Měl by copywriter pracovat pro více klientů ze stejného oboru?

Závodit, nebo spolupracovat?

K novému blogpostu mě inspirovala nedávná schůzka s potenciálním klientem. V našich firemních referencích nalezl konkurenta a dost příkře si mě změřil, jak se k tomu hodláme jako agentura postavit? Odpověděla jsem něco ve smyslu, že je to spíš na nich, zda to vnímají jako problém, protože my rozhodně informace o jejich byznysu nikde nesdílíme (a když už, tak anonymizovaně v rámci poučení pro čtenáře tohoto blogu 😊) Myšlenka mi ale vrtala hlavou – co hovoří pro a proti práci pro nepřímé a přímé konkurenty?

Proč pracovat pro více klientů ze stejného oboru?

  • Na konkrétní obor se můžete vyložené specializovat. Ve své profesní kariéře jsem postupně pracovala pro 2 mezinárodní brandy dětské výživy a pak jsem znalost segmentu využila při práci pro 3 české e-shopy s dětským zbožím. Pro klienta je podle mě orientace odborníka v segmentu výhodou, samozřejmě pokud nepřeprodává všem stále stejný koncept 😊
  • Aniž by šlo vyloženě o specializaci, prací s jinými klienty ve stejném oboru prostě máte zkušenost, co konkurenci fungovalo a nefungovalo. Pokud nekopírujete kreativy, jsou vaše zkušenosti pro oba klienty velice hodnotné. Sama jsem se setkala s opačným problémem, kdy konzultanti navrhují shodná řešení bez ohledu na znalost oboru a specifika produktů v daném segmentu. Všechno je pak podle obecných best practices, ale bohužel bez vhledu do zvláštností byznysu klienta.
  • Máte agenturu? Není nic jednoduššího, než nasadit jeden tým na konkurenta č. 1 a druhý tým na konkurenta č. 2 bez personálních překryvů.
  • A pak tu máme jak poslední záchranu tolik milovaná NDÁčka.

Všimla jsem si českého specifika – panického strachu až nenávisti ke konkurenci, nebo nahlašování konkurence na všemožné úřady. Zdá se mi, že v malém českém rybníčku, navíc pokud děláte B2B, je to trošku směšné, protože se určitě potkáte na stejných klientech – zkuste se naopak konkurencí inspirovat, bavit se s ní a navzájem oceňovat své úspěchy. Spousta klientů ve strachu z konkurence raději nesdílí se zákazníky nic, aby tím nedali vodu na mlýn konkurenci.

Proč nepracovat pro více klientů ze stejného oboru?

  • Účtujete si za své služby tolik, že si můžete dovolit pracovat exkluzivně jen pro 1 zástupce daného oboru.
  • Pokud nejste příliš kreativní a máte tendenci přelévat návrhy, co se neuchytí u jednoho klienta, k druhému, je to jako by ten druhý nakupoval z druhé ruky. Pokud máte pocit, že byste kvůli nedostatku nápadů navzájem na projektech kanibalizovali, je to problém. Musíte být schopni důsledně oddělovat práci pro jednoho a druhého.
  • Samozřejmě, pokud neumíte držet jazyk za zuby, a sdělujete konkurenci (většinou té, která je vám jako klient sympatičtější) citlivé informace od klienta ze stejného segmentu.
  • Pohybujete-li se stále v jednom a totéž segmentu, ztratíte odstup a začnete se propadat do prokletí vědění. Tím se dostáváte do mindsetu klienta, který je ve svém oboru až po uši, a jako specialista nebudete tím nezaujatým přínosem, který by měl každý byznysmen u specialisty hledat.

Je to trochu schizofrenní situace, kdy na jedné straně chce klient reference ze svého oboru, ale na druhou stranu nesnese, když děláte zároveň pro konkurenci. Jak se s tím perete vy, kolegové copywriteři a online i offline specialisté? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstnání od 9 do 5?
Dá se dělat copywriting jako klasické full-time zaměstná...
K dnešnímu blogpostu mě inspirovaly inzeráty, které s čím dál větší pravidelností vídám v různých copywriterský...
Nový web annacopy.cz k 10. výročí blogu
Asi jste si všimli, že se na annacopy.cz něco stalo. Nebo že naopak bylo na blogu několik měsíců nějak nezvykle ticho. Chvíli ...
Servisuje celý marketing a už na to skoro ani nevidí
Na co všechno potřebujete „pisálky“?
Za označení „pisálci“ by copywriteři, novináři a jiní mistři slova stříleli. V pejorativním významu tohle slovo rádi použ...
Je v pohodě, nebo to byla jen fasáda na pohovoru?
4 typy copywriterů, které nechcete potkat
Seznamte se 4 typy copywriterů, jejichž výskyt je poměrně častý a každý markeťák za svou kariéru potkal alespoň jednoho z nich...
Místo činu
Copywriterova sobota na Literárním Festu
Převaluju se v posteli a říkám si, že dnes ráno si budík nějak podezřele dává načas. Kouknu na něj a ono už je skoro 8 ho...
Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter
Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu
Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o své...