Jak posoudit, zda je copywriter juniorní, pokročilý, nebo seniorní

Spoustu "odborníků", jen málo seniorů

Sháníte copywritera do týmu, nebo ho poptáváte jako klient? Určitě si jako první nechte poslat ukázky jeho práce. Nemusí být vyloženě z vašeho oboru, protože na základě několika bodů (varovných) poznáte, zda máte co do činění s juniorem, zkušenějším psavcem, anebo se seniorním bardem, který zvládne hravě nasát to, co potřebujete sdělit světu. Projděte si můj checklist.

Copywriter junior

Nebudeme v tuto chvíli řešit pravopis – to je jasná známka toho, že „copywriter“ nemá základní znalosti, nebo je minimálně hodně nepozorný. Spoustu klientů nebo lidí, co mají dennodenně na starosti něco zhola jiného než texty, na chyby stejně nemá vytrénované oko a nepozná je – nechme proto tento bod stranou. Co je znakem juniorního copywritera:

  • Používá příliš mnoho modálních sloves a složených tvarů – budete mít, můžete získat, přijít udělat… to je špatně a vždy by měl volit jednoduché a aktivní tvary. Prostor pro copy bývá často omezený a touto slovní vatou jen zabíráte místo. Nehledě na to, že text ztrácí na dynamice.
  • Nehlídá si stylovou konzistenci. Jednou napíše název produktu VERZÁLKAMI, jindy minuskami. Chvíli vyká, pak tyká. V bullet seznamech jednou končí čárkou, pak tečkou.
  • Nadužívá prázdná/obecná slovní spojení, která nenesou informaci – naše nabídka, naše společnost, v naší společnosti nabízíme…
  • Mluví jen o produktu, nebo klientovi, vůbec nebo málo o zákazníkovi/recipientovi sdělení. Často v kombinaci s předchozím bodem.
  • Nedokáže odhadnout, jak moc tlačit na pilu. Prodává ve fázi, kdy zákazník teprve shání informace, nebo naopak neprodává, když už je čas vytáhnout peněženku.
  • Musíte mu říci, kam má vložit klíčová slova, a přesně mu vyjmenovat která.

Rozumná hodinová sazba za juniorní kvalitu copy: 150–250 Kč/hodinu.

Pokročilý copywriter

S pokročilostí copywritera se k samotné kvalitě textů přidává i kvalita komunikace. Pokročilý copywriter už chápe, co k dodání kvalitních textů potřebuje, a nebojí se si o to říct. Možná vás proto bude více „otravovat“ než copywriter junior, který jen za sebe naskládá vámi dodané informace a aplikuje pár zaručených copy pouček.

  • Je schopen textům dodat přidanou hodnotu, doptat se na další informace, které by samotného klienta při přípravě zadání nenapadly.
  • Jeho texty mají šťávu, jsou zajímavé, používá neokoukané fráze a vyhýbá se klišé. Dodá vám něco navíc, nadstandard. Nikoliv texty, které má každý v daném segmentu a jsou jen „OK“.
  • Řekne toho více, a to méně slovy. Zkracuje, zkracuje a neokecává „omáčkou“.
  • Umí pracovat podle dodaného styleguide, nebo základní styleguide stanovit, než začne na copy pracovat.
  • Umí si sám vyhledat základní klíčová slova k online projektu a ví, kam je vložit.
  • Dokáže zhodnotit celý web nebo balík dokumentů a navrhnout a rozplánovat copy práce tak, aby plnily cíle webu nebo celé firmy.

Rozumná hodinová sazba pro pokročilou kvalitu copy: 250–500 Kč/hodinu.

Seniorní copywriter

Tady mám špatnou zprávu pro klienty s mini webíky, nebo ty, kteří potřebují napsat jen pár stránek. Tím se patrně seniorní copywriter nebude ani chtít zabývat. Sám totiž ví, že jen příprava zadání a podkladů tak, aby copy bylo podle jeho standardů a dávalo smysl vzhledem k cílům klienta a stavu na trhu, zabere více času než samotná textace – a to není každý ochoten zaplatit. Seniorní copywriter vás totiž bude „otravovat“ hodně 😊 Hodí se ho proto poptat na dlouhodobou, strategickou spolupráci, když potřebujete zakotvit komunikaci celé značky a řešit množství různých obsahových kanálů. Často bývá zároveň obsahovým stratégem.

  • Před samotnou textací připraví základní strategii a konkrétní plán tvorby obsahu pro konkrétní kanál, nebo všechny kanály projektu.
  • Umí provést základní výzkum mezi cílovou skupinou a poznatky vtělit do copy.
  • Umí k landing pages na webu alokovat vhodná klíčová slova a pomocí volně přístupných online nástrojů vytipovat vhodné obsahové příležitosti pro SEO.
  • Umí připravit komplexní styleguide. Ze zkušeností ví, kde číhají na tým pasti a jak nastavit tone-of-voice, aby vám nepůsobil v budoucnu akorát problémy.
  • Je kreativní. Nenaplňuje slepě zadání, ale sám přichází se zlepšováky. Na druhou stranu se nebojí klientovi vymlouvat špatné nápady nebo hurá akce.
  • Umí psát v různých tonalitách. Nepíše pořád jako on sám – tedy nepíše stejným stylem pro všechny klienty.

Rozumná hodinová sazba pro pokročilou kvalitu copy: 500 Kč–/hodinu.

Není nic špatného na začínání, ale je potřeba nastavit správně očekávání, a to nejlépe cenou. Každý děláme chyby, ale nepleťme si je s leností nebo Dunning-Kruger efektem. Učte se, snažte se zlepšovat, neustále o sobě pochybujete a vždycky se snažte udělat alespoň malý krůček navíc. V něm je právě ten rozdíl, který vás posune na další úroveň.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Jak nastavit a vést obsah na online projektu, aby všichn...
Obsah je jedna z disciplín, která snad bordel přitahuje. Jak nastavit a vést obsah na webovém projektu, abyste si za pár ...
GDPR pro copywritery 2. díl: Pro vašeho content stratéga
První problém s GDPR a našimi pracovními návyky nastává, když do našeho obsahu vstoupí reální lidé. Reální lidé, které...
Ať vás v novém roce provází síla... AI vás bude provázet na 100 %
Nebuďte na sebe tak přísní, nejen v content marketingu (...
Jestli čtete nějaký ten rok můj blog, buď se obsahu věnujete na plný úvazek, nebo jste minimálně vyzkoušeli pár mých tipů. A u...
GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywriter...
Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (j...
Využijte "zvědavostní mezeru" nebo "zvědavostní disonanci"
Co je curiosity gap a jak ho využít v copywritingu?
Angličtináři asi už tuší – jde o vyvolání zvědavosti v titulku, perexu nebo předmětu e-mailu tak, aby se uživatel proklik...
Stačí přečíst jedinou knihu o copywritingu. Která to je?
Ne, není to ta moje (ha ha). Když jsem si v jedné internetové diskuzi přečetla, že jedinou knížku, kterou stačí copywrite...