Report: Jaký byl Content & Copy Summit na Czech Online Expo 2023?

Letos jsem měla tu čest stát se jedním z řečníků v rámci čtvrtečního programu Czech Online Expo 2023. Nebyli jste? Nevadí! Know-how z dopoledního summitu, který se zaměřil na obsah, content marketing, copywriting a nové trendy v komunikaci jsem pro vás sepsala do reportu + přihazuji ke stažení svoji prezentaci. A navíc pár bonusů, které jsem na přednášce nestihla (nebo spíš zapomněla) říct.

Anna Sálová: Kde v content marketingu ušetřit a na čem se šetřit nevyplatí

Přednášku jsem začala přehledem všech možných obsahových aktivit a zvýrazněním těch, které se nejvíce prodraží (klasicky videoprodukce, podcasty, piktoriály, webináře), ať už finančně, nebo časově, a vše zarámovala příklady od svého milovaného klienta DronPro. S DronPro jsme už v roce 2019 rozjeli YouTube kanál o dronech a dnes se můžeme těšit z 13 tisíc subscribers, přes 1,2 milionu views, ale také z nákladů, které dodnes přesáhly zhruba milion korun.

Key lesson: Na začátku si musíte říct, jaké obsahové formaty a kanály mají vzhledem k vašemu segmentu podnikání a přítomnosti cílové skupiny smysl. Pak přichází na řadu zhodnotit, na co z toho máte čas, peníze a know-how (případně, jak těžké je se k danému know-how dostat).

Měsíčně v DronPro točíme 4–5 videí různých formátů – quick tutoriály, novinky ze světa dronů, recenze, rozhovory, komentování failů, případové studie a mnoho dalšího. Teď rozjíždíme placený prémiový obsah pro členy. Alex k tomu doplňuje: „Ušetřit se dá při rozjezdu kanálu na natáčecí technice a studiu, protože klíčem k úspěchu není vymazlenej styl (to je jen booster), ale kvalitní obsah. Stačí iPhone 14 a ruční stabilizátor a můžete frčet. Třeba film BANGER, který sklidil celkem úspěch, je celý točený na mobil.“

TIP: Naprostou studnou „šetřícího know-how“ jsou kanály, které sdílejí informace o zlepšovácích – např. Socialpark by Jirka Král.

Klíčem k optimalizaci nákladů na content je recyklace, repurposing a koordinace

A jak tedy ušetřit? Klíčem je recyklace a maximální vytěžování každé obsahové aktivity: Napíšeme článek? Uděláme z něj i scénář pro video.  Natočíme video? Napíšeme podle něj článek, uděláme z něj tahák na socky a ještě e-book ke stažení, získáme neprodejní obsah pro e-mailing a můžeme využít i pro POS materiály. A když dojdou na chvíli témata? Pohrabte se ve svých datech a vytvořte původní obsah s trendy a čísly ze svého podnikání, na který bude chtít každý odkazovat. Zdá se vám, že nemáte co říct? Stačí dokumentovat, co děláte (Don´t create, just document). Každý se rád podívá za oponu a zároveň to váš byznys zlidští.

Key lesson: Časem se zvětšuje vaše knowledge base a zásoba materiálů, a vy tak máte stále více z čeho těžit. Máte pevně postavené základy, do kterých stačí sáhnout a máte hotovo. Nezapomínejte proto na údržbu a pořádek v obsahu, který už vznikl.

Návrh obsahové strategie na základě silných a slabých stránek vašeho týmu, stavu vašeho know-how a vašeho rozpočtu

Po úvodním rozmyšlení se rozhodněte, zda budete postupovat od minimalistické strategie a postupně na ni stavět (naprostým základem je mailing), půjdete střední cestou stále hlavně textového obsahu, nebo uděláte big bang a půjdete do toho naplno. Alternativně se snažte být první, lepší, nebo hezčí. Čím více bodů ze svaté trojce splníte, tím lépe.

Pozor na fachidiocii, blbou náladu a autorství

Snažte se tým co nejvíce integrovat a rozdělit každému co nejvíce kompetencí, jinak se utopíte v procesu a vzniknou chyby, zmatek a frustrace. V dnešní době, kdy potřebujete být always on, flexibilně reagovat, nebo dokonce chcete jet real-time marketing, tak musíte být slazení a akční. Nemůžete mít na každý prd separátního člověka, a pokud ano, tím více musíte vsadit na koordinaci a projektové řízení. Pokud má projekťák i nějakou další kompetenci (např. grafiku, která je potřeba neustále a ke všemu), tím líp.

