Jak vznikala nová verze učebnice copywritingu?

2. verze knihy Copywriting: Pište texty, které prodávají vyjela z tiskárny 9. 11. 2020

Poslední rok jsem se mimo psaní, školení a rození dětí věnovala také přípravě nové knihy o copywritingu. Vlastně staronové – jde o rozšířenou a aktualizovanou verzi naší 5 let staré publikace Copywriting: Pište texty, které prodávají. Tehdy jsme ji psali s kolegy z oddělení copywritingu v H1.cz a dočkala se 4 dotisků. Tentokrát se náš tým smrskl z 4 holek a 1 kluka na 3 autorky. Co příprava knihy, která vyšla stejně jako minule v nakladatelství Computer Press obnáší? Na co si dát pozor a co naopak patří k nejpříjemnějším částem tvorby?

O 5 let moudřejší

5 let uteče jako voda a v marketingu teče snad ještě rychleji než v jiných oborech, proto jsem si loni v září vzpomněla, že už je to vážně nějaká doba, kdy knížka vyšla a minimálně pár údajů a rad by si v ní zasloužilo zaktualizovat. Ale v H1.cz už nepracuju a většina autorů už je také někde jinde – na nápad osvěžit příručku mi proto z původního autorského týmu kývla jen Zuzka, se kterou jsem i zakládala naši agenturu Content Wizards, a Lucka Jebavá (dnes Milerová) mi v pokročilém stádiu těhotenství doporučila jako náhradu za sebe svoji kolegyni Míšu z legendárního Boomerang Publishing. Sešla se nám tak zajímavá směs autorek s rozdílným zázemím pro tvorbu obsahu – jedna majitelka malé obsahové agentury, jedna copywriterka-freelancerka a jedna obsahářka z velké, renomované agentury. Mohly jsme tak každá nabídnout trochu jiný pohled a rozdělit si „volná“ témata podle toho, co je nám v praxi nejblíž.

Koordinace autorů

Nebudu vám lhát, že koordinace 3 autorek nebyla snazší než 5 individualit. Navíc jsou holky hodně spolehlivé a organizované, takže až na pár posunutí termínu dodání (viď Zuzko 🙂 šla tvorba hladce. Už vám asi došlo, že jsem při tvorbě vystupovala jako hlava celé akce (editor, koordinátor a spoluautor v jednom). Na začátku jsme si ve sdílené tabulce připravily seznam jednotlivých kapitol s body, co rozhodně zahrnout, co vynechat, abychom se moc nerozkročily, co je potřeba zaktualizovat, vylepšit od minulé verze nebo koho oslovit pro tzv. tip specialisty – praktický tip odborníka na danou disciplínu, související disciplíny nebo příklad úspěšného projektu, který se tématu kapitoly týká.

V knize tak najdete tipy třeba od autorů Tchibo blogu, od popiskářů z Bonami a Alza, od autorky blogu Kuchařka pro dceru a dalších borců.

Po shodě na základní kostře jsme pak ladily další otázky, např. v jaké osobě budeme text psát (vložte mezititulek vs. vložíme mezititulek), jak pracovat s cizími slovy (skloňovat, neskloňovat, použít, nebo nepoužít český ekvivalent) a nakonec se pustily do psaní.

Jak se donutit psát? Já osobně jsem si stanovila volné pátky, kdy jsem se věnovala jen úpravě svých starých kapitol a tvorbě nových (většinou těch, co minule zpracovávala Jana M.). Začala jsem na začátku listopadu a na konci roku 2019 jsem měla hotovo.

Finální asambláž

V lednu nastal čas dát naše 3 dokumenty dohromady a to je panečku „potěšení“. Řeknu vám totiž tajemství – samotným psaním strávíte tak 20 % z celkového času práce na knize. Pak přicházejí na řadu méně kreativní úkoly:

  • Sjednocení formátování všech dokumentů, aby nevznikaly zbytečné nesmysly v sazbě.
  • Sjednocení způsobu psaní odborných a cizích pojmů.
  • Několik korektur.
  • Rozdělení obrázků do složek podle kapitol, nahrazení těch méně kvalitních nebo nevhodných. Vyznačení jejich pozic v knize, sjednocení názvů a číslování.
  • Příprava podkladů pro grafika, který musí vytvořit vše, co není vyloženě fotografie nebo screen (různá schémata, nákresy, templates).
  • Zadání a výběr vizuálního konceptu celé knihy, obálky a vnitřku.
  • Výběr fotek autorů, příprava medailonků a dalších mikrotextů pro knihu.

