V prvním díle seriálu o pekelně precizním psaní (PPP) se otřeme o, jak by řekli novináři, „kontroverzní“ téma: oslovování zájmenem ve 2. osobě množného čísla Vy/Váš/Vaše vs. vy/váš/vaše atd. Kdy ano, kdy ne? Kdy velké, kdy malé?
Copywriteři se snad nebudou zlobit, když prozradím trochu z našeho „know-how“ na rozpoznávání neprofesionálního copy – tj. cpaní velkého „V“ při adresování zákazníků a veřejnosti do všech druhů textu bez hlubší reflexe.
Většina mých klientů totiž raději zvolí variantu s velkým „V“ v každé situaci, než riskovat uraženého zákazníka. Bohužel tím přispívají k rozšiřování tohoto nešvaru českého internetu a amatérského copywritingu.
Kdy píšeme VELKÉ „V“?
- Při oslovení v korespondenci, a to hlavně, jde-li o nám nadřízeného adresáta – jde o výraz úcty jak k jednotlivci, tak skupině nebo kolektivu.
- Výše uvedené však platí pouze u přivlastňovacích zájmen (Ty, Tebe, Tvůj, Vy, Vás, Váš) x u zájmen zvratných (sebe, svůj) neplatí.
Kdy píšeme malé „v“?
- V soukromé a důvěrné korespondenci
- V obecném textu určeném pro širší publikum
- V žurnalistickém útvaru pro širší publikum
Kromě korespondence (emailingu) je používání velkého „V“ v textech zbytečné a navíc servilní. Nesouhlasíte? Napište mi na annacopy@annacopy.cz, ráda zveřejním váš názor.