Jak psát e-maily: Jak na strukturu, styl a etiketu e-mailové komunikace?

Co vás v e-mailu spolehlivě naštve?

Ne, dnes to nebude o e-mailingu nebo newsletterech, jak byste možná od copywritera čekali. Bude to o běžné e-mailové komunikaci se zákazníky jeden na jednoho, jejích zásadách, etiketě a nejčastějších chybách. Už rok totiž školím pravidelně bankéře, jak komunikovat e-mailem jasně, stručně, strukturovaně, slušně, a hlavně tak, aby si obě strany navzájem porozuměly a dopracovaly se bez nedorozumění ke společnému cíli.

Nezabijte to zkomoleným jménem

Dnes už se bohužel nejmenuje každý hezky česky podle logiky Novák – Nováková. Můžete si psát s paní Novak, s paní Novak Pospíšilovou nebo s panem De Saint-League. Nezavřete si dveře hned na začátku (nevypovídá to dobře o vaší pečlivosti) a nespoléhejte se na svůj odhad. Tady je lepší nepřemýšlet a využít chytré online nástroje, jako je např. sklonovac.gogson.cz. Když se do hry ještě přidají tituly, spolehněte se zase na titulator.cz.

Správně: Hezký den pane Vokurko x Špatně: Hezký den pane Vokurka

Na ironii a humor v pracovní e-mailové komunikaci zapomeňte

Věděli jste, že průměrná osoba, která používá e-mail v práci, dostává a odesílá více než 100 e-mailů denně?! Kromě toho jsou e-maily často pochopeny nesprávně. 64 % lidí poslalo nebo dostalo e-mail, který způsobil neúmyslný hněv nebo zmatek. Proto je lepší psát jasně, stručně, krátce, k věci a bez ironie a jinotaje a narážky si nechat do chatu s kamarádem. Vaším cílem je přece komunikaci efektivně posouvat dál a šetřit čas obou stran (pokud možno i zanechat v recipientovi pozitivní emoci spojenou s vámi a vaší institucí, pro budoucí business samozřejmě). Ideálně také nekombinujte příliš požadavků, akcí a témat do jedné zprávy. Optimální je jeden problém = jeden e-mail.

Výsledky ankety mezi účastníky mého pravidelného školení e-mailové komunikace
Výsledky ankety mezi účastníky mého pravidelného školení e-mailové komunikace

Když řešíte složitější záležitost, struktura a formátování je klíčové

Když už musíte zkombinovat více druhů informací nebo popisujete proces (v bance typicky proces založení účtu, vyřízení půjčky…) je potřeba pověnovat se struktuře a formátování e-mailu podle mustru:

Předmět: Jasný, stručný, konkrétní – neměl by připomínat reklamní sdělení

Oslovení,

kompliment, kdy zmíníte nějaký zajímavý detail o adresátovi, který ukáže osobní péči (třeba info ze schůzky, že klient potřebuje kreditku na vysněnou dovolenou do USA). Nenatahovat to a pak už jít k věci, o co ve zpráva hlavně jde.

  • Bodový seznam klíčových informací.
  • Případně 2) číselný seznam kroků vedoucí k cíli komunikace.
  • Ideálně 3–5 kroků, více už pak ztrácí funkci a připomíná nákupní seznam.
  • Cílem je ukázat, že je to easy a adresát se nebude muset namáhat.
  • Důležité informace zvýrazněte tučně. Nepodtrhujte jiné prvky než funkční odkazy.

Shrnutí a výzva k akci. Co má adresát udělat hned teď, aby se věc hnula. Co od něj potřebujeme, do kdy to potřebujeme a v jaké formě. Upozornění na přílohy (trefně pojmenované), formuláře, online nástroje, kde je potřeba akci vykonat a přímý odkaz na ně.

Ukončení zprávy, rozloučení, nastavení očekávání po akci adresáta z naší strany – do kdy pak budeme reagovat/vyřídíme požadavek. Upozornění, pokud je v kopii další zainteresovaná osoba.

PS: Z testů marketingových e-mailů nám vyšlo, že lidé hodně zaujme PS na konci mailu. Tam doporučujeme přidat důležitou informaci, např. upozornění na platnost nabídky, mírnou urgenci, nebo třeba upozornění, že budete mít následující 2 týdny dovolenou a agendu přebírá kolega XYZ.

