Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?

Jak na ukázky své práce?

Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeho zakázky se najednou zeptá: „A můžete mi poslat nějaké reference?“ Fair enough – odkážu ho na odkazy v patičce našeho webu a upřímně dodám, že na jednom webu se vystřídalo několik agentur a svým tvůrčím střevem se na našich textech dodatečně vyřádil i klient. Jak má tedy copywriter sbírat smysluplné reference, aby noví zákazníci získali představu, do čeho jdou?

Problém č. 1. Copy reference má životnost max. 2 roky

Obzvlášť těžké to s referencemi mají weboví copywriteři. Životnost jednoho webu do redesignu je tak 2 roky, a když se chcete chlubit svým bystrým perem delší dobu, zbývá vám tak leda možnost udělat si printscreen. Jak pak vysvětlíte, že klient z vašich textů nebyl tak na větvi, aby si je dal i na nový web?

Problém č. 2: Nenechavý klient

Tohle si zažil asi každý – klient copy schválil, byl spokojený, ne-li nadšený. Když jste si pak pěkný kousek copy chtěli dát do referenci, zjistíte, že klient, nebo snaživý člen jeho týmu se v textu hrabal. Tu něco vymazal (zbytek pak nedával smysl), tu něco přidal (samozřejmě s pravopisnými chybami). Když si toho nevšimnete a potenciálního zákazníka na referenci odkážete, v lepším případě se vám už neozve, v horším si neodpustí poznámku, jak můžete chtít tolik peněz za takovou spatlaninu. Když si toho všimnete, referenci hodíte do koše, nebo můžete se slzou v oku poslat jako referenci původní verzi svého textu s postěžováním, jak klient nedocenil váš vybroušený diamant. Takže zahodit 😊

Problém č.3: Zcela jiný produkt, jiná cílová skupina, jiný cíl copy

Do dalšího úskalí se dostaneme, když máme reference zcela jiných typů produktů a služeb, než poptává aktuální zájemce o copy. Jakou vypovídací hodnotu pro něj bude mít roztomiloučký text o pekařce makronek, když zájemce má konzultantskou společnost řešící hypotéky a financování nemovitostí? Většině zájemců o copy služby však tohle zatím zdaleka nedochází (je potřeba hodně vzdělávat, nebo spolupracovat jen s dalšími marketéry), ale dobrá zpráva je, že prostě něco pošlete a zájemce má pocit zadostiučinění. To, že bude očekávat, že napíšete podobně zábavné a roztomilé texty i pro jeho fabriku na žací stroje, je věc jiná.

Řešení?

Můžete si říct, že zkusíte získat copy reference ze všech možných oblastí lidské tvořivosti, abyste každému zájemci mohli ukázat něco podobného ze své dílny – budovat bohaté portfolio. Bohužel ne každá spolupráce se dopracuje až k prezentovatelné referenci + 3 výše zmíněné problémy. Pokud se smíříte s tím, že ukázky své práce máte jenom v šanonu a už nemusí aktuálně viset někde na webu, je to jedna z cest.

Jako rozumné řešení mi přijde připravit pro zájemce ukázkový text pro jeho projekt za nějakou symbolickou částku (doporučuji řešit zálohovou fakturou). Napíšete tak ukázku přesně na míru novému klientovi, která je aktuální a nepodepsala se na něm cizí tvořivost.

Jak sbíráte reference vy? Řešili jste podobné problémy jako annacopy.cz? Myslíte si, že místo ukázek stačí testimonial spokojeného klienta o tom, že se s vámi dobře spolupracovalo a copy splnilo požadovaný cíl/vydělalo peníze? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Čím víc, tím líp?
Když se ze specializace stane fachidiocie
Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může projekt a rozpočet klienta...
8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...
Čím více detailů, tím lepší copy
Bez briefu ani ránu. Co musí copywriter vědět o vašem pr...
Cesta ke copy, které zaujme a zahraje na správnou strunu zákazníkovy povahy, začíná u vyčerpávajícího breifu všech zainteresov...
GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywriter...
Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (j...
Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Prvky obsahového marketingu zdroj: econsultancy.com
Proč se chováte macešsky ke svému webu?
Vždycky mě fascinuje podnikatel či firma, která vrazí do vývoje svého webu desetitisíce ne-li statisíce korun – dohlédne...