Ungr, Řezáč, Dolejšová: 3 lektoři radí, jak skvěle školit v onlajnu

Tentokrát jsem si pro vás připravila na annacopy.cz trochu neobvyklý formát – abych navázala na minulý článek o specifikách školení v online prostředí, zeptala jsem se 3 lektorů, které obdivuji, jak se oni vypořádali s přechodem svých kurzů „do onlajnu“. A možná vás překvapí, že jeden z nich už se k offline školení ani vracet nechce!

Petra Dolejšová: Online přitáhl na školení i lidi, co mají do Prahy daleko

Petra je právnická superstar, která umí právo podat nejen lidsky, ale dokonce zábavně. Proto v jejích prezentacích nenajdete slajdy přervané textem, ale naopak názorné obrázky, videa a vtipy. „Největší výzva při online školení je „navnímat“ lidi a naladit se na jejich vlnu. I během klasického fyzického školení ho průběžně upravuji – upozaďuji, co patrně nenajde takovou odezvu, a vyzdvihuji to, na co účastníci reagují. Proto účastníky pár dní dopředu prosím o zapnutou kameru a vysvětluji jim proč. Pokud je o zapnutí kamery poprosíte až na začátku školení, není to šťastné – velká část posluchačů v dnešním domácím prostředí není na sdílení své vizáže připravena, hlavně třeba takhle zrána…,“ začíná moji anketu Petra. „Důležité je při online školení pracovat neustále s dynamikou – mít připravené krátké teoretické části i kooperativní a míchat je podle energie kolektivu.“

3 tipy pro úspěšné online školení od Petry

  • U menších skupin nechávám účastníky vstupovat do mého výkladu, vést dialog, nebo se hlásit o slovo. U větších skupin nechte účastníky pokládat otázky na chatu.
  • Je mi jasné, že chcete účastníky udržet aktivní, ale nenuťte je participovat za každou cenu – každý si užívá školení po svém. Někdo poslouchá v zákrytu, jiný jde s kůží na trh. Ani jedno není špatně.
  • Připravte se na různé cílové skupiny – podnikatelé budou pravděpodobně více počítačově zdatní než archiváři. Proto je fajn mít v záloze technickou pomoc – kolegu, který s účastníky řeší technické problémy, aniž by zdržoval lektora a ostatní.

„Ze začátku jsem online školení proklínala, ale nakonec mi pandemie dovolila sdílet vlastní know-how s mnohem více lidmi. Online je totiž super v tom, že někdo prostě do Prahy nebo do Brna na školení nikdy nepojede, a online kurz mu to, co ho zajímá, umí přinést až do obýváku.“

Petřina nejbližší online školení pro copywritery a marketéry

31. 5. 2021 Právo v PR a na sociálních sítích 15. 6. 2021 Co značky podceňují při spolupráci s influencery 17. 6. 2021 Právní rizika v marketingu

Více informací najdete na webu Petry Dolejšové.

Pavel Ungr: Online školení je úplně jiný koncept a dělá se jinak než to fyzické

Pavla zná marketingová komunita jako „těžký kalibr na SEO“ a i já mohu říct, že jeho školení SEO a souvisejících disciplín stojí za to. Ale zkušenost mám jen offlajnovou a jelikož jsem si všimla, že Pavel do online školení mocně šlápl hned v první vlně pandemie, nemohla jsem ho z ankety vynechat. „Pandemie Covid-19 mě donutila udělat něco, co jsme roky plánoval. Převést přednášky a školení do online prostředí. Online prostředí má spoustu výhod, ale i určité nevýhody – zejména absenci lidského kontaktu, lepší sdílení emocí a pocitů, které jsou pro lektora kriticky důležité, aby dokázal se skupinou účastníků pracovat. Najednou totiž mluvíte do zdi, nedokážete předat určitá zjištění a bez kvalitní techniky nedokážete předat ani informace. Nicméně, pokud se naučíte alespoň základy, dokážete své školení nebo další fyzické aktivity převést do online docela bezbolestně,” uvádí svá doporučení Pavel. „Co je pro to potřeba? Ochota, čas se učit, pracovat na sobě a peníze na aspoň základní a kvalitní techniku.”

7 tipů pro úspěšné online školení od Pavla

  • Online školení není o tom, že to, co máte offline, natočíte nebo streamujete na kameru – je to úplně jiný koncept a dělá se to jinak. Na fyzickém offline školení lidi zvládnou vnímat celý den, ale online ne. Držte se denního maxima 4 hodiny s přestávkami.
  • Učte se od zkušených – sledujte herní streamery, YouTubery a profesionální podcastery. Dívejte se i na lidi, co pracují v rádiu a televizi. Doporučuji webináře na toto téma od Adama Marčana a Petra Máry. Dost mi pomohli v začátcích, abych se na téma online výuky díval správně.
  • Pro kvalitní výuku je zásadní dobrý zvuk. Neznamená to nejdražší mikrofony, ale musí být kvalitní. Základem je i vhodná místnost. Nechte si poradit jako já od Tomáše Sobela – je to profík. Nebo se aspoň dívejte na videa a streamy od Roba (RobDiesaLot). Nepoužívejte bezdrátová sluchátka s mikrofonem – jsou dobrá maximálně na online schůzku, ale ne na školení.
  • Pokud děláte i video, nepodceňte kameru – ideálně Full HD – a taky na hezkou estetickou místnost. Virtuální pozadí je vždy až plán B.
  • Potřebujete i dobrý software, já doporučuji Zoom, Audacity a Screen-o-matic. Zvládne je i začátečník.
  • Pokud chcete replikovat živé školení, naučte se s lidmi komunikovat: pravidelné dotazy, kvízy, zapnuté kamery a mikrofony i vzájemné sdílení obrazovky. Na každých 10 minut mluvení musí být aspoň jedna živá interakce. I proto tlačím lidi na svém školení, aby měli zapnuté kamery.
  • A hlavně potřebujete stabilní a silný internet. A druhý jako rezervní. Nemůžete si dovolit, abyste při streamu nebo online školení vypadli.

