Jak vznikala nová verze učebnice copywritingu?

2. verze knihy Copywriting: Pište texty, které prodávají vyjela z tiskárny 9. 11. 2020

Poslední rok jsem se mimo psaní, školení a rození dětí věnovala také přípravě nové knihy o copywritingu. Vlastně staronové – jde o rozšířenou a aktualizovanou verzi naší 5 let staré publikace Copywriting: Pište texty, které prodávají. Tehdy jsme ji psali s kolegy z oddělení copywritingu v H1.cz a dočkala se 4 dotisků. Tentokrát se náš tým smrskl z 4 holek a 1 kluka na 3 autorky. Co příprava knihy, která vyšla stejně jako minule v nakladatelství Computer Press obnáší? Na co si dát pozor a co naopak patří k nejpříjemnějším částem tvorby?

O 5 let moudřejší

5 let uteče jako voda a v marketingu teče snad ještě rychleji než v jiných oborech, proto jsem si loni v září vzpomněla, že už je to vážně nějaká doba, kdy knížka vyšla a minimálně pár údajů a rad by si v ní zasloužilo zaktualizovat. Ale v H1.cz už nepracuju a většina autorů už je také někde jinde – na nápad osvěžit příručku mi proto z původního autorského týmu kývla jen Zuzka, se kterou jsem i zakládala naši agenturu Content Wizards, a Lucka Jebavá (dnes Milerová) mi v pokročilém stádiu těhotenství doporučila jako náhradu za sebe svoji kolegyni Míšu z legendárního Boomerang Publishing. Sešla se nám tak zajímavá směs autorek s rozdílným zázemím pro tvorbu obsahu – jedna majitelka malé obsahové agentury, jedna copywriterka-freelancerka a jedna obsahářka z velké, renomované agentury. Mohly jsme tak každá nabídnout trochu jiný pohled a rozdělit si „volná“ témata podle toho, co je nám v praxi nejblíž.

Koordinace autorů

Nebudu vám lhát, že koordinace 3 autorek nebyla snazší než 5 individualit. Navíc jsou holky hodně spolehlivé a organizované, takže až na pár posunutí termínu dodání (viď Zuzko 🙂 šla tvorba hladce. Už vám asi došlo, že jsem při tvorbě vystupovala jako hlava celé akce (editor, koordinátor a spoluautor v jednom). Na začátku jsme si ve sdílené tabulce připravily seznam jednotlivých kapitol s body, co rozhodně zahrnout, co vynechat, abychom se moc nerozkročily, co je potřeba zaktualizovat, vylepšit od minulé verze nebo koho oslovit pro tzv. tip specialisty – praktický tip odborníka na danou disciplínu, související disciplíny nebo příklad úspěšného projektu, který se tématu kapitoly týká.

V knize tak najdete tipy třeba od autorů Tchibo blogu, od popiskářů z Bonami a Alza, od autorky blogu Kuchařka pro dceru a dalších borců.

Po shodě na základní kostře jsme pak ladily další otázky, např. v jaké osobě budeme text psát (vložte mezititulek vs. vložíme mezititulek), jak pracovat s cizími slovy (skloňovat, neskloňovat, použít, nebo nepoužít český ekvivalent) a nakonec se pustily do psaní.

Jak se donutit psát? Já osobně jsem si stanovila volné pátky, kdy jsem se věnovala jen úpravě svých starých kapitol a tvorbě nových (většinou těch, co minule zpracovávala Jana M.). Začala jsem na začátku listopadu a na konci roku 2019 jsem měla hotovo.

Finální asambláž

V lednu nastal čas dát naše 3 dokumenty dohromady a to je panečku „potěšení“. Řeknu vám totiž tajemství – samotným psaním strávíte tak 20 % z celkového času práce na knize. Pak přicházejí na řadu méně kreativní úkoly:

  • Sjednocení formátování všech dokumentů, aby nevznikaly zbytečné nesmysly v sazbě.
  • Sjednocení způsobu psaní odborných a cizích pojmů.
  • Několik korektur.
  • Rozdělení obrázků do složek podle kapitol, nahrazení těch méně kvalitních nebo nevhodných. Vyznačení jejich pozic v knize, sjednocení názvů a číslování.
  • Příprava podkladů pro grafika, který musí vytvořit vše, co není vyloženě fotografie nebo screen (různá schémata, nákresy, templates).
  • Zadání a výběr vizuálního konceptu celé knihy, obálky a vnitřku.
  • Výběr fotek autorů, příprava medailonků a dalších mikrotextů pro knihu.

