Jak začít s LinkedInem (a rychle zas neskončit)

Blíží se leden a s ním i předsevzetí – třeba najít si novou práci. A která sociální síť je k tomu (mj.) přímo dělaná – no samozřejmě, že LinkedIn neboli „linkáč“. Jak začít s LinkedInem a neskončit hned po vyplnění profilu? Jak rozřešit schizofrenní situaci, kdy vystupujeme za svého současného zaměstnavatele, ale přitom si budujeme svou osobní značku? Přečtěte si moje tipy, a hlavně tipy LinkedInem pomazaných hlav, kteří se tuto profesní B2B sociální síť specializují.

Proč si založit profil na LinkedInu?

Mít účet na LinkedIn je téměř nutností, pokud:

  1. Hledáte práci mimo výrobní pozice – tedy manažerskou, kancelářskou, kreativní pozici. Abych to řekla jednoduše: skladníkovi se profil na LI nevyplatí, marketingovému specialistovi ano.
  2. Hledáte nové klienty jako freelancer, podnikatel nebo obchodník v B2B sektoru.
  3. Pracujete v HR a hledáte do firmy lidi z bodu 1). Na to se váže i existence firemního profilu, kam můžete postovat nové pozice nebo budovat „firemní vizitku“.
Zatímco Mirek Řidič na LinkedInu na 99% nebude a ani nemusí, Martin Markeťák tam určitě patří

Zjednodušeně řečeno slouží profil na LinkedInu pro osobu z bodu 1) jako elektronické CV, které lze jednoduše aktualizovat a šperkovat. LinkedIn vám také umí porovnat vaše CV s pozicí, kterou si na prohlížíte na profilu firmy, nebo na základě profilu doporučovat nově vypsané pozice. Samozřejmě vás podle klíčových slov, lokality a dalších vyplněných údajů mohou vyhledávat sami HRisté.

Pro osoby z body 2) bude profil na LI sloužit hlavně jako elektronická vizitka, skrze kterou mohou oslovovat své potenciální klienty a spolupracovníky. Celý LinkedIn pak slouží jako takový katalog kvalitních kontaktů, kde jsou většinou reální „ověření“ lidé (ne zástup fake profilů), a to většinou ještě movitější, chytřejší a otevření networkingu.  

HRisté jsou asi v nejtěžší pozici – rozhodně si nevystačí s osobním profilem, a pokud budou chtít pro svého zaměstnavatele lidi nadchnout, tak musí i publikovat a aktivně komunikovat. Aby toho neměli málo, tak na jedné straně reprezentují svého zaměstnavatele/klienta (musí respektovat jeho guidelines, tone-of-voice, nedělat ostudu) a na druhé vystupují i jako jednotlivci, kteří si v budoucnu mohou hledat práci přes LinkedIn sami. A to není lehké vybalancovat. Naprostý „killer“ je na LinkedInu HR ředitel Notino Jirka Havel, který je autentický, profesionální, zábavný, poučný a navíc velmi aktivní. To je kombinace, se kterou nemůžete prohrát. S tone-of-voice a náladou postů zase skvěle pracuje Tamara Ksandrová – ráda ukazuji její posty inspirované Star Wars cílený na ajťáky.

Co LinkedIn není a koho zklame?

LinkedIn není sociální síť pro komunikaci s přáteli a příbuznými. Ti tam také s téměř s jistotou nebudou přítomni (pokud shodou okolností neděláte ve stejném oboru). V menšině se LinkedIn používá pro kontakt mezi alumni, třeba jako náhrada za zrušené „Spolužáky“ a další podobné sítě.

Jak vyplnit profil na LinkedIn?

Tady bych si na pomoc vzala profil Miloše Křepelky, odborníka na LinkedIn. Rozhodně ho sledujte, obzvláště pokud máte rádi konkrétní návody a čísla, jak okouzlit algoritmus LinkedInu a nejste úplně ten typ, který na to jde intuitivně. Nejen podle Miloše na to jděte následovně:

  1. Vyplňte maximum informací o sobě a co nejvíce relevantních položek.
  2. Upravte si custom URL jako níže na obrázku.
  3. Využijte svůj „profi, ale friendly obrázek“ a nebojte se využít i header, co předá další informace. Jde přec ejen o nejviditělnější část vaše profilu.
  4. Vložte výstižný nadpis o tom „kdo jste“ s klíčovými slovy (žádné citáty!).
  5. Soustřeďte se především na konkrétní a zajímavý popis v 1. osobě, který zahrne:
    • Kolik let zkušeností máte v daném oboru.
    • Relevantní skills a nástroje, se kterými umíte pracovat.
    • Relevantní úspěchy a milníky, jako je vedení lidí, spravovaný budget.
    • Co vás baví, čemu věříte a kam míříte (dodá human touch).
  6. V sekci „About“ se pak můžete rozepsat více, tam pak platí hlavně formátovat!
  7. Doplňte relevantní pracovní zkušenosti s označenými firmami, ukázky práce, odkazy…
  8. Sbírejte slovní doporučení od kolegů.

