Copy zločiny (1) – Vy vs. vy

V prvním díle seriálu o pekelně precizním psaní (PPP) se otřeme o, jak by řekli novináři, „kontroverzní“ téma: oslovování zájmenem ve 2. osobě množného čísla Vy/Váš/Vaše vs. vy/váš/vaše atd. Kdy ano, kdy ne? Kdy velké, kdy malé?

Copywriteři se snad nebudou zlobit, když prozradím trochu z našeho „know-how“ na rozpoznávání neprofesionálního copy – tj. cpaní velkého „V“ při adresování zákazníků a veřejnosti do všech druhů textu bez hlubší reflexe.

Většina mých klientů totiž raději zvolí variantu s velkým „V“ v každé situaci, než riskovat uraženého zákazníka. Bohužel tím přispívají k rozšiřování tohoto nešvaru českého internetu a amatérského copywritingu.

Kdy píšeme VELKÉ „V“?

–          Při oslovení v korespondenci, a to hlavně, jde-li o nám nadřízeného adresáta – jde o výraz úcty jak k jednotlivci, tak skupině nebo kolektivu

–          Výše uvedené však platí pouze u přivlastňovacích zájmen (Ty, Tebe, Tvůj, Vy, Vás, Váš) x u zájmen zvratných (sebe, svůj) neplatí

Kdy píšeme malé „v“?

–          V soukromé a důvěrné korespondenci

–          V obecném textu určeném pro širší publikum

–          V žurnalistickém útvaru pro širší publikum

→ kromě korespondence (emailingu) je používání velkého „V“ v textech zbytečné a navíc servilní.

Nesouhlasíte? Napište mi na annacopy@annacopy.cz, ráda zveřejním váš názor.

Rubriky článku:

Mohlo by Vás zajímat

5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo k...
V copywritingu se nesmí nic přehánět Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z ni...
Copy zločiny (3) - Vykřičníky a zaseknutý CAPS LOCK a...
„Vykřičníky do seriozních textů nepatří,“ slýcháme často od obsahových specialistů, a do jisté míry mají pravdu. Vykřičník ...
Copy zločiny (2) - Heslovité výrazy s tečkou na konci?
K dnešnímu tématu mě inspirovala prezentace Mariána Kábeleho na Copycampu, ve které vehementně užíval tečku na konci k...