A co s tou blbou náladou? Nesmíte stát týmu neustále za zadkem a číhat na chybu. Buďte spíše klidným lídrem a drobně korigujte. Potřebujete, aby to váš tým bavilo, a když navíc chcete jet HR marketing a aby váš tým za vás sám kopal na svých osobních (nejen LinkedIn) profilech, musí jim to dávat smysl. S tím se váže i podpora autorství ve smyslu: Mám tam svůj ksicht, budu se víc snažit. Vytvořte si garanty obsahu (know-how) pro různé aspekty vašeho podnikání a vzdělávejte je tímto směrem dál.

A teď už nechám mluvit prezentaci:

Pavel Pajkrt: Jak se změní práce na obsahu pod tlakem nejnovějších trendů

Pavel nás provedl všemi obsahovými trendy posledních let a vyhodnotil jejich životaschopnost a tedy i to, zda se vyplatí do nich vkládat naděje a hlavně energii. Z novinek mě zaujaly hlavně živé streamy, virtuální realita/virtuální světy a automatizace. A všechny nás zajímalo hlavně co? No jasně – ChatGPT a jak ho využít při tvorbě, úpravách nebo personalizaci obsahu.

Pavel nás překvapil tím, že ChatGPT je historicky nejrychleji rostoucí aplikací dle počtu uživatelů (1 mil. dosáhl už za 5 dní) a ukázal nám, jak pomocí AI nástrojů za 15 minut stvoříte virtuální influencerku. Navíc popsal dynamiku osvojení nových trendů ve společnosti a fakt, že jakmile se novinka moc rozšíří, stane se standardem a už nemá ten původní WOW efekt. Dokonce může začít lidi otravovat. A mají se copywriteři bát o práci? Naopak – o BIO pisálky bude v přegenerovaném světe mnohem větší zájem.

Celou Pavlovu prezku si můžete stáhnout na odkaze: bit.ly/skillminers-trendy-a-obsah

Lucie Zitterbartová:  LEAN Canvas: Srovnejte si myšlenky a cíle, než je hodíte na papír

Lucka začala svůj talk situací, kterou zná spousta copywriterů a obsahářů – klient pošle poptávku nebo brief, která postrádá základní náležitosti. A právě pomocí LEAN Canvasu si je může ujasnit a dát tak tvorbě jasný směr, cíl a smysl. Lucka nás provedla postupem na příkladu nabídky hypoték.

TIP: Value Proposition Canvasu jsem se věnovala i ve své knížce Kreativní copywriting.

Magdalena Bischofová: Jak důležitý je příběh značky a jak ho prodat

Magda mi byla hned sympatická nejen proto, že mě po svém příchodu obratem pozvala na Becherovku, ale hlavně pro svou veselou povahu a evidentní lásku ke psům. Na jejím webu www.copypropsa.cz si dokonce můžete vedle obsahu objednat i trénink svého čtyřnohého miláčka.

Magda nás ve své přednášce provedla legendárními příběhy značek a z každé nám vybrala hlavní ponaučení:

  • Příběh značky nevytváříte, on už vlastně je a jen je potřeba ho zrekonstruovat.
  • Příběh by měl být pravdivý, snadno zapamatovatelný, pochopitelný
  • Vsaďte na (pokud možno) pozitivní emoce. Nákup ovlivňuje hlavně pocit, i když si ho zpětně racionalizujeme.
  • Naslouchejte zákazníkům – co řeší, proč si vás vybrali…
  • Příběh je potřeba každodenně precizně servírovat na všech kanálech. V transakčních mailech, popiscích produktů, reklamě, při komunikaci se zákazníky.

Byli jste na Czech Online Expo? Jaká přednáška vás nejvíc zaujala? A kdo měl nejlepší stánek? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Marek Prokop na letošním Copycampu
Veni Vidi Copycamp 2013
Skoro jsem se nestihla otřepat z historicky 1. srazu česko-slovenských copywriterů ve voňavé Meet Factory a už tu byl 2. roční...
Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
Tajemství nejlepších spíkrů
Tajemství nejlepších spíkrů: Co jsem se naučila na škole...
Jednou za čas vyměním svoji pozici přednášejícího lektora za pozici řadového účastníka školení. Chci se podívat, jak školí jin...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...
Rozhovor s Aničkou Sálovou pro Top Vision
Rozhovor pro Top Vision: Jak na interní a externí firemn...
Poslechněte si rozhovor s mou maličkostí pro firmu Top Vision, kde vedu kurzy kreativního psaní ve firemní praxi a kurzy HR ko...
8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...