Všichni jsme obchoďáci

Prodávat je lidské od Daniela Pinka

Čas na nepravidelný čtenářský koutek. Tentokrát jsem si na nedělní odpoledne vytáhla knížku Daniela Pinka: To Sell is Human, která popisuje proměnu prodeje od klasických obchodních zástupců po dnešní univerzální podnikatele. Jak vám sales skills pomohou v copywritingu?

Daniel Pink: To Sell is Human

Jaká je základní myšlenka knihy? Oproti podomnímu prodavači kartáčů v obnošeném obleku, který kdysi křižoval  sousedství s klasickými prodejními metodami, dnes všichni neustále prodáváme. A to především sebe, i když o tom nevíme.

Nová doba: Web a smartphony

Vidíme je všude – nové mini businessy, start-upy, freelancery. Internet spojil výrobce přímo s kupujícímí a ti teď svoje BIO marmelády vaří, balí, márketují, prodávají a ještě sami vedou účetnictví s inteligentními appkami. Zároveň všude číhá stejně hbitá konkurence. Dnes tak napříč vzděláním a profesemi trávíme zhruba 24 minut z každé hodiny přesvědčováním ostatních a de facto prodáváním.

Pravidlo 250

Daniel Pink v knize dokládá, že každý máme ve svém společenském okruhu zhruba 250 blízkých lidí, které bychom pozvali na svatbu nebo na pohřeb. Stačí přitom potěšit, nebo naštvat jednoho a ten to rozšíří právě mezi svých 250 kontaktů. Svou příští kampaň proto založte na motivačním programu: bonus za každého kamaráda, kterého spokojený zákazník přivede.

People like a fair deal from someone they like

Už neplatí informační asymentrie, které do éry internetu a sociálních sítí znamenala, že kupující neví skoro nic a vy máte všechny trumfy v kapse. Zákazník si může produktové informace i situaci na trhu předem nastudovat, a o to víc si při prodeji (a potažmo při čtení vašeho copy) cení upřímnosti, transparentnosti a přímého jednání. Dává nám následující rady, jak dojít ke konverzi:

  • Nalaďte se na zákazníka a snažte se vidět svět jeho očima – co cítí, co si myslí a pokud přesvědčujete skupinu, jaké vztahy panují ve skupině – kdo je decision maker, kdo spíš následuje?
  • Stejně jako při hovoru přizpůsobujme i své texty „řeči těla a tónu řeči toho, s kým jednáme“. Napodobte jeho styl řeči, opakujte věci, na kterých zákazníkovi záleží, letmo se dotkněte slabých míst.
  • Nejprve zaútočte na srdce a až poté na zákazníkův mozek.

Nejlépe neprodávají extroverti, ale ambiverti

Nezačínejte konverzaci hned úderem na peněženku. Jděte na to pozvolna, jako když se seznamujete s novým známým a nalaďte se na stejnou notu obyčejným: „Odkud jste?“ Sedněte si pomyslně do jeho židle: Co si asi právě teď myslí, jaké nepříjemné otázky by mi chtěl položit? Představte si, že píšete dopis předkovi z 18. století. Jak byste mu vysvětlili podstatu věci, aniž by znal další stovky moderních konceptů? Jak pracovat s jeho světonázorem a zkušeností? Nechte se inspirovat Danielem Pinkem, až si budete zas lámat hlavu nad vám vzdálenou cílovkou. Musíte si vzájemně sednout, protože…

… lidé rádi nakupují od lidí co mají rádi

A jaké lidi mají rádi? Přece ty, kteří jim připomínají sebe sama. Pokud si s vámi spojí pozitivní emoce, nemusí jít jen o jednorázovou transakci, ale dlouhodobý vztah. Nebojte se pro navození důvěry zmínit i pár much produktu, budete za upřímné vypíchnutí komplikace bráni jako fér partner. Na druhou stranu na vás musí být vidět, že produkt, který podáváte, máte rádi a stojíte za ním. Říkejte nejen, co umí teď, ale jaký má potenciál. Dodejte pár silných výrazů: „Víme sakra dobře, že tohle je nejspolehlivější bezpečnostní software na trhu, který dočista změní standardy v oboru“. Dodáte sdělení váhu a naléhavost.