TIP od Miloše: Pohrajte si s akčním tlačítkem. Lepší a méně invazivní je tlačítko „sledovat“, než rovnou „spojit se“ . A když vás někdo tzv. zasledujte, tak pak teprve požádejte o spojení. Pěkně zlehka 😊

Proč tvořit obsah na LinkedInu a být aktivní?

Kdybych vám měla dát jeden jasný důvod, proč na LinkedIn jen „nebýt“, ale také tam „něco dělat“, tak hlavně proto, že je tam aktuálně velmi nízká konkurence. Stačí občasná aktivita a publikace postu např. jen 1x za týdne vás okamžitě vystřelí do 5–10 % nejaktivnějších přispivatelů. Vaše posty navíc opravdu někdo uvidí, což už je na sítích jako X nebo Facebook bez propagace spíše výjimkou, a nepropadnou se tak rychle do zapomnění. Ze sociálních sítí, kde přidáváte klasické posty (tedy mimo YT) má příspěvek na LinkedIn šanci sbírat engagement nejdelší dobu (pomineme-li Pinterest), a je to pro mě proto aktuálně síť s nejlepším poměrem námaha na tvorbu vs. výkon (viditelnost, engagement).

Ohledně strategie na LinkedInu rozhodně doporučuji sledovat Adama Zbiejczuka.

Také oceňuji, že i když stále převažují nudné posty o pracovních úspěších a fotky z teambuildingů, diskuze na LinkedIn bývá mnohem věcnější a zajímavější. Často se dozvím amazing fact ze svého oboru nebo narazím na praktický kus obsahu. Nejradši mám ale názorové posty, kdy se autor nebojí přidat i nějakou svou zkušenost z terénu nebo „mnohdy nepopulární“ názor. Pod nimi je také nejvýživnější diskuze.

Jak na příspěvek na LinkedInu?

A teď konečně moje oblíbená část, a to tvorba postu – jsem přece původně copywriterka 😊 V této disciplíně doporučuji sledovat Radku Legerskou a přikládám její post o ideální struktuře příspěvku na LinkedIn, který zaujme a čtenář ho snadno proskenuje.

A co téma příspěvku? To už nechám na vás – využijte své silné stránky, expertizu, data, která máte exkluzivně k dispozici, anebo na to jděte přes srdíčko.

Nelámejte to přes koleno a nelpěte za každou cenu na poučkách. I takhle jednoduchý post spustí lavinu reakcí.

Necítíte se na aktivní publikaci postů? Nevadí – stačí komentovat a sdílet. I to se počítá.

Jak se prodat na LinkedInu?

Nemám teď na mysli nějakou otročinu nebo kuplířství, ale post, kterým aktivně nabídnete své schopnosti a zkušenosti potenciálním zaměstnavatelům. Inspirujte se třeba postem od Patrika Gajdoše, který svou vlastní aktivitou získal práci marketingového specialisty v České spořitelně, nebo zkušené Aničky Šenk, která si na množství dorazivších nabídek musela dokonce udělat tabulku. Ochota jít s kůží na trh a otevřeně říct, jací jste a co u potenciálního zaměstnavatele hledáte, se totiž na LinkedInu cení. Tak hurá na Linkáč!

Baví vás LinkedIn, nebo s ním bojujete a do aktivity se nutíte? Napište mi na X, Facebooku nebo právě LinkedInu 🙂

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Ghostwriter: Psavec v pozadí
Co je to ghostwriting a jaké má záludnosti?
Každá firma nebo online projekt dneska musí mít blog 😊 (nemusí, ale to je zase na jiné povídání). „Jenže šéfe, kdo to bude psá...
GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywriter...
Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (j...
Co nezprasíte sami, zprasí se jinde
Perfekcionismus v copywritingu a pravda o překlepech
Když jsem před 8 lety začínala pracovat v agentuře, moje šéfka a naše hájedničková „copymáma“ Jana říkala, že 2 překlepy ...
Jak nastavit a vést obsah na online projektu, aby všichn...
Obsah je jedna z disciplín, která snad bordel přitahuje. Jak nastavit a vést obsah na webovém projektu, abyste si za pár ...
Stačí přečíst jedinou knihu o copywritingu. Která to je?
Ne, není to ta moje (ha ha). Když jsem si v jedné internetové diskuzi přečetla, že jedinou knížku, kterou stačí copywrite...
Spoustu "odborníků", jen málo seniorů
Jak posoudit, zda je copywriter juniorní, pokročilý, neb...
Sháníte copywritera do týmu, nebo ho poptáváte jako klient? Určitě si jako první nechte poslat ukázky jeho práce. Nemusí být v...