Vykřičníky do seriozních textů nepatří: slýcháme často od obsahových specialistů, a do jisté míry mají pravdu. Vykřičník má v textu své místo, ale rvát ho za každou cenu do titulku typu „Nové byty letos podraží!“ jen aby už od pohledu nudný článek získal na naléhavosti, je čiré plýtvání.
Ramlice s knížetem přistiženi při činu!
Proč plýtvání? Protože by nevyzbyly vykřičníky do článků Pavla Novotného. Nadužívání vykřičníků, jak je známo studentům žurnalistiky i lingvistiky, bývá projevem nízkého nebo nevyspělého stylu. Kombinace více vykřičníků za sebou pak spadá do sféry těžce neformální komunikace.
Obzvlášť reklamní byznys je ovšem vykřičníky přímo posedlý. „Sleva! Výprodej! Neváhejte! Volejte hned teď!“ čteme ve výlohách obchodů, v tisku i na teleshoppingových kanálech. A postupně se nám tento nelibý zvyk přesouvá i do PR článků, newsletterů nebo web copy.
Jsme AAA AUTO, abyste si nás všimli!
Dalším populárním jevem, který mi stále nedochází (a budu ráda, když mě poučíte), je lpění firem na používání jejich obchodního jména ve znění s VERZÁLKAMI. Mnoho společností se v této podobě nechává zapsat do obchodního rejstříku. Co je k tomu proboha vede?
Jako copywriter se pak snažíte napsat pěkný decentní text, když v tom do něj vrazíte: „…ojetou Škoda Octavia nabízí z pražských autobazarů AAA AUTO. Navíc má tento měsíc AAA AUTO akci na… kontaktujte AAA AUTO.“ No prostě hrůza, a to pochybuji, že AAA je zkratka pro Absolutně Atraktivní Auta či něco podobného.
Mezitím v zahraničí pozorujeme úplně opačný trend. Brandy jako Google, Microsoft i nově vzniklé společnosti používají tradiční podobu s pouze počátečním písmenem psaným verzálkou, přičemž loga adidas, facebooku i mé maličkosti annacopy.cz jdou ještě dále.
Další skupinou jsou pak jednoslovné názvy typu SodaStream, které chtějí evokovat víceslovné spojení. Aby se v tom čert vyznal!