Report: Jaký byl Content & Copy Summit na Czech Online Expo 2023?

Letos jsem měla tu čest stát se jedním z řečníků v rámci čtvrtečního programu Czech Online Expo 2023. Nebyli jste? Nevadí! Know-how z dopoledního summitu, který se zaměřil na obsah, content marketing, copywriting a nové trendy v komunikaci jsem pro vás sepsala do reportu + přihazuji ke stažení svoji prezentaci. A navíc pár bonusů, které jsem na přednášce nestihla (nebo spíš zapomněla) říct.

Anna Sálová: Kde v content marketingu ušetřit a na čem se šetřit nevyplatí

Přednášku jsem začala přehledem všech možných obsahových aktivit a zvýrazněním těch, které se nejvíce prodraží (klasicky videoprodukce, podcasty, piktoriály, webináře), ať už finančně, nebo časově, a vše zarámovala příklady od svého milovaného klienta DronPro. S DronPro jsme už v roce 2019 rozjeli YouTube kanál o dronech a dnes se můžeme těšit z 13 tisíc subscribers, přes 1,2 milionu views, ale také z nákladů, které dodnes přesáhly zhruba milion korun.

Key lesson: Na začátku si musíte říct, jaké obsahové formaty a kanály mají vzhledem k vašemu segmentu podnikání a přítomnosti cílové skupiny smysl. Pak přichází na řadu zhodnotit, na co z toho máte čas, peníze a know-how (případně, jak těžké je se k danému know-how dostat).

Měsíčně v DronPro točíme 4–5 videí různých formátů – quick tutoriály, novinky ze světa dronů, recenze, rozhovory, komentování failů, případové studie a mnoho dalšího. Teď rozjíždíme placený prémiový obsah pro členy. Alex k tomu doplňuje: „Ušetřit se dá při rozjezdu kanálu na natáčecí technice a studiu, protože klíčem k úspěchu není vymazlenej styl (to je jen booster), ale kvalitní obsah. Stačí iPhone 14 a ruční stabilizátor a můžete frčet. Třeba film BANGER, který sklidil celkem úspěch, je celý točený na mobil.“

TIP: Naprostou studnou „šetřícího know-how“ jsou kanály, které sdílejí informace o zlepšovácích – např. Socialpark by Jirka Král.

Klíčem k optimalizaci nákladů na content je recyklace, repurposing a koordinace

A jak tedy ušetřit? Klíčem je recyklace a maximální vytěžování každé obsahové aktivity: Napíšeme článek? Uděláme z něj i scénář pro video.  Natočíme video? Napíšeme podle něj článek, uděláme z něj tahák na socky a ještě e-book ke stažení, získáme neprodejní obsah pro e-mailing a můžeme využít i pro POS materiály. A když dojdou na chvíli témata? Pohrabte se ve svých datech a vytvořte původní obsah s trendy a čísly ze svého podnikání, na který bude chtít každý odkazovat. Zdá se vám, že nemáte co říct? Stačí dokumentovat, co děláte (Don´t create, just document). Každý se rád podívá za oponu a zároveň to váš byznys zlidští.

Key lesson: Časem se zvětšuje vaše knowledge base a zásoba materiálů, a vy tak máte stále více z čeho těžit. Máte pevně postavené základy, do kterých stačí sáhnout a máte hotovo. Nezapomínejte proto na údržbu a pořádek v obsahu, který už vznikl.

Návrh obsahové strategie na základě silných a slabých stránek vašeho týmu, stavu vašeho know-how a vašeho rozpočtu

Po úvodním rozmyšlení se rozhodněte, zda budete postupovat od minimalistické strategie a postupně na ni stavět (naprostým základem je mailing), půjdete střední cestou stále hlavně textového obsahu, nebo uděláte big bang a půjdete do toho naplno. Alternativně se snažte být první, lepší, nebo hezčí. Čím více bodů ze svaté trojce splníte, tím lépe.

Pozor na fachidiocii, blbou náladu a autorství

Snažte se tým co nejvíce integrovat a rozdělit každému co nejvíce kompetencí, jinak se utopíte v procesu a vzniknou chyby, zmatek a frustrace. V dnešní době, kdy potřebujete být always on, flexibilně reagovat, nebo dokonce chcete jet real-time marketing, tak musíte být slazení a akční. Nemůžete mít na každý prd separátního člověka, a pokud ano, tím více musíte vsadit na koordinaci a projektové řízení. Pokud má projekťák i nějakou další kompetenci (např. grafiku, která je potřeba neustále a ke všemu), tím líp.

