Copy zločiny (2): Heslovité výrazy s tečkou na konci?

K dnešnímu tématu mě inspirovala prezentace Mariána Kábeleho na Copycampu, ve které vehementně užíval tečku na konci každého nadpisu PPC reklamy. Praxe se mi to zdála podivná, a tak jsem se na tuto oblast na pomezí gramatiky a typografie zaměřila. Jedno je jisté – pravidla Skliku nebo AdWords jsou mimo hru.

Inu, kdyby šlo v nadpise o větu, ještě bych třeba tečku na konci pochopila – kdyby ovšem nadpis pokračoval dále. Stejně jako bych neměla nic proti otazníkům nebo vykřičníkům. Obecně se ale za nadpisy tečky neumisťují, aby došlo k jejich odlišení od těla textu.

Apelovala bych tedy na copywritery, kteří chrlí jeden článek za druhým o tom, jak zaujmout čtenáře svým titulkem, aby se občas zaměřili i na aspekt, jak ve svém úžasně persvazivním titulku nenasekat několik chyb. Pokud je ovšem cílem čtenáře „zaujmout“ originálním přístupem k pravopisu, mlčím a šoupu nohama.

Od teček v nadpisech se plynule dostáváme k častému problému grafické úpravy odrážek. Zrovna minulý týden se na mě kolegyně obořila, že jsem v anglickém překladu okopírovala její (sic!) chyby v psaní odrážek – a to, že jsem ponechala na začátku každého řádku velké písmeno, které jsem nezakončila tečkou.

Zatímco v angličtině naštěstí závazné pravidlo ohledně psaní odrážek neexistuje a držíme se spíše úzu, že větné odrážky začínají velkým písmenem a končí tečkou a heslovité odrážky začínají malým písmenem a pokud nekončí žádným znaménkem, většinou se od další oddělí čárkou (tečka je až za posledním bodem výčtu), pravidla českého pravopisu jsou v této oblasti stejně benevolentní.

Existují nějaká závazná typografická, nebo snad dokonce „gramatická“ pravidla (jak se mi snaží vsugerovat někteří samozvaní grammar nazis“) o psaní odrážek? Pokud o takových víte, napište mi na annacopy@annacopy.cz a já se zatím budu držet zlatého pravidla: „Hlavně jednotně!“

Sledujte #copyzlociny i na Twitteru pro úlovky na hraně dobrého pravopisného vkusu z digitálu i outdooru!

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...
Copy zločiny (3): Vykřičníky a zaseknutý CAPS LOCK aneb ...
Vykřičníky do seriozních textů nepatří: slýcháme často od obsahových specialistů, a do jisté míry mají pravdu. Vykřičník má v ...
Copy zločiny (1): Vy vs. vy
V prvním díle seriálu o pekelně precizním psaní (PPP) se otřeme o, jak by řekli novináři, „kontroverzní“ téma: oslovování...
UX studie potvrzují, že microcopy dělá divy (nebo zabije...
Nedávná rozsáhlá UX studie českých e-shopů od Proof and Reason ukazuje a potvrzuje dlouholeté doporučení, že microcopy je napr...