Co mě naučilo 5 let podnikání

Říká se, že nejtěžší je začít. Ale já neměla jinou volbu. Po škole jsem jen dělala stafáž na výběrových řízeních a upadala do čím dál silnější deziluze. Pak přišla naděje, začala jsem přispívat do jednoho firemního IT časopisu a šéfredaktorka i čtenáři mě chválili. Práce mě bavila, ale pořád jsem si připadala s 3 vysokoškolskými tituly jako chodící selhání. Nechtěla jsem prosit po kamarádech, v tom věku jsme se spíš porovnávali, kdo je úspěšnější, než že bychom si pomáhali. Pak jsem šla dělat rozhovor do H1.cz s Davidem Špinarem – zaujal mě on i prostředí online marketingové agentury a potkala jsem tam kamarádku Andreu. Na cígu před budovou v Holešovicích (tehdy jsem ještě kouřila) mi Andrea řekla, jestli to nechci zkusit u nich v copywritingu, když ráda píšu, a že upozorní na moje CV, když ho pošlu její kolegyni. O 5 let později mám vlastní agenturu a můžu se s vámi podělit o několik veselých i bolestně získaných zkušeností.

Nejtěžší je začít a nebát se

A nemusíte mít moc peněz. Já se hned za rok od nástupu do H1.cz vrhla na vlnou nohu. S pomocí kamarádů jsme spíchli web (ano, je to ten stejný, na který dnes koukáte) a začala jsem sbírat svoje první reference – nejdříve z projektů známých a později už od klientů, kteří mě oslovili. Jako první vám proto radím, začněte v malém, spolupracujte s kamarády, pracujte na různých projektech nezištně jen za doporučení. Poraďte i zadarmo, abyste vybudovali důvěru a navázali vztah, ale nenechte se zneužívat na maskovaných výběrových řízeních.

Znejte svou cenu

Ve zkratce: Ti, co platí nejmíň, mají nejvíc keců a strávíte na nich nejvíc (neproduktivního) času. Jste pro ně moc drazí? Holt se nedomluvíte. Vždy se najde někdo, kdo to udělá levněji. Další rada: Nedávejte slevy, pokud jste neudělali chybu – kdo apriori požaduje slevu, si vaší práce nikdy vážit nebude, akorát bude číhat na každou vaši slabou chvilku, aby se domohl snížení ceny. Sami vidíme, kam se slevami dostal český trh – k rozmazleným zákazníkům, kteří nakupují zásadně jen ve slevě. Také se nebojte jednou za čas zdražit, ti dobří zákazníci zůstanou.

Rozšiřujte portfolio

Musíte svůj business rozvíjet, aby se z vás časem nestala cvičená opice. Ke copywritingu přidejte obsahovou strategii (samozřejmě na to musíte mít skills a ambice), pak přidejte školení a ze školení udělejte e-book. Přemýšlejte nad tím, jak ze služby udělat produkt a naopak. Budete se stále někam posouvat a nezamrznete mezi stovkami průměrných pisálků. Taky získáte víc zdrojů výdělku.

Najděte si parťáka, když je práce nad hlavu

Outsourcovat, dělat všechno sám, nebo přizvat do business dalšího parťáka? Razím filozofii, že nemusíte růst za každou cenu. Někdo si váží svobody, že sbalí krám a jede surfovat na Bali, někdo chce být na stejném místě a budovat něco, co ho přežije, včetně kolekce full-time zaměstnanců. Ideální je pozvat si pomocníky na úkoly, které vás nikam neposouvají, abyste měli prostor věnovat se rozvoji businessu. Nebude lehké najít někoho zodpovědného – pokud trávíte více času hašením jeho chyb, je něco špatně.

Věřte své intuici

Ze začátku berte všechno, abyste zjistili, co vám vyhovuje a co už nikdy více. Po čase už bude zakázek hodně a budete se muset rozhodovat, co vzít a co ne. Nemyslete přitom na to, zda je to malý/velký projekt/dobrá reference atp. Pokud těm lidem chcete pomoci, jděte do toho, pokud z toho máte špatný pocit, ruce pryč.

A hlavně si dělejte radost. Peníze jsou jedna věc, ale pocit, že to dává smysl je nejvíc. Proto jsem si teď udělala radost knížkou o kreativitě v copywritingu, která vyjde před Vánoci. Stay tuned!

Pro další tipy vám doporučuji knihu „The $100 Startup: Reinvent the Way You Make a Living, Do What You Love, and Create a New Future“ od Chrise Guillebeau. Potvrdila většinu mých názorů a zkušeností, které jsem sbírala roky. Rada – „Don´t advertise, hustle“ – o tom, že placenou reklamu vždy přebijí dobré vztahy a ochota dávat něco navíc, se potvrzuje i mně. Do placené reklamy jsem za těch 5 let vrazila pár stovek a nový klienti stále přicházejí přes reference mých spolupracovníků a spokojených zákazníků z minulosti.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Je tu rok 2020, nový nepopsaný list...
Patero novoročních předsevzetí copywritera
Obsah už dělám nějaký ten pátek, ale každý rok si slibuji stále dokola 2 hlavní věci: Nebudu se snažit vyhovět všem „Ani...
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
Pivo jako kráva
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudřejší, co se týče úder...
Copywriting s dítětem (na krku): 2. díl
Copywriting s dítětem (na krku): 2. díl
Na úvod 2. dílu musím poznamenat, že sama jsem na omluvy a výmluvy matek na mateřské, které pro mě psaly, byla alergická a řík...
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Hodně dlouho jsem váhala, jestli tohle téma na profesní blog vůbec tahat. Ale jako nikdo z nás nežije ve vzduchoprázdnu, ...
V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...