A co s tou blbou náladou? Nesmíte stát týmu neustále za zadkem a číhat na chybu. Buďte spíše klidným lídrem a drobně korigujte. Potřebujete, aby to váš tým bavilo, a když navíc chcete jet HR marketing a aby váš tým za vás sám kopal na svých osobních (nejen LinkedIn) profilech, musí jim to dávat smysl. S tím se váže i podpora autorství ve smyslu: Mám tam svůj ksicht, budu se víc snažit. Vytvořte si garanty obsahu (know-how) pro různé aspekty vašeho podnikání a vzdělávejte je tímto směrem dál.

A teď už nechám mluvit prezentaci:

Pavel Pajkrt: Jak se změní práce na obsahu pod tlakem nejnovějších trendů

Pavel nás provedl všemi obsahovými trendy posledních let a vyhodnotil jejich životaschopnost a tedy i to, zda se vyplatí do nich vkládat naděje a hlavně energii. Z novinek mě zaujaly hlavně živé streamy, virtuální realita/virtuální světy a automatizace. A všechny nás zajímalo hlavně co? No jasně – ChatGPT a jak ho využít při tvorbě, úpravách nebo personalizaci obsahu.

Pavel nás překvapil tím, že ChatGPT je historicky nejrychleji rostoucí aplikací dle počtu uživatelů (1 mil. dosáhl už za 5 dní) a ukázal nám, jak pomocí AI nástrojů za 15 minut stvoříte virtuální influencerku. Navíc popsal dynamiku osvojení nových trendů ve společnosti a fakt, že jakmile se novinka moc rozšíří, stane se standardem a už nemá ten původní WOW efekt. Dokonce může začít lidi otravovat. A mají se copywriteři bát o práci? Naopak – o BIO pisálky bude v přegenerovaném světe mnohem větší zájem.

Celou Pavlovu prezku si můžete stáhnout na odkaze: bit.ly/skillminers-trendy-a-obsah

Lucie Zitterbartová:  LEAN Canvas: Srovnejte si myšlenky a cíle, než je hodíte na papír

Lucka začala svůj talk situací, kterou zná spousta copywriterů a obsahářů – klient pošle poptávku nebo brief, která postrádá základní náležitosti. A právě pomocí LEAN Canvasu si je může ujasnit a dát tak tvorbě jasný směr, cíl a smysl. Lucka nás provedla postupem na příkladu nabídky hypoték.

TIP: Value Proposition Canvasu jsem se věnovala i ve své knížce Kreativní copywriting.

Magdalena Bischofová: Jak důležitý je příběh značky a jak ho prodat

Magda mi byla hned sympatická nejen proto, že mě po svém příchodu obratem pozvala na Becherovku, ale hlavně pro svou veselou povahu a evidentní lásku ke psům. Na jejím webu www.copypropsa.cz si dokonce můžete vedle obsahu objednat i trénink svého čtyřnohého miláčka.

Magda nás ve své přednášce provedla legendárními příběhy značek a z každé nám vybrala hlavní ponaučení:

  • Příběh značky nevytváříte, on už vlastně je a jen je potřeba ho zrekonstruovat.
  • Příběh by měl být pravdivý, snadno zapamatovatelný, pochopitelný
  • Vsaďte na (pokud možno) pozitivní emoce. Nákup ovlivňuje hlavně pocit, i když si ho zpětně racionalizujeme.
  • Naslouchejte zákazníkům – co řeší, proč si vás vybrali…
  • Příběh je potřeba každodenně precizně servírovat na všech kanálech. V transakčních mailech, popiscích produktů, reklamě, při komunikaci se zákazníky.

Byli jste na Czech Online Expo? Jaká přednáška vás nejvíc zaujala? A kdo měl nejlepší stánek? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Co je to nudge? Lepší pošťouchnout, než nutit.
Co je to Nudge a jak ho využít v obsahovém marketingu?
Tlak vyvolává protitlak, a tak, když někoho k něčemu nutíme, obvykle se akorát naštve a naše přání nesplní. Známe to u dětí, a...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
Royal CopyCamp
Jaký byl Royal CopyCamp?
4. CopyCamp byl netradiční hned z několika důvodů – odehrál se už 7 měsíců po předchozím „ročníku“, začal až odpoledne a ...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...
8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...