annacopy

GDPR pro copywritery 2. díl: Pro vašeho content stratéga

GDPR pro copywritery

První problém s GDPR a našimi pracovními návyky nastává, když do našeho obsahu vstoupí reální lidé.

Reální lidé, které lze dohledat? Potřebujete souhlas!

Jde logicky o rozhovory s reálnými lidmi (nejčastěji spokojenými zákazníky, výherci soutěže), známými osobnostmi, ale překvapivě i se zaměstnanci klienta. Tolik oblíbené medailonky by totiž měly být opřeny o dobrovolný souhlas daného zaměstnance. Proto si vždy ověřte, že klient – správce má příslušné souhlasy osob, o kterých je v obsahu řeč.

Příklad 1: U přepisu rozhovoru se spokojeným klientem je na začátku nahrávky dotázán, zda uděluje souhlas se zpracováním svých osobních údajů pro účely tohoto rozhovoru a jeho marketingového využití.

Příklad 2: Klient vám zadá připravit medailonky svých zaměstnanců. Má jejich dobrovolné souhlasy a na jak dlouho, abyste s obsahem mohli dál pracovat (doporučují se 3 roky)?

Příklad 3: Jedete dělat rozhovor se známou osobností. Ve zpracovatelské smlouvě si stanovíte, zda klient předem získá souhlas osobnosti, nebo ho máte získat vy na místě. Má klient souhlas, nebo si máte při rozhovoru nechat něco podepsat?

Posíláte tiskové zprávy novinářům? Pak vás potěší, že podle názoru advokátní kanceláře eLegal kvůli odesílání TZ sbírat souhlasy nemusíte. Pravděpodobně půjde o tzv. oprávněný zájem, je ale potřeba sledovat, jaký bude k tomuto výklad soudů a Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Blogeři jsou správci, nebo zpracovatelé?

Pokud bloger jen poskytuje prostor pro publikaci obsahu klienta, je zpracovatelem a platí stejná situace jako třeba při publikování PR článků nebo pro spolupráci s vámi – stačí zpracovatelská smlouva.

Pokud jde ale o placenou spolupráci, kdy ovlivňujete obsah a společně s blogerem určujeme účel zpracování a prostředky (např. si také vzájemně sdílíte posty na FB) – je bloger i klient správcem a měla by vzniknout smlouva společných správců.

Výstupy z průzkumů a focus groups

Tvoříte pro klienta persony? Dejte si pozor, jaká data používáte. Připravujete je na základě dat od klienta? Souhlasy účastníků průzkumů získává klient, nebo jeho agentura pro výzkum trhu. Děláte hloubkové rozhovory v terénu? Persona tedy vzniká na základě vašich dat a souhlas získáváte sami. Nezapomeňte rovněž na souhlas, že se data dostanou dál ke klientovi.

Ideální je, pokud zdrojová data zanonymizujeme a uchováme jen výsledek průzkumu, abychom neskladovaly hotové profily a nedoupouštěli se onoho profilování, na které GDPR naráží.

Příklad: Z balíku dat jsme zjistili, že našemu průměrnému zákazníkovi je 30-40 let, jde o ženu a má nejraději citronovou příchuť zmrzliny. Data nejsou navázána na nějaké jméno, e-mail…”

Gateovaný obsah

Jaký bude osud uzamčeného obsahu poté, co GDPR vstoupí v platnost? E-mail nebo registrace do věrnostního klubu, kterou si e-mail zařadíte do databáze, už nemohou sloužit jako podmínka dočtení/dokoukání/stažení obsahu. E-mailovou adresu, kterou takto získáte, můžete použít jen k doručení obsahu (zaslání článku, e-booku), ale už ho nesmíte zařadit do své e-mailingové databáze – jsou to totiž 2 rozdílné souhlasy. V průběhu obsahu můžete vyzývat např. pop-up okny k odběru newsletteru, registraci, ale nesmí to být podmínka jeho konzumace. Další cestou je zpoplatnění obsahu a možnost tento zpoplatněný obsah získat výměnou za e-mail do databáze (pro mnoho značek nemyslitelné).

Zjednodušení situace je pro klienty a obsahového stratégy: vykašlat se na gateovaný obsah za e-mail, zapojit kreativitu a lákat do klubu raději na soutěže, slevy, možnost ptát se v poradně, diskutovat pod články…

Obsah a komunikace na sociálních sítích

Vyhněte se tagování lidí, protože nedobrovolně spojujete danou osobu se značkou, kampaní nebo produktem. Nezapomínejte ani na aktivní souhlas účastníků eventů s využitím videí a fotek pro marketingové účely.

Zvažte, jestli na webu opravdu na potřebujete social pluginy. Zpomalují web, málokdo na ně kliká a dochází k natahování osobních údajů z oněch sociálních sítí na váš web – vy si přitom nemůžete být jisti, jak mají tyto sítě GDPR ošetřené.

Pohybem na tenkém ledě jsou klasicky soutěže. U soutěží s odesíláním fotek a dalších údajů nezapomeňte na pravidla soutěže a souhlas se zprac. osobních údajů (odděleně od souhlasu s pravidly soutěže). Nechtějte více, než nutně potřebujete. Datum narození k doručení výhry většinou nepotřebujete. U soutěží pro děti pamatujte na to, že pravidla a důsledky poskytnutí údajů musí být pochopitelné v daném věku.

V dalším díle se podíváme, jak dělat správně svůj osobní marketing. Máte otázky ke GDPR či zpracovatelské smlouvě? Napište mi na Facebooku.