annacopy

Proč se chováte macešsky ke svému webu?

Prvky obsahového marketingu zdroj: econsultancy.com

Prvky obsahového marketingu zdroj: econsultancy.com

Vždycky mě fascinuje podnikatel či firma, která vrazí do vývoje svého webu desetitisíce ne-li statisíce korun – dohlédne na vyšperkovanou grafiku, občas dokonce i na UX a srozumitelnou informační architekturu, a pak na něj nahraje texty z produktových listů, brožur nebo letáků, jež se ve stejné formě objevily na internetu už 100krát. Obsah by v parafrázi na známý Gatesův citát měl „korunovat“ váš web, ne být popelkou, do které se investuje minimum času i prostředků. A to nejen kvůli SEO.

Je to přece váš web, tak proč ho nakonec odfláknete?

Spuštění nového firemního webu věnoval váš team stovky pracovních hodin. Proběhlo několik schůzek s web developerem, grafikem a… tím jsme asi tak skončili. Na copywritera si buďto nevzpomeneme vůbec, protože máme přece spoustu produktových textů z katalogů (něco tam napíše někdo z oddělení marketingu či tiskového), nebo ho povoláme až k hotovému webu. Tam se pak většinou s minimem podkladů a bez přímého kontaktu na klienta snaží doplnit cokoliv, co trochu dává smysl, do 20 různých kategorií, které doporučil zařadit SEO expert.

První rada, jak vytvořit atraktivní a funkční web, zní: Přizvěte copywritera nebo obsahového stratéga k projektu vašeho webu už ve fázi přípravy. Rovnou se domluvíte na podkladech, které je potřeba připravit, na tone of voice, který chcete vaší značce dát, a vyhnete se slepým uličkám. Už na začátku projektu tak například zjistíte, jestli má smysl zakládat firemní blog nebo oblíbenou sekci „aktuality“, když skoro ani nemáte čím zaplnit homepage. Požádat copywritera o správu firemního blogu nebo o postování novinek z firmy nakonec není žádná ostuda. Alespoň se pak ze zoufalství neuchýlíte ke kopírování obsahu z jiných webů (tiskové zprávy, zmínky na internetu), což má pro návštěvníky vašeho webu pochybnou hodnotu. Obsah vašich webových stránek totiž musí být unikátní. A to nejen kvůli SEO.

Weby bez vlastního CMS – i dnes běžná realita

Naprostým extrémem jsou pak weby bez vlastního CMS, s čímž se setkávám nejčastěji u ready-made e-shopových řešení. Říkáte si, co budete sepisovat za litanie na e-shopu, ale když pak máte převádět 120 popisků kategorií a až tisíce produktových popisků do kódu, uvědomíte si, jak vás má firma nabízející hotové e-shopy v hrsti. Nemluvě o nechuti, kterou vám to způsobí ve vztahu k rozvíjení dalšího obsahu. A to nejen z hlediska SEO, ale i kvůli zpříjemnění a zjednodušení nákupu pro zákazníky. Weby na WordPressu se pak pro správu obsahu jeví jako dar z nebes.

Snaha ušetřit se vždy nakonec prodraží

Poslední chybou, které se můžete dopustit, je přehnaná strana ušetřit. Samozřejmě nikomu nevyčítám, že je šetrný, ale občas může jít spíše o reakci na obrovské investice do technického řešení webu, na které je opět bit nejvíce obsah. Vídáme pak weby s gramatickými chybami, nelogickou strukturou obsahu nebo obsahovými duplicitami, kterými se vlastník webu snaží zamaskovat nedostatek podstatných sdělení. Ovšem web hýří barvami, blikajícími karusely, oslňujícími vizualizacemi a hraje na něm hudba (ku…, kde se to vypíná).

Vyhněte se proto „copywriterům“, které nabízejí texty za pár desetikorun na Webtrhu a podobných on-line tržištích. Texty nebudou splňovat nároky kladené na „web copy“, a to nejen z hlediska SEO, ale i jakýchkoliv konverzních nebo propagačních funkcí obsahu.

Jaký máte názor na roli copywritera při přípravě nového webu? Napište mi na Facebooku.