Tohle všechno pak musíte dát na jednu úhlednou hromádku (v našem případě zip soubor k odeslání Leteckou poštou) a odeslat redaktorovi do nakladatelství s průvodním dopisem, kde se snažíte upozornit na nejasnosti a přiblížit svou vizi. Pak se obvykle pár měsíců nic neděje, než tenhle balík přechroustá sazeč.

Autorské korektury

Nadejde den, na který jste se těšili a zároveň se ho děsili. Přišla sazba knihy k první autorské korektuře. Teď si vyhraďte několik dní na detailní procházení sazby, kdy budete proklínat sazeče, že nepochopil to, či ono, tady nepochopitelně uřízl půlku fotky a tady špatně rozdělil slovo na konci řádku. Tuhle fázi osobně nesnáším ze všeho nejvíc (už jsem takhle revidovala 3 knihy). Sazbu totiž můžete procházet do zblbnutí a pořád tam budete nacházet další a další nedokonalosti. Doporučuji proto první čtení provést 2x (pak už tam stejně nic neuvidíte) a předat knihu dalším očím nebo poslat na zapracování prvního kola změn. Další ladění si totiž užijete u 2. autorské korektury.

Naštvalo a potěšilo mě zároveň, že i po 3 korekturách profesionálním korektorem, několik překlepů a chyb v textu zůstalo. Došlo mi tak, že prostě není v silách jednotlivce vždy odladit všechny chyby, i když by text procházel xkrát a měl diplom z vysoké korektorské. Naštvalo mě to proto, že paní korektorka byla mírně řečeno hodně sebejistá, a potěšilo proto, že už vím, že překlepy (ne chyby z neznalosti nebo odfláknutí práce) k textu patří jako Kanye ke Kim.

Na co si dát při autorské korektuře pozor?

V této fázi už byste neměli měnit stylistiku textu, protože se vám nezdá nějaká formulace. Většinou tak totiž zanesete do textu další chyby, které vzniknou přepisováním/vpisováním/doplňováním. Teď byste se měli soustředit hlavně na to, jak to vypadá, jestli to jde přečíst a jestli se do knihy dostalo vše, co tam má být – nic nechybí, nic nepřebývá.

Zrodila se kniha

Provedete 2 autorské korektury a modlíte se, aby to klaplo. Kniha už totiž musí do tiskárny a na další kolo úprav nebo kontrolu finální práce sazeče už není čas. A po roce od prvního nápadu je to tady – oznámení z nakladatelství, že vaše kniha vyjde v dané datum v určitém nákladu za takovou a makovou cenu. Pak vám dorazí autorské výtisky. Krásně voní novotou a vy hned listujete na ty stránky, kde se to mohlo „po….“. Ufff, je to ok. No, plus minus 😊 Tak na shledanou zase za pár let, až zapomeneme, jaký to byl porod přivést na svět novou knížku o copywritingu. Teď už je míč na vaší straně.

Novou knížku (teda spíš knihu, je to solidní bichle – oproti první 232stránkové verzi, má teď 349 stran) seženete u všech dobrých knihkupců, a to v papírové i elektronické formě od 9. 11. 2020. Kniha je nově barevná, rozšířily jsme a aktualizovaly všechny kapitoly, ty od původních autorů jsme kompletně přepracovaly a nově přibyla kapitola o firemních publikacích.

Ať slouží!

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Je to klient, nebo ďábel sám?
Jak být zlý na svého copywritera
Malá hitparáda libůstek, které byste svému copywriterovi opravdu dělat neměli, aby se neporouchal, nebo abyste si texty vzájem...
aká je životnost externího copywritera nebo obsahové agentury na jednom projektu?
Jak dlouho vydrží copywriter na jednom projektu?
Ať už jste zaměstnanec, majitel agentury nebo copywriter-volnonožec, většinou to začíná stejně. Na novém projektu je spousty p...
Indie a copywriting
Indické copy
Nožky annacopy.cz se letos zatoulaly do Indie. Hledala jsem onu magickou atmosféru pálících se těl na břehu Gangy, ale našla j...
Jak na ukázky své práce?
Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?
Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeh...
Zdroj: Matthew Shave
Test: Jaký jste typ copywritera? Burnett, Saatchi, nebo...
Jelikož je duben aprílovým měsícem, připravila jsem si pro vás takový testík à la Bravíčko. Zjistěte ve vážném/nevážném testu,...
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Hodně dlouho jsem váhala, jestli tohle téma na profesní blog vůbec tahat. Ale jako nikdo z nás nežije ve vzduchoprázdnu, ...