Identifikujte problém a najděte řešení

Při přesvědčování je podle Pinka nejdůležitější identifikace problému a předání jen těch nejrelevantnějších informací. I když toho dnes nakupující mnoho ví, na druhou stranu se musí přehrabovat v tuně informací a vybrat jen ty relevantní a srozumitelné. Udělejte to za něj – vyberte ta nejrelevantnější USP k danému problému – a odpovězte klientovi na otázku „ve srovnání s čím?“. Využijte sílu kontrastů, jako v tomto videu inspirovaným známou marketingovou příhodou o bezdomovcovi z Central parku:

A na závěr pár tipů pro váš elevator pitch i přesvědčivé copy

  • Nestačí jen říct „udělejte to“, ale přesně, jak to mají udělat, jak nejsnáze to udělat.
  • Správné otázky jsou někdy důležitější než správné odpovědi. Na položenou otázku si čtenář musí vnitřně odpovědět a bum – je s vámi v konverzaci, vstoupili jste do jeho osobního prostoru.
  • Využijte sílu jediného slova. Jaká firma se vám vybaví např. při slovu search? Vy se chcete stát pro zákazníky jedním slovem.
  • Využijte rýmovačky. Mozek je snadno zpracuje a často si je zapamatuje.
  • Vytuňte své předměty e-mailů – podle výzkumů nejvíce fungovala praktičnost informace a zvědavost (lehká nejistota, co tam bude). Ale ne obojí zároveň. Buďte specifičtí, ne vágní.
  • Vyzkoušejte si Twitter pitch na 140 znaků. Pinkovi na Twitteru nejvíc zafungovaly otázky, praktické tipy a self promo s přidanou hodnotou.
  • Pro storytelling využijte Pixar Pitch!
  • Trénujte stručnost a jasnost na Pecha Kucha prezentacích.
  • Nemyslete za každou cenu na upsell, ale na upserve – postarat se perfektně o zákazníka.

A závěr? Když chcete ovlivnit zákazníky ve svůj prospěch, ať je to osobní a má to smysl. Postavte do středu problému člověka, kterého chcete přesvědčit, a ukažte i člověka za produktem. Prodávejte jako kamarádovi nebo babičce a zeptejte se sami sebe, zda jim vaše nabídka zlepší život a zlepší tak v důsledku o kapánek celý svět. Pokud si odpovíte ano, děláte to správně, a navíc taky prodáváte dobrý produkt.

Daniel Pink při práci
Daniel při práci

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Žlutá kniha budování značky Michal Pastier recenze
Recenze: Žltá kniha Michala Pastiera jako bible brandu, ...
Na tuhle knihu jsem se hodně těšila. I proto, že neopomenu vymést většinu akcí, kde Michal Pastier vystupuje. Od té doby, co j...
Kraď jako umělec, ukaž, co děláš a vyhraj!
Jak jste si mohli přečíst u mého narozeninového příspěvku, píšu přes prázdniny knihu pro Albatros. Proto projíždím díla všelij...
Přebal povedené copy knížky od Pavla Šenkapouna
S Šenkapounem v posteli: Recenze knihy Webcopywriting pr...
Vánoční čas mi dopřál trochu klidu na čtení a pro sváteční povalování jsem si vybrala jako společníka novou knihu Pavla Šenkap...
Tajemství nejlepších spíkrů
Tajemství nejlepších spíkrů: Co jsem se naučila na škole...
Jednou za čas vyměním svoji pozici přednášejícího lektora za pozici řadového účastníka školení. Chci se podívat, jak školí jin...
Stačí přečíst jedinou knihu o copywritingu. Která to je?
Ne, není to ta moje (ha ha). Když jsem si v jedné internetové diskuzi přečetla, že jedinou knížku, kterou stačí copywrite...
Honzo, jako nebylo to úplně špatný počteníčko :-)
Honza z Inizia: Otrapa, nebo génius? Aneb Recenze brožur...
Málem jsem se po… smíchy, když mi kamarád dal k Vánocům jeden z počinů legendárního Honzy z Inizia – brožuru Pr...