Copy zločiny (1): Vy vs. vy

V prvním díle seriálu o pekelně precizním psaní (PPP) se otřeme o, jak by řekli novináři, „kontroverzní“ téma: oslovování zájmenem ve 2. osobě množného čísla Vy/Váš/Vaše vs. vy/váš/vaše atd. Kdy ano, kdy ne? Kdy velké, kdy malé?

Copywriteři se snad nebudou zlobit, když prozradím trochu z našeho „know-how“ na rozpoznávání neprofesionálního copy – tj. cpaní velkého „V“ při adresování zákazníků a veřejnosti do všech druhů textu bez hlubší reflexe.

Většina mých klientů totiž raději zvolí variantu s velkým „V“ v každé situaci, než riskovat uraženého zákazníka. Bohužel tím přispívají k rozšiřování tohoto nešvaru českého internetu a amatérského copywritingu.

Kdy píšeme VELKÉ „V“?

  • Při oslovení v korespondenci, a to hlavně, jde-li o nám nadřízeného adresáta – jde o výraz úcty jak k jednotlivci, tak skupině nebo kolektivu.
  • Výše uvedené však platí pouze u přivlastňovacích zájmen (Ty, Tebe, Tvůj, Vy, Vás, Váš) x u zájmen zvratných (sebe, svůj) neplatí.

Kdy píšeme malé „v“?

  • V soukromé a důvěrné korespondenci
  • V obecném textu určeném pro širší publikum
  • V žurnalistickém útvaru pro širší publikum

Kromě korespondence (emailingu) je používání velkého „V“ v textech zbytečné a navíc servilní. Nesouhlasíte? Napište mi na annacopy@annacopy.cz, ráda zveřejním váš názor.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Copy zločiny (3): Vykřičníky a zaseknutý CAPS LOCK aneb ...
Vykřičníky do seriozních textů nepatří: slýcháme často od obsahových specialistů, a do jisté míry mají pravdu. Vykřičník má v ...
Copy zločiny (2): Heslovité výrazy s tečkou na konci?
K dnešnímu tématu mě inspirovala prezentace Mariána Kábeleho na Copycampu, ve které vehementně užíval tečku na konci každ...
V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...