Když se ze specializace stane fachidiocie

Čím víc, tím líp?

Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může projekt a rozpočet klienta nakonec spíš paralyzovat. Kdy už se ze specializace stává fachidiocie a ze spolupráce tzv. odkopávání míčů?

Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady uděláme…

…prd.  Ne nadarmo se proto se do popředí znovu vrací postava projektového manažera – brutálně nevděčná práce, kdy jste permanentně za kibice a nemáte často ani zbla respektu od týmu, protože „nejste tím specialistou“. Projektového manažera mám aktuálně jen na jednom klientském projektu a asi před 5 lety byl standardní součástí jen v jednom týmu pro vývoj webu nejmenované nadnárodní společnosti. Často se tak projektovým manažerem organicky stane člověk s největším smyslem pro detail, případně s obsedantně-kompulzivní poruchou, protože se už prostě na ten bordel nemůže dívat. Má to ale jeden háček, pak nemá čas na svojí specializaci a vedle otravného kibice je ještě za brzdu.

Problém vzniká už faktem, že dnes klient nechce zaplatit člověka, který má na starost jenom koordinaci nebo tvorbu zadání – vždyť nic neumí! Zároveň ale jeho zaměstnanci mají vlastní náplň práce, online záležitostem třeba nerozumí, sám klient se necítí kompetentní (většinou opravdu není), a hlavně nemá čas projekt vést. Pokud tedy plánujete rozsáhlý projekt, nebo máte v týmu více než 5 lidí, co mají do projektu mluvit, myslete i na roli projektového manažera.

TIP: Nespoléhejte na to, že se automaticky projektovým manažerem stane první oslovený odborník – např. poptáte UX odborníka pro návrh webu, který vám pak dohodí developera, SEO odborníky, copywritera, grafika a další. Vedoucí úlohu zaujme jen zpočátku a až skončí jeho hlavní část práce, často se odmlčí a tým se pak plácá na suchu, než se ze vzduchoprázdna zrodí mezi specialisty nová autorita, nebo se po několikaměsíčním mlčení ze zoufalství ujme vedení klient.

Svou specializaci ovládá, ale vázne komunikace a neexistuje empatie

Další pain specializace především u ryze technických oborů (zdravím developery) je mechanické odbavování úkolů bez uvažování v souvislostech. Dodání mého kousku práce bez zasazení do celého organismu projektu. Naprogramuji fičuru, ale už ji neotestuji, nebo mi nedojde, že na druhé straně webu ta fičura něco rozhodila. Přehodím testování na klienta nebo prostě počkám, až si bugu někdo všimne. Nakreslím wireframe, ale už ho nepředám jako zadání na grafika a developera. Celý tento přístup ve stylu „odpracuji si to svoje a pak se děj vůle boží“ generuje další a další komentáře v kecacích nástrojích a celkový chaos a frustraci. Pak už se skoro bojíte cokoliv iniciovat, když si představíte ten vodopád polovičatosti, dodělávek a nekonečných konverzací.

Prosím proto všechny specialisty, mezi které se také řadím, myslete při své práci na další články řetězce, snažte do nich vcítit a vycházet jim vstříc. Neuzavírejte se do svých specializací a mikroúkolů a když už nemáme toho project managera, zkusme jím být tak trochu všichni.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Čím více detailů, tím lepší copy
Bez briefu ani ránu. Co musí copywriter vědět o vašem pr...
Cesta ke copy, které zaujme a zahraje na správnou strunu zákazníkovy povahy, začíná u vyčerpávajícího breifu všech zainteresov...
Je tu rok 2020, nový nepopsaný list...
Patero novoročních předsevzetí copywritera
Obsah už dělám nějaký ten pátek, ale každý rok si slibuji stále dokola 2 hlavní věci: Nebudu se snažit vyhovět všem „Ani...
Něco mezi edukací řidičů, reklamou a vzkazem shůry
Copy na Route 66
Tak jako cestovatelé podél Route 66 obdivují její typickou silniční architekturu, málokoho (možná jen copywritera) napadne zam...
Jak na ukázky své práce?
Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?
Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeh...
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
No nekup to!
Vietnamské copy: Držte si peněženky!
Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala ...