Každý výmysl něco stojí: Kdy brzdit s kreativitou?

A dej tam ještě tuhle pičovinu!

Dnešní post bude jako z jiného světa – ze světa, kde neustále neprobleskují motivační citáty, reklamy na kreativní diáře a zaručené recepty „how to unleash your creativity“. Tenhle post bude o tom, že ne každý výmysl něco vydělá a je vždy žádoucí. Někdy naopak generuje jen „costs“ – žere čas, peníze – a nepřináší žádné „benefits“, kromě hřejivého pocitu na designérově hrudi, jakou kudrlinku se mu zase podařilo vymyslet. Pro zlost všem.

MPV není pro srandu králíkům

Ne nadarmo se spouští MPV nebo se pracuje agile stylem (o úskalích agile přístupu zase někdy příště). Kdyby se už v první fázi měla spustit aplikace nebo web se všemi možnými libůstkami, klient zkrachuje nebo ho předhoní konkurence dřív, než s něčím vyleze na světlo boží. Proto, pokud se s projektem vyloženě nemazlíte pro radost z tvorby, soustřeďte se v první fází hlavně na to, aby to umělo ten nejdůležitější JTBD (Job-To-Be-Done). Až projekt pojede naostro a začnete se „nudit“, je čas na tunění a krasodušství.

Spousta designérů, marketérů a velkoměstských estétů nemůže pochopit, že hnusné weby fungují a prodávají, a to někdy lépe než ty krásné. Doporučuji si přečíst rozhovor s majitelem webu Bazoš, který se sympatickým klidem drží svůj byznys kolem jádra toho, co lidé chtějí na internetovém bazaru řešit, a nepotřebuje pálit peníze od investorů jen, aby se něco za každou cenu dělo.

Každou fičuru někdo musí obhospodařovat

Řeším to dnes a denně. Potřebuju nahrát nový článek na blog klienta. Ale nestačí mi k tomu text článku a jedna pěkná fotka. Potřebuju ještě širokoúhlou fotku do headeru článku, náhledovou fotku do výpisu článků, pak 3 druhy boxů s originálním textem, které upozorňují na související služby a produkty, článek pak napojit ještě z druhé strany na ony produkty, aby pro ně sloužily jako recenze, zaškrtnout box, aby se článek ukázal na hlavní straně, napojit autora článku, podojit hada a 3krát oběhnout barák.

Poslední 2 body byly samozřejmě nadsázkou, ale dokážete si představit, že tohle se prostě nedá udržovat. A to si pište, že to budete udržovat vy – klient ani designér řešení to nebude. Ke každému kusu obsahu tak budete potřebovat manuál jak na komodu z IKEA. Prostě, co vypadá cool, vám také může přidělávat neúměrně práce, a je proto potřeba najít rovnováhu mezi tím, co vám pomáhá (a přináší peníze nebo jinou konverzi) a co vás naopak paralyzuje. Není přece udržitelné, aby na jednom blogpostu musel spolupracovat autor článku, grafik, SEO odborník a ještě programátor. Nejhorší variantou, kterou to také často končí, je, když jste si stavbu těhle vychytávek zaplatili u developera, ale nakonec je radši nikdo nepoužívá, když si představí koordinační operaci jak při přesunu na frontu. A když odejde z týmu člověk, co tyhle věci tak nějak uměl udělat? Nahraditelnost je vcelku náročná a boxíky s personalizovanými tipy zejí smutně prázdnotou.

Čím více vychytávek si vymyslíte, tím více toho budete muset hlídat. Každou novou fičuru musíte zevrubně otestovat, aby se nestalo, že na jedné stránce něco nastavíte a na druhé se rozhází layout. Různé aktuality, up-selly, cross-selly a pop-upy také zastarávají a musíte počítat s revizí jednou za čas.

Nejvíce svodů číhá v personalizaci

Když se hrabu v adminech webů různých svých klientů, tak nějak přestávám věřit na tu technologickou revoluci. Většina operací (různé doporučující boxy a snahy o personalizaci), co na frontendu vypadá jako příklad pokročilé umělé inteligence, se ve skutečnosti na backendu rovná vkládání železných liter do Gutenbergova knihtiskařského stroje. Vsaďte proto na 100% automatizaci, nebo kriticky zhodnoťte množství prvků, které jste schopni obhospodařovat manuálně. Na polovičatá řešení se vykašlete a nenechte se namlsat kreativitou designérů, které jejich nápad nic nestojí, ale vy ho zaplatíte 3x – designérovi, developerovi a ještě content managerovi.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Marketingové kampaně: Když je přání otcem myšlenky
Výzkumy, jejichž výsledek tak nějak předem tušíte, A/B testy, ze kterých se nikdo nepoučí, najímání kreativních mozků, aby se ...
Místo činu
Copywriterova sobota na Literárním Festu
Převaluju se v posteli a říkám si, že dnes ráno si budík nějak podezřele dává načas. Kouknu na něj a ono už je skoro 8 ho...
Je tu rok 2020, nový nepopsaný list...
Patero novoročních předsevzetí copywritera
Obsah už dělám nějaký ten pátek, ale každý rok si slibuji stále dokola 2 hlavní věci: Nebudu se snažit vyhovět všem „Ani...
Annacopy.cz v roce 2014
Kdo je annacopy?
Po nebývale pracovně vytíženém říjnu mám konečně čas vzhlédnout od textů a vašich zakázek, abychom si mohli pohlédnout do očí.
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...