Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?

Tahle spolupráce bude bolet...

Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, že se pro svou vizi neskutečně obětují, starají se o své zaměstnance i zákazníky. Takovému klientovi ani neúčtuji zběžné konzultace nebo nějakou tu rychlou korekturku postů na FB, zato u jiných se za svou ochotu proklínám a říkám si: „Holka, tahle znamení tě měla varovat!“

Už u prvního zadání se chrtí o peníze

Odsouhlasíte si hodinovku, nebo si stanovíte cenu za copy včetně několika kol připomínek (já standardně nabízím jedno kolo úprav na základě klientových poznámek v ceně). Klient však neustále připomínkuje, opakovaně nedá na vaše doporučení jakožto odborníka a nakonec řekne, že si nesmíte účtovat již několikátou úpravu textu, protože by se s tím chtěl vejít do tisícovky. Tohle skončí nezaplacenými fakturami a hořkou pachutí v puse, a proto ruce pryč.

Oblíbenou variantou tohoto bodu je také hláška: „Pošlete nám zkušební text. Když se nám bude líbit, zaplatíme ho.“

Copy a contentu sice nerozumí, ale 100% poradit si taky nenechá

Tady se dotýkám i problému s referencemi v copywritingu – jak máme předkládat reference k něčemu, do čeho klient neodborně zasahoval, samovolně měnil texty (ano, aby jste a čistící prostředky pro Vás included) a ve výsledku je z toho guláš, ke kterému se ani radši nechcete hlásit? Samostatnou kapitolou je, když vaši práci posuzuje jakési plénum „konzultantů“ stylem líbí/nelíbí místo jednoho nebo dvou odpovědných a konstruktivních lidí.

Sám není cílovka, ale jeho představa musí z obsahu přímo svítit

Hluboce cením podnikatele, co tráví hodiny na prodejně diskuzemi se zákazníky – ti mi obvykle dodají super insighty, které si sami zažili, někdy i za cenu ztráty peněz i iluzí o lidech. I tak káru táhnou dál a pořád jsou na prvním místě přání a obavy zákazníka. U nových projektů si klient z pekla vysní obsah hlavně podle svých preferencí, nejlépe jak to viděl támhle u konkurence nebo v zahraničí. Marně mu pak vysvětlujete, že jeho USPs cílovku vůbec nezajímají a že jeho tone-of-voice, který odkoukal v reklamě na Bacardi, opravdu nesedne e-shopu se zdravotnickými potřebami.

A co u vás? Jaké varovné signály u vás znamenají pá pá lá lá? Napište mi na Facebooku, nebo si přečtěte můj pravěký článek Návod na copywritera, za který mě tehdy kolegové z oboru málem zplynovali 🙂

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Cena self-proma
Taky si občas říkáte, kdy ty hvězdy on-line marketingu dělají klientskou práci, když den co den vystupují na nějaké konferenci...
aká je životnost externího copywritera nebo obsahové agentury na jednom projektu?
Jak dlouho vydrží copywriter na jednom projektu?
Ať už jste zaměstnanec, majitel agentury nebo copywriter-volnonožec, většinou to začíná stejně. Na novém projektu je spousty p...
Jak efektivně editovat výstupy z AI?
Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut t...
Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z A...
Annacopy.cz v roce 2014
Annacopy.cz v roce 2015
Poslední ohlédnutí za nabitým rokem 2015. Potkejte se s annacopy.cz v novém roce na jednom z jejích školení copywritingu. ...
Americké copy vol. II
Po 9 letech od posledního výletu do USA jsem se do „země neomezených možností“ vrátila znovu, tentokrát prozkoumat méně známý ...
Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...