Jak natáčet e-learning copywritingu? Tipy od Aničky a Zuzky

Takhle nám to spolu slušelo v roce 2015 při zakládání obsahové agentury Content Wizards

Už je to rok, co jsem natáčela svůj první e-learningový kurz o copywritingu. Nabídl mi to Dobrý web, legenda mezi vzdělávacími firmami, která se specializuje na online marketing. Jak to šlo, co mě překvapilo, co bych příště udělala lépe? A jaké zkušenosti má s natáčením online kurzu copywritingu Zuzka Veselá alias Veselá copywriterka?

Na 2hodinový kurz počítejte s 30 hodinami času

První radu vám dám vůbec k otázce, jestli do natáčení e-learningu nebo videokurzu jít. Na začátku bývá ujišťování, jak to bude rychlé a easy, ale počítejte, že přípravou a natáčením kratšího online kurzu kol. 2 hodin strávíte zhruba 30 hodin času. Samozřejmě, pokud byste jenom mluvili a ukazovali slidy prezentace, můžete to značně stáhnout, ale když chcete do kurzu přidat i náhledy z různých aplikací nebo ukazovat postupy práce v různých souborech a programech, produkce bude o to náročnější. Dejte si pozor na následující komplikace:

Kreativci na Macu a lektoři na Windowsech

Dejte pozor na kompatibilitu pokladů a souborů, které si posíláte mezi členy produkčního týmu. Především různé verze MS Office pro Mac dělají problémy – nejčastěji se špatně převede text, protože kolegův počítač nepodporuje vámi vybrané písmo. Všechny finální exporty proto zkontrolujte, zda se vše správně převedlo.

Čím hezčí to chcete mít, tím víc si zkomplikujete život

Nechcete jen kecat a kecat a občas ukázat nějaký slide? Komplikovanější záležitosti, jako jsou náhledy nebo záznamy práce v aplikacích, budete muset nahrát bokem, a to včetně zvuku, který by měl být stejně kvalitní jako v záběrech ze studia. V mém kurzu jsme je po mnoha domácích nahrávacích pokusech stejně museli nahrát ještě jednou přímo ve studiu.

TIP: Nezapomeňte také na pracovní listy, různé bonusové materiály ke stažení, domácí úkoly a aktivity pro diváky.

Scénář, který „padne do huby“

I když budete mít čtecí zařízení, osekejte komplikované věty, které krásně vypadají na papíře tak, aby vám stejně krásně „padly do huby“. Čtěte si scénář nahlas a kdekoliv se zaseknete, upravte ho.

Sám sobě stylistou

Poslední rada už je spíš taková pro srandu, ale až se na sebe na kameře podíváte, dáte mi zapravdu, že je důležitá. Abyste na záznamu nevypadali jako omaštěná vánočka (jako já 😊 nešetřete pudrem a make-upem. Je to show, tak se musíte trochu vylepšit. Bohužel v rozpočtu vzdělávacích firem se se stylistou nepočítá, takže si v koupelně pořádně rozsviťte a zvolte trochu těžší styling než v běžném životě. Ohledně oblečení doporučuji umělé materiály, které vypadají na kameře lépe než bavlna.

Na výsledek se můžete podívat v e-shopu Dobrého webu. 6 lekcí máte k náhledu zdarma

A jaké zkušenosti má z natáčení online kurzu Zuzka Veselá?

Aktuálně připravuji kurz o copywritingu pro nový projekt FreeMe. Jde o platformu, kde profesionálové, kteří už ve svých oborech nějakou dobu působí, pomáhají lidem rozjet vlastní podnikání. Cílí na studenty, lidi aktuálně nespokojené ve své práci nebo třeba maminky na mateřské, které se už na svou původní pozici nechtějí vracet.

Co všechno sis musela připravit před natáčením?

Na začátku stála informace od zakladatele projektu, že chce, aby základní kurz měl 6 až 8 výukových hodin. Vůbec jsem ale nevěděla, co to pro mě znamená, co se týče přípravy podkladů. Postupně jsem si vyzkoušela, že na kameru řeknu jednu stránku za 2,5 až 3 minuty v závislosti na tom, jak moc je text strukturovaný.

Z toho jsem vypočítala, že potřebuju zhruba 120stránkový scénář kurzu. Teď ho dokončuju. Bude to takový základní průvodce světem copy: od PR článků přes mailing po základy offline copywritingu. Nechybí ani kapitola o vyhodnocování a plánování.

Po obecném výukovém kurzu copy bude následovat ještě byznysová část. Tam chceme ukázat, jak a kde shánět zakázky, jak se s klienty domlouvat, jak by měla vypadat smlouva s nimi a podobně.

