Co je curiosity gap a jak ho využít v copywritingu?

Využijte "zvědavostní mezeru" nebo "zvědavostní disonanci"

Angličtináři asi už tuší – jde o vyvolání zvědavosti v titulku, perexu nebo předmětu e-mailu tak, aby se uživatel proklikl na naši cílovou stránku. Ale to není vše. Abyste plně využili potenciál curiosity gap, musíte prozradit jen tak akorát.

Máme rádi obsah, o kterém už „něco“ víme

Představte si vědomostní kvíz, na který vás láká třeba FB post nebo článek na zpravodajském serveru. Pravděpodobně vám nebude stát za to vyplňovat kvíz o něčem, co máte v malíčku (Poznejte domácí zvířata na obrázku), ani o něčem, o čem naopak nevíte zhola nic (Vyzkoušejte si přijímací zkoušky na jadernou fyziku). První bude moc easy a u druhého si ani neškrtnete. Hodí se proto Kvíz „tak akorát“ – něco o tématu víte a možná si i myslíte, že víte víc než obyčejný Pepa ze sousedství. Budete si proto chtít svůj informační náskok, inteligenci, schopnosti nebo rozhled potvrdit. Třeba kvízem na téma: „Vyzkoušejte si přijímačky na 4letá gymnázia. Schválně, jestli byste uspěli.“

Schválně, jestli to dáte?

Schválně, kolik budete mít správně?

Získáte víc bodů, než ministr školství?

Zvědavost jako droga

Neurovědci objevili, že zvědavost se pocitově hodně podobá získání odměny. A zvědavost nás také na chvíli vytrhne z informačního přesycení – donutí nás se zastavit a dávat na chvíli pozor, což je přesně to, co jako marketéři a tvůrci obsahu potřebujeme. Abyste vyvolali zvědavost, vezměte téma, se kterým už má publikum nějakou zkušenost, a přidejte nové informace, takový informační upgrade. Upgrade, který předchozí znalosti nebo zkušenosti dá do nového kontextu, nebo úplně převrátí na ruby.

Takhle jste škrabku na brambory ještě nepoužili

7 překvapivých důvodů, proč jen vám umírají kytky

Clickbaiting vs. Storytelling

Jak ale nesklouznout k lacinému clickbaitingu? Ke slovu přichází starý dobrý storytelling – příběh je totiž vlastně serií curiosity gaps a sledujeme ho proto, abychom je zaplnili (Proč šel Honza do světa? Co tam hledá? S kým se potká? Co zjistí? Jak se poučí? Získá princeznu?). Dobrý příběh přitom všechno nevybalí hned. Nechávejte ve svém vyprávění prázdná místa a motivujte publikum, aby četlo dál.

Příprava je základ

Abyste udeřili se svým obsahem publikum přímo na komoru, proklepněte si ho předem. Jak moc jsou v něm čtenáři/diváci nepolíbení, pokročilí a experti? Kolik toho už ví o naší značce a našich tématech? Pokud o nás neví skoro nic, nebo naopak všechno, bude těžší je zaujmout. Zkuste proto najít rovnováhu mezi známým a novým, abyste vydráždili co největší zvědavost.

Curiosity gap = prostor mezi tím, co vím teď a co bych rád věděl

SEO curiosity gaps moc nepřeje

Pokud používáte výkonnostní kanály pro šíření obsahu nebo sociální sítě, kde ve feedu soutěží stovky lákadel, curiosity gaps se hodí. Pokud sázíte na organic, SEO best practices jdou proti vám. Ideální nadpis pro Google totiž v pár slovech shrne přesně, o čem bude řeč a co se dozvíte. Takže teoreticky ani nepotřebujete klikat, všechno už víte. Titulky svých blogpostů proto koncipujte spíš pro Google a na social a do e-mail marketingu si schovejte své curiosity gap perličky.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Ghostwriter: Psavec v pozadí
Co je to ghostwriting a jaké má záludnosti?
Každá firma nebo online projekt dneska musí mít blog 😊 (nemusí, ale to je zase na jiné povídání). „Jenže šéfe, kdo to bude psá...
Má roky zkušeností, peníze a nakupuje pro 4 generace
Jak psát pro seniory
No hlavně jim neříkejte senioři: dala by se shrnout message tohoto články. Jo a taky nepoužívejte anglicismy 😊 Jaké další tipy...
Povinný čtvrtek byl plný vína a konkrétních příkladů
5 tipů, jak v copy obhájit cenu před zákazníkem
K dnešnímu blog postu mě inspirovala přednáška „Jak proniknout do zákazníkovy hlavy“ od Juraje Saska na Povinném čtvrtku ...
Jak začít s LinkedInem
Jak začít s LinkedInem (a rychle zas neskončit)
Blíží se leden a s ním i předsevzetí – třeba najít si novou práci. A která sociální síť je k tomu (mj.) přímo dělaná...
GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywriter...
Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (j...
Tento obrázek vytvořil AI nástroj Synthesys, který umí vykouzlit podobný obrázek, na základě jiného obrázku na internetu, který si vyberete. Co si budem, je to super nástroj, jak obcházet autorství :-/ Tohle bude asi robot copywriter?
Pomůže mi s copywritingem umělá inteligence? Jak pomáhá ...
Už bylo na čase, abych se podělila o svůj přístup k AI v copywritingu i já. Nechám stranou obvyklé úvahy, jestli AI ...