Vánoční čas mi dopřál trochu klidu na čtení a pro sváteční povalování jsem si vybrala jako společníka novou knihu Pavla Šenkapouna o copywritingu. A „nejlepší copywriter“ nezklamal. Knížka je to na pohled i omak pěkná a to, co se skrývá uvnitř, je ještě pěknější. Pavel samoukům a internetovým podnikatelům nevěší bulíky na nos a navíc jim dává velkou porci naděje, že obsah pro svůj web zvládnou obstarat sami.
Pavel je inteligent a dává to najevo
Chvíli jsem si zvykala na Pavlův filozofující styl, ale celkově bylo příjemné číst text, ze kterého čiší autorova inteligence a široký rozhled (občas jsem autora až podezřívala z mírného předvádění se). Probíranou látku pan učitel prokládá příklady a paralelami z mnoha disciplín lidské činnosti, což vytváří osvěžující a mnohotvárný celek. I ty nepříliš originální citáty v úvodu jednotlivých kapitol jsem nakonec vzala na milost. Po přečtení knihy mám nakonec dojem, že jsem se víc poznala Pavla a jeho způsob uvažovaní (a také spoustu latinských výrazů), než že by mi v hlavě utkvěla nějaká konkrétní doporučení z knížky.
Pavel není dogmatik a sází na zdravý rozum
Největší devízou knihy je podle mě to, že autor zbytečně copywriting a obsahový marketing neproblematizuje. Naopak cílovou skupinu svých čtenářů – začínající internetové podnikatele – pobízí, aby veškerá doporučení brali s rezervou, nesnažili se je aplikovat absolutně a hlavně věřili sami sobě podle hesla z jeho webu: „Nejlepší copywriter jste vy“. Tento přístup je mi maximálně sympatický a sama se jím při komunikaci s klienty poptávající copywriting řídím – vždy je lepší, když napíšete obstojný, autentický text vy sami, než aby ho za každou cenu psal copywriter, který vašemu oboru podnikání patrně nikdy nebude rozumět stejně dobře jako vy. Analogie s Březinou, Tlustým a Demirhanem je velice srozumitelná a hezky knihu zarámovala.
Pavel sepsal úvod do obsahového marketingu pro každého
Knihu Pavla Šenkapouna bych doporučila každému internetovému podnikateli či začínajícímu marketérovi, ale hlavně všem potenciálním klientům, kteří by tak získali základní minimum pro smysluplnou online prezentaci a realistickou představu o copywritingu a jeho možnostech. I přes na první pohled matoucí strukturu jde totiž o chytře vystavěné vyprávění o tom, jak by měl vypadat váš web, váš obsah a jeho online propagace, a to bez absolutních pravd, arogantního všeználkovství nebo přihřívání vlastní copy polívčičky. Naučit se o obsahu přemýšlet je totiž často důležitější, než získat 10 osvědčených pravidel pro napsaní úderného headlinu.
A jak se líbila knížka vám? Je lepší než příručka copywritingu z naší dílny? Kterou více ocení copywriter a kterou začínající online podnikatel? Napište mi na Facebooku.