Pavlova nejbližší online školení pro copywritery a marketéry

15. – 16. 6. 2021 Kontinuální (průběžné) SEO – školení, jak se naučit řídit SEO projekt  28. – 29. 9. 2021 Chytré SEO online Pavel speciálně copywriterům doporučuje nahrávku kurzu, kterou si mohou pustit kdykoliv:  Kurz SEO pro copywritery

Více informací najdete na webu Pavla Ungra.

Jan Řezáč: Do běžných školení se už pravděpodobně nikdy nevrátíme

Honza Řezáč je průkopníkem ve vzdělávání businessmanů a marketérů v tom, jak připravit smysluplný web nebo aplikaci, která plní očekávané cíle. Jeho kniha Web ostrý jako břitva se proto stala biblí všech profesí, které se na vývoji webu podílejí. Sama jsem navštívila Honzova živá školení Strategický webdesign a Strategický výzkum a byla jsem nadšená. Jak ale taková osobnost přenese své osobní kouzlo a know-how do online formátu školení? „Za poslední rok jsme uspořádali přes 100 online workshopů a k tomu desítku online školení. Donutil nás k tomu COVID, ale zpětně vidím vzdálená školení jako efektivnější a zajímavější než původní fyzickou variantu. Do běžných školení se už pravděpodobně nikdy nevrátíme,” šokuje mě na úvod ankety Honza. A jak tedy na ta online školení jde? „Vzdálená školení nejdou dělat v jednom člověku, ale vyžadují sehraný tým. Pořádáme je proto ve 2–3 lidech. Když jsme měli školení pro 2×50 žen #holkyzmarketingu, tak jsme třeba byli 3: Facilitátor, který vedl skupinu, odborník, který řešil jednotlivá odborná témata, a technická asistentka, která řídila ZOOM, chat a MIRO.”

3 tipy pro úspěšné online školení od Honzy

  • Jako zásadní vnímám design školení, který pracuje s energií účastníků. Lidé jsou online vzdáleni na jeden klik od jiné aktivity, takže školení musí účastníka vtáhnout do děje takovým způsobem, že si ani nevšimne, že už jsou za ním 3 hodiny práce.
  • Přednáška delší 10 minut je nereálná. Místo toho je potřeba střídat aktivity a vtahovat účastníky do hry. Vzdálená nástěnka, práce ve skupinách různých velikostí, Q&A či samostatné úkoly jsou jen některé z nástrojů, které využíváme. Online školení jsou jízda.
  • Jízda jde ale udělat jen s určitými omezeními. Maximální délka setkání jsou 3 hodiny s pauzou uprostřed. Maximální čas bez pauzy je 90 minut. Maximum na jednu aktivitu je 15 minut. Maximální počet účastníků je tak 1500. Dobrá, maximum, co jsme dělali, bylo 50, ale stovku si ještě představit dokážu. Na rozdíl od běžných školení…

Honzova nejbližší online školení pro copywritery a marketéry

16. 6. – 17. 6. 2021 Testování webu: Pojďte ověřit stav svého webu a opravit problematická místa na praktickém 2denním online workshopu.

Více informací najdete na webu House of Řezáč.

Máte podobné zkušenosti jako 3 vyzpovídaní lektoři? Souhlasíte, nesouhlasíte? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro různé elektrické pomocníky? Ano, dojde i na bobra...
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 2. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. p...
Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro finanční poradce nebo pilulky na hubnutí? Schválně, co byste vymysleli vy?
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 4. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. p...
Tajemství nejlepších spíkrů
Tajemství nejlepších spíkrů: Co jsem se naučila na škole...
Jednou za čas vyměním svoji pozici přednášejícího lektora za pozici řadového účastníka školení. Chci se podívat, jak školí jin...
Webinář na téma copywritingu a content marketingu v roce 2024. Co přinese AI?
Záznam z webináře: Copy, content a AI v roce 2024
V březnovém webináři v rámci platformy free.me jsme si se Zuzkou Veselou povídaly o tom, co aktuálně zajímá asi každ...
Radek Pernica je opravdu legendární lektor
Co jsem se naučila na 3denním tréninku Legendární lektor...
I profesionální lektor si chce někdy udělat radost a posadit se na „druhou stranu barikády“ – kór, když se 2 roky nedostal na ...
Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro parní hrnec nebo stahovací pás? Zkuste si to taky!
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 3. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. p...