Tohle všechno pak musíte dát na jednu úhlednou hromádku (v našem případě zip soubor k odeslání Leteckou poštou) a odeslat redaktorovi do nakladatelství s průvodním dopisem, kde se snažíte upozornit na nejasnosti a přiblížit svou vizi. Pak se obvykle pár měsíců nic neděje, než tenhle balík přechroustá sazeč.

Autorské korektury

Nadejde den, na který jste se těšili a zároveň se ho děsili. Přišla sazba knihy k první autorské korektuře. Teď si vyhraďte několik dní na detailní procházení sazby, kdy budete proklínat sazeče, že nepochopil to, či ono, tady nepochopitelně uřízl půlku fotky a tady špatně rozdělil slovo na konci řádku. Tuhle fázi osobně nesnáším ze všeho nejvíc (už jsem takhle revidovala 3 knihy). Sazbu totiž můžete procházet do zblbnutí a pořád tam budete nacházet další a další nedokonalosti. Doporučuji proto první čtení provést 2x (pak už tam stejně nic neuvidíte) a předat knihu dalším očím nebo poslat na zapracování prvního kola změn. Další ladění si totiž užijete u 2. autorské korektury.

Naštvalo a potěšilo mě zároveň, že i po 3 korekturách profesionálním korektorem, několik překlepů a chyb v textu zůstalo. Došlo mi tak, že prostě není v silách jednotlivce vždy odladit všechny chyby, i když by text procházel xkrát a měl diplom z vysoké korektorské. Naštvalo mě to proto, že paní korektorka byla mírně řečeno hodně sebejistá, a potěšilo proto, že už vím, že překlepy (ne chyby z neznalosti nebo odfláknutí práce) k textu patří jako Kanye ke Kim.

Na co si dát při autorské korektuře pozor?

V této fázi už byste neměli měnit stylistiku textu, protože se vám nezdá nějaká formulace. Většinou tak totiž zanesete do textu další chyby, které vzniknou přepisováním/vpisováním/doplňováním. Teď byste se měli soustředit hlavně na to, jak to vypadá, jestli to jde přečíst a jestli se do knihy dostalo vše, co tam má být – nic nechybí, nic nepřebývá.

Zrodila se kniha

Provedete 2 autorské korektury a modlíte se, aby to klaplo. Kniha už totiž musí do tiskárny a na další kolo úprav nebo kontrolu finální práce sazeče už není čas. A po roce od prvního nápadu je to tady – oznámení z nakladatelství, že vaše kniha vyjde v dané datum v určitém nákladu za takovou a makovou cenu. Pak vám dorazí autorské výtisky. Krásně voní novotou a vy hned listujete na ty stránky, kde se to mohlo „po….“. Ufff, je to ok. No, plus minus 😊 Tak na shledanou zase za pár let, až zapomeneme, jaký to byl porod přivést na svět novou knížku o copywritingu. Teď už je míč na vaší straně.

Novou knížku (teda spíš knihu, je to solidní bichle – oproti první 232stránkové verzi, má teď 349 stran) seženete u všech dobrých knihkupců, a to v papírové i elektronické formě od 9. 11. 2020. Kniha je nově barevná, rozšířily jsme a aktualizovaly všechny kapitoly, ty od původních autorů jsme kompletně přepracovaly a nově přibyla kapitola o firemních publikacích.

Ať slouží!

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Ještě otázečku...
Ukomunikovat se k smrti
Varování! Dnešní blogpost bude z těch lamentačních 😊 Parafrází na povedené dílo Neila Postmana „Ubavit se k smrti“ b...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...
Něco mezi edukací řidičů, reklamou a vzkazem shůry
Copy na Route 66
Tak jako cestovatelé podél Route 66 obdivují její typickou silniční architekturu, málokoho (možná jen copywritera) napadne zam...
Je v pohodě, nebo to byla jen fasáda na pohovoru?
4 typy copywriterů, které nechcete potkat
Seznamte se 4 typy copywriterů, jejichž výskyt je poměrně častý a každý markeťák za svou kariéru potkal alespoň jednoho z nich...
Závodit, nebo spolupracovat?
Měl by copywriter pracovat pro více klientů ze stejného ...
K novému blogpostu mě inspirovala nedávná schůzka s potenciálním klientem. V našich firemních referencích nalez...
Marketingové kampaně: Když je přání otcem myšlenky
Výzkumy, jejichž výsledek tak nějak předem tušíte, A/B testy, ze kterých se nikdo nepoučí, najímání kreativních mozků, aby se ...