Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?

Tahle spolupráce bude bolet...

Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, že se pro svou vizi neskutečně obětují, starají se o své zaměstnance i zákazníky. Takovému klientovi ani neúčtuji zběžné konzultace nebo nějakou tu rychlou korekturku postů na FB, zato u jiných se za svou ochotu proklínám a říkám si: „Holka, tahle znamení tě měla varovat!“

Už u prvního zadání se chrtí o peníze

Odsouhlasíte si hodinovku, nebo si stanovíte cenu za copy včetně několika kol připomínek (já standardně nabízím jedno kolo úprav na základě klientových poznámek v ceně). Klient však neustále připomínkuje, opakovaně nedá na vaše doporučení jakožto odborníka a nakonec řekne, že si nesmíte účtovat již několikátou úpravu textu, protože by se s tím chtěl vejít do tisícovky. Tohle skončí nezaplacenými fakturami a hořkou pachutí v puse, a proto ruce pryč.

Oblíbenou variantou tohoto bodu je také hláška: „Pošlete nám zkušební text. Když se nám bude líbit, zaplatíme ho.“

Copy a contentu sice nerozumí, ale 100% poradit si taky nenechá

Tady se dotýkám i problému s referencemi v copywritingu – jak máme předkládat reference k něčemu, do čeho klient neodborně zasahoval, samovolně měnil texty (ano, aby jste a čistící prostředky pro Vás included) a ve výsledku je z toho guláš, ke kterému se ani radši nechcete hlásit? Samostatnou kapitolou je, když vaši práci posuzuje jakési plénum „konzultantů“ stylem líbí/nelíbí místo jednoho nebo dvou odpovědných a konstruktivních lidí.

Sám není cílovka, ale jeho představa musí z obsahu přímo svítit

Hluboce cením podnikatele, co tráví hodiny na prodejně diskuzemi se zákazníky – ti mi obvykle dodají super insighty, které si sami zažili, někdy i za cenu ztráty peněz i iluzí o lidech. I tak káru táhnou dál a pořád jsou na prvním místě přání a obavy zákazníka. U nových projektů si klient z pekla vysní obsah hlavně podle svých preferencí, nejlépe jak to viděl támhle u konkurence nebo v zahraničí. Marně mu pak vysvětlujete, že jeho USPs cílovku vůbec nezajímají a že jeho tone-of-voice, který odkoukal v reklamě na Bacardi, opravdu nesedne e-shopu se zdravotnickými potřebami.

A co u vás? Jaké varovné signály u vás znamenají pá pá lá lá? Napište mi na Facebooku, nebo si přečtěte můj pravěký článek Návod na copywritera, za který mě tehdy kolegové z oboru málem zplynovali 🙂

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Ještě otázečku...
Ukomunikovat se k smrti
Varování! Dnešní blogpost bude z těch lamentačních 😊 Parafrází na povedené dílo Neila Postmana „Ubavit se k smrti“ ...
Jak moc si pouštět klienta k tělu aneb Umíte oddělit prá...
E-mail, Slack, BaseCamp, Asana, Trello, Messenger, WhatsApp, Zoom, Skype, Teams, SMS nebo staré dobré telefonáty – tam všude a...
Kolik už jste prokazatelně vydělali svým klientům?
Jste si jistí, že vaše copy prodává?
Tipnu si, že většina z vás ví prd, jestli texty, které jste stvořili, přímo vydělaly nějakou tu korunu.  Tak nějak t...
Údržba sice není tak sexy, ale je naprosto nutná, aby vám projekt nezahnil
Každý chce stavět, málokdo chce udržovat
Nesnáším rozdělení na kreativce a dotahovače a podobné typologie členů týmu, protože si z nich často kolegové dělají výml...
Annacopy.cz v roce 2014
O čem psala annacopy.cz v roce 2014?
Tematický záběr, se kterým se umí copywriter vypořádat, vypovídá hodně o jeho kvalitách. Samozřejmě se může věnovat jen tomu, ...
V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...