Každý chce stavět, málokdo chce udržovat

Údržba sice není tak sexy, ale je naprosto nutná, aby vám projekt nezahnil

Nesnáším rozdělení na kreativce a dotahovače a podobné typologie členů týmu, protože si z nich často kolegové dělají výmluvu, proč to či ono nedořešili nebo proč se nehodlají věnovat nepříliš sexy aktivitám, které k údržbě marketingových projektů patří. Podobá se to megalomanským architektonickým projektům, do kterých je vždy každý zpočátku nadšený, a pak se nikdo nestará o údržbu a opravy. Za pár let se zase budova zbourá a s velkým hurá se poběží stavět nová. S takovým mindsetem ale pálíte zbytečně peníze na stále fungl nová řešení, nevytěžujete ta stávající, nemluvě o zátěži mentální, kdy stále dokola vynalézáte kolo. A ano, chápete správně, tenhle článek bude zase jeden z těch, ke kterým mě inspirovala moje každodenní praxe.

Obsah = pravidelná aktualizace a údržba

Nedávno se mi kamarádka svěřila, že manžel navrhl, když ona dělá SEO a on PPC, že by si přece mohli založit e-shop a využít znalosti, které běžně prodávají klientům, pro svůj vlastní byznys. Kamarádka ale jako obsahářka řekla jasné ne: „Hele ty si tam naklikáš ty PPCčka, ale je mi jasný, že pak e-shop budu udržovat já.“ A nemůžu než souhlasit – je krásné mít nápad, být do něčeho nadšený, ale hned na druhý pohled je potřeba si uvědomit, že údržba webu a obsahu, aby byl stále aktuální, odpovídal legislativě, která se u propagace některých citlivých produktů často mění, nebo pracoval kontinuálně na SEO, nemluvě o komunikaci se zákazníky, sežere spoustu času a nebude to taková zábava jako vymýšlení názvu, claimu nebo roztomilých fičurek, které si spousta „rozjížděčů“ pod projektem představuje.

Hodně náčelníků, málo indiánů

Když přeskočíme z rodinného e-shopu na úroveň středních a větších podniků nebo korporací, vždy vidím nejvyšší aktivitu při tvorbě nového webu nebo projektu. Všichni zuřivě komentují wireframy a copy, protože názor líbí/nelíbí nikoho nic nestojí a neplyne z toho pro komentující žádná navazující práce. Když je pak web/appka/nová sekce/microsite hotová, rozhostí se ticho a pokud někdo neurguje to, či ono, webík si vesele hnije dál, než si ho náhodou v neděli po obědě otevře CEO a vyplísní tým, proč je poslední aktualizace stará 2 roky. Pak se zase horečně přidají 2 nové články a hnije se dál. Jeden z mých klientů je v tvorbě desítek microsite naprostý přeborník a samozřejmě se mu je udržovat příliš nedaří. Jedna z možných příčin tohoto častého jevu je přemíra stratégů, brand manažerů a, jak jsme kdysi říkali v H1.cz, prostě moc náčelníků. 5 lidí si něco vymyslí, ale jen 1 nebo 2 indiáni to pak mají v potu tváře realizovat a nějak smysluplně držet při životě. Ideální by přitom byl přesně opačný poměr.

Z hlediska dodavatelů internetových projektů, jako jsou UX designéři a programátoři, se často setkáte s „polevením“ v práci a reakční době po spuštění projektu, protože ve vývoji je prostě nejvíc peněz a nějaká údržba nebo drobný rozvoj už není tak zajímavá. Proto stále nabírají nové projekty a postupně se vytrácí z těch udržovacích, což nelibě nesou nejen řadoví indiáni, ale i náčelníci.