Podpis s kontaktními údaji

Takhle nějak by to mělo vypadat. Nekombinujte moc druhů formátování. Při prvním kontaktu buďte nejformálnější, pak se můžete více naladit na adresáta a zrcadlit ho

Důraz na přehlednost a stručnost je v dnešní době ještě zásadnější, protože spousta lidí čte e-maily ve spěchu, na mobilu, na cestách a v pohybu. Romány nikdo číst nechce a riskujete, že se důležité body ztratí v překladu. A to znamená jediné, další e-maily 😊Lépe se naladit na různé typy publika a jejich způsob vnímání informací vám pomůže třeba můj článek o reprezentačních systémech.

Šperkování aneb nice-to-have kroky, když máte chuť a čas se mailu pověnovat

Když už máte základní náležitosti e-mailové komunikace v malíčku, je na čase zapracovat na tone-of-voice. Ten by měl ladit s institucí, kterou zastupujete. Pokud řešíte peníze nebo zdraví, je namístě působit seriózně, ale přesto moderně. Supliku císařpánu nikdo neočekává, naopak ocení, pokud šetříte jeho čas a nemusí namáhat mozkovnu. Cizí pojmy vysvětlujte, nebo je prolinkujte na slovník/informace na vašem webu. Pokud jste lifestylová značka, můžete se trochu odvázat (lidé to i tak nějak čekají), ale nikdy na úkor srozumitelnosti!

Na závěr je fajn přečíst si e-mail a kriticky zhodnotit, co by šlo vynechat, ještě zestručnit nebo co člověka spíše zmate, než posune dál. Můžete e-mail otestovat na člověku z jiného oddělení nebo mimo vaši firmu, jestli pochopil, co po něm chcete – nemusíte to dělat u každého kusu e-mailu, většinou stejně píšete několik podobných typů sdělení, tak je otestujte jen jednou a udělejte si z nich šablonu, kde jen měníte detaily na míru adresátovi.

Samozřejmost je pravopisná kontrola a kontrola na překlepy. V každodenní e-mailové smršti se mi nejvíce osvědčilo přečíst si koncept e-mailu na jiném zařízení (desktop vs. mobil) nebo si nechat e-mail předčítat (umí třeba Outlook).

Checklist pro správně napsaný e-mail

  1. Je jasné, proč mail posílám? Co potřebuji od příjemce?
  2. Řeším jednu hlavní věc? Nekombinuji mnoho akcí?
  3. Pochopí každou větu i moje babička?
  4. Jak se cítím po dočtení mailu?
  5. Nešel by mail ještě zestručnit? Věty zkrátit, použít jednodušší slova? Je přehledný?

A jak píšete maily u vás ve firmě? Co vás spolehlivě rozhodí? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Tajemství nejlepších spíkrů
Tajemství nejlepších spíkrů: Co jsem se naučila na škole...
Jednou za čas vyměním svoji pozici přednášejícího lektora za pozici řadového účastníka školení. Chci se podívat, jak školí jin...
Využijte "zvědavostní mezeru" nebo "zvědavostní disonanci"
Co je curiosity gap a jak ho využít v copywritingu?
Angličtináři asi už tuší – jde o vyvolání zvědavosti v titulku, perexu nebo předmětu e-mailu tak, aby se uživatel proklik...
Webinář na téma copywritingu a content marketingu v roce 2024. Co přinese AI?
Záznam z webináře: Copy, content a AI v roce 2024
V březnovém webináři v rámci platformy free.me jsme si se Zuzkou Veselou povídaly o tom, co aktuálně zajímá asi každ...
Nejznámější příklad hypertellingu aneb vzácná fotka lasičky jedoucí na datlovi od National Geographic potuněná tvořivým publikem
5 trendů v copywritingu a obsahu pro rok 2021
Nikdy jsem článek snažící se předpovídat trendy pro svůj blog nepsala, tak mi dovolte s koncem roku 2020 premiéru. Zavěšt...
Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Nejste tak chytří, jak si myslíte
Nechci vás hned takhle zkraje urážet – to jen cituji název knížky, která se mi dostala do ruky pod originálním názvem „You Are...