Jaká byla úskalí přípravy?

Čas. Čas. A zase čas. Celé to děláme ve svém volném čase, kdy skončíme na klientské práci. Takže je to hodně psychicky a občas i fyzicky náročné. Další úskalí je samotná prezentace na kameru. Tu trénujeme každý týden a postupně se zlepšujeme. Ale Lucie Borhyová ze mě do příštího jara určitě nebude. Vypadat přirozeně na kameře je podle mě celoživotní práce.

Jak ses připravovala na samotné natáčení před kamerou?

Snažila jsem se předpovídat problémy od špatné akustiky až po neposedné vlasy. Přijít může i únava. Tolik hodin v kuse jsem nikdy nahlas nečetla. Natož ze čtecího zařízení a před kamerou. Při zkouškách zatím nejvíc pracujeme s přirozeností před kamerou, prací s rukama, sedem, intonací hlasu….Je toho spousta. Nezdá se to. Uvažujeme i o konzultacích přímo s někým zkušenějším, třeba herci nebo moderátory. Na zakladateli projektu Jirkovi, který je před kamerou jako doma, ale vidíme, že to všechno chce hlavně čas a hodiny tréninku.

Zuzka nedávno redesignovala svůj profesní web vesela-copywriterka.cz

Jaké tipy bys dala lidem, co uvažují o přípravě vlastního video kurzu?

Určitě si pečlivě připravit scénář, nejen, co do samotného obsahu, ale i třeba, kde bude prostřih na ukázku, kde bude následovat úkol pro posluchače apod. Celkově bych radila dát přípravě dostatečný čas. U nás u většího kurzu to vidím na minimálně 0,5 roku až rok.

Pro samotné natáčení to chce prostory, kde se cítíte dobře a svou energií dobře vystihují téma kurzu. Můžete si najmout třeba i profesionální make-up a hair stylistku. Všechno je to o pocitu a na celkovém výsledku to bude hodně znát.

Pak to chce někoho šikovného, kdo vše natočí a sestříhá. V neposlední řadě pak dobré úložiště, které umožní účastníkům třeba rovnou zadávat úkoly, komentovat jednotlivá videa apod.

S úložištěm souvisí i moje odpověď na otázku „na co si dát pozor“. Za mě určitě na právní nebo jiné ošetření volného sdílení videí. Určitě nechcete rok připravovat kurz, který si koupí pár lidí a budou ho volně šířit mezi sebou.

Kdy a kde se můžeme těšit na výsledek?

Dobrá otázka. Zatím přesně nevím. Natáčet svou část kurzu bych chtěla v zimě, nejpozději brzy z jara. Taky záleží na vývoji samotné platformy, kam budeme videa ukládat. Všechno postupně zveřejníme na stránce FreeMe. Zatím všechny zvu na offline akce FreeMe v Node5 na Smíchově. 24. listopadu proběhne panelová diskuze o designu, 19. ledna pak o copy, kde se potkám i s tebou jako hostem na pódiu 😊

A co vy? Máte za sebou také přípravu nebo nahrávání videokurzu? Co vás překvapilo? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Jak na interní komunikaci a motivaci zaměstnanců?
10 AHA momentů interní komunikace: Report ze školení „in...
Letos jsem si ze školení Top Vision, kde vedu kurzy copywritingu pro firmy, vybrala 2denní školení Základů interní komunikace ...
Jak pozná copywriter svou cílovou skupinu?
3 cvičení, jak poznat cílovku od stolu
Jasně. Pro porozumění cílovce potřebujeme ideálně data ze spotřebitelských výzkumů, hodiny hloubkových rozhovorů z face-t...
annacopy.cz školí e-shopaře
Co se (ne)naučíte na školení copywritingu?
Minimálně každý měsíc školím online copywriting a minimálně jednou za kvartál se setkám s nenaplněným očekáváním ohledně ...
Online strategie, copy a analytika z netradičním kabátě
Potkejte se s annacopy.cz na FuckUp Night s Content Wiza...
Potkejte se s annacopy.cz na 1. narozeninách obsahové agentury Content Wizards ve stylu FuckUp Night. Startujeme 24. 11. v 19:...
Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro pantofle nebo pivní podtácek? Není to tak easy.
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 1. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. pro že...
Úskalí online školení copywritingu a 3 tipy, jak na ně vyzrát
Úskalí online školení copywritingu a 3 tipy, jak na ně v...
Už došlo i na mě a to jsem se ještě před rokem na startu coronokrize dušovala, jak školit online nikdy nebudu. Jako jó, nějaká...