S jakými úkoly počítat při údržbě obsahu online projektu

  • Počáteční naplnění adminu. Už v této chvíli si připravte blbuvzdorný a závazný systém, jak obsah nahrávat, a klidně i návod, který můžete delegovat. Ušetří vám to spoustu nervů v budoucnu.
  • Reportování bugů a jejich řešení s developerem (vyžaduje silné nervy 😊
  • Pravidelné zalistovávání nových produktů a produktových kategorií, kde vždy potřebujete minimálně text a obrázky.
  • Úpravy textů a technické úpravy kvůli změně legislativy (GDPR, cookies, zdravotní tvrzení, finanční produkty atp.)
  • Pokud máte blog, tak pravidelně publikovat minimálně 1x měsíčně. Pravidelnosti pomůže publikační plán s jasnými cíli a výhledem na minimálně další 3 měsíce dopředu.
  • Revize a aktualizace starých blogpostů. Typicky myslete na obsah typu „Srovnání cen povinného ručení v ČR“, „Nejlepší nástroje na e-mailing“…
  • Tipování atraktivních témat pro SEO a kontinuální optimalizace obsahu z hlediska trendů ve vyhledávání i měnících se algoritmů vyhledávačů.
  • Pravidelné aktualizace statických stránek typu O nás atp., pokud se něco změnilo. I když se nic neměnilo, doporučuji minimálně jednou za rok proklikat a zkontrolovat, zda vše platí, zda jsme se za tu dobu neposunuli ideově někam jinam atd.
  • Kódování nových funkcionalit a zapracování relevantních trendů, abyste drželi krok s trhem.

Další údržba záleží lidově řečeno na tom, „co si navymýšlíte“, jak už jsem řešila v článku o hranicích kreativity.

Jak vytěžit z projektu maximum díky pravidelné údržbě a rozvoji

Jak říká můj kodér Hynek: „Všichni si představují, že se udělá aplikace a je hotovo. Ale nikdy není hotovo, appka se musí stále vyvíjet podle potřeb vás a vašich zákazníků.“ Myslete na to před každým hurá nápadem a rozmlouvejte nápady náčelníkům, kterými si zadělávají na problémy nebo u kterých víte, že tam budou jenom bez užitku ležet. Protože údržba jejich nápadů pravděpodobně padne na vaši a ne na jejich hlavu.

A jak dokázat, aby s pompou spouštěné weby a aplikace postupně nezahnily? Udělejte z údržby pravidelnou rutinu, ke které budou jasné postupy. V týmu všichni vědí, co má kdo na starosti, jak často a jak má postupovat. Není nic méně efektivní, než zvolat „Hele, už jsme tady 2 měsíce nic nepostli!“ a čekat, že se toho někdo ujme. Neujme. Musíte si postupy údržby jasně stanovit a klientovi při přebírání projektu říct, jak časově, finančně a personálně náročné to bude, aby s touto nepopulární fází přes nadšení do nového projektu také počítal.  

Kdo vyžírá pozici udržbáře u vás na projektu? Jaké prvky vás nejvíc otravuje obhospodařovávat? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Už jsem zase ve svém živlu
Free.me: Report z panelové diskuze o freelance copywriti...
Ve čtvrtek 27. ledna se v pražském Node5 konala 2. z řady panelových diskuzích pod taktovkou startupu Free.me – tent...
Co mě naučilo 5 let podnikání
Říká se, že nejtěžší je začít. Ale já neměla jinou volbu. Po škole jsem jen dělala stafáž na výběrových řízeních a upadala do ...
2. verze knihy Copywriting: Pište texty, které prodávají vyjela z tiskárny 9. 11. 2020
Jak vznikala nová verze učebnice copywritingu?
Poslední rok jsem se mimo psaní, školení a rození dětí věnovala také přípravě nové knihy o copywritingu. Vlastně staronové – j...
Má roky zkušeností, peníze a nakupuje pro 4 generace
Jak psát pro seniory
No hlavně jim neříkejte senioři: dala by se shrnout message tohoto články. Jo a taky nepoužívejte anglicismy 😊 Jaké další tip...
Čím víc, tím líp?
Když se ze specializace stane fachidiocie
Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může projekt a rozpočet klienta...
I copywriter potřebuje svůj vercajk
5 nástrojů, bez kterých se při copywritingu neobejdu
Nahlédněte do mé copywriterské rutiny a seznamte se s 5 užitečnými nástroji: 1.      Rozšířen...