypadat (pokud pro vás motivační dopis neslouží právě jako filtr nebo test),
  • jestli se ozvete všem zájemcům s tím, jak dopadli, nebo jen vybraným do dalšího kola,
  • za jak dlouho se mi ozvete a jak (telefonicky, e-mailem, na LinkedIn),
  • co se bude dít dál (online pohovor, osobní pohovor, test, zkušební zadání),
  • a s kým se na pohovoru potkám (s HR, budoucím kolegou, přímo s potenciálním šéfem?).

Pro více tipů doporučuji pročíst povedený HR newsletter od Obsahové agentury.

Drobné úpravy občas dělají velké divy. Proto testujte různé verze a úpravy inzerátů, až si vyladíte ideální formát pro různé persony – typické kandidáty, které opakovaně hledáte.

Co vaše triky do pracovních inzerátů? Zajímá vás, jak na obsah pro interní komunikaci? Mrkněte na můj report ze školení interní komunikace.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Nejznámější příklad hypertellingu aneb vzácná fotka lasičky jedoucí na datlovi od National Geographic potuněná tvořivým publikem
5 trendů v copywritingu a obsahu pro rok 2021
Nikdy jsem článek snažící se předpovídat trendy pro svůj blog nepsala, tak mi dovolte s koncem roku 2020 premiéru. Zavěšt...
Podaří se vám takový zásek jako s legendárním claimem Just do it!?
Máte claim? A mohla bych ho vidět?
K dnešnímu postu mě inspirovalo „úmrtí“ (to zní divně, co, že mě inspirovala něčí smrt 😊) autora legendárního claimu firm...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...
Využijte sílu správných slov v copywritingu
Najděte svá power words!
Co jsou power words? Slova, která zaútočí přímo na smysly zákazníka. Využijte je ve svém claimu, mission statementu a všeobecn...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
Jak vytvořit personu, která opravdu k něčemu bude?
O personách bez hajpu
Bylo jen otázkou času, kdy i annacopy.cz napíše něco čistě o personách. Mají, nebo nemají smysl? Jak na ně ideálně jít? Jak je...