Cena self-proma

Taky si občas říkáte, kdy ty hvězdy on-line marketingu dělají klientskou práci, když den co den vystupují na nějaké konferenci a objíždějí všelijaké barcampy, workshopy a meet-upy?  Věřte, že těžko – proto se chci v dnešním článku trochu zamyslet nad cenou, kterou za self-promo platíme.

Čas je to nejvzácnější, co máme

Pozvánka na konferenci nebo vedení workshopu vždy potěší. Je hezké, když má o to, co děláte, někdo upřímný zájem, a dokonce si myslí, že by to mohlo zajímat i ostatní (třeba i tak, že by za vaše know-how zaplatili). Hned poté ale přijde na mysl rozvažování – stojí mi to za to věnovat desítky hodin přípravě přednášky, nemluvě o tréninku rétoriky, případně i cizího jazyka, aby to nebylo o ničem, nebo úplně na…? Stojí to za to, když se vám i za 1 den, co jste mimo kancelář, nakupí takové množství práce, že budete další měsíc tlačit vše před sebou, než se vrátíte do starých „stíhacích kolejí“?

Networking je super, ale pak těch zakázek!

Říkáte si: „Budu vidět, navážu zajímavé kontakty, osloví mě vysněný klient.“ Realita je většinou taková, že se na vás sesype množství začínajících e-shopařů a maminkatelek, kterým pak dáváte 14 dní zpětnou vazbu na jejich shopíky na stejné šabloně. Pro váš time-management je pak úplnou pohromou, když jste jim tak sympatičtí, že chtějí navázat placenou spolupráci. Čeká vás spoustu vzdělávání a zisk v řádu stokorun, protože je vám těch nadšenců nakonec líto. Takže jim poradíte, upravíte, co jde, a nakonec se je snažíte i trochu proškolit, aby si se svým rozpočtem mohli věci na webu spravovat sami (hádáte správně, že 1 školení většinou nic nespasí).

Platíte hvězdu, práci dělá junior

Další kapitolou jsou odborníci, kteří mají sice skvělé PR a vybafnou na vás zpoza každého rohu, ale svou práci pro samé self-promo odflakují, nechávají ho dělat své juniorní pomocníky nebo ji jednoduše vůbec nestíhají. Je to trochu začarovaný kruh, protože zákazníci (hlavně začínající podnikatelé) stále poptávají tyto exponované TOP odborníky a když dostanou do ruky dokument za několik (desítek) tisíc, který je jim bez vedení odborníka v podstatě k ničemu, neradi přiznají, že trendy expert jim vlastně nepřinesl nic víc než pocit, že se se svým projektem mohli chvíli hřát v jeho self-promem přervaném to-do listu.

Když nemáte do čeho píchnout, obvykle po vás neštěkne ani pes. Je o vás zájem a rádi ho podpoříte? Pak se připravte na pořádnou tour, kdy na klientskou práci už moc času nezbyde. Máte podobnou zkušenost? Jak balancujete klientskou práci se svým osobním marketingem? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...
Annacopy.cz v roce 2014
Rok 2013 a annacopy.cz v číslech
V roce 2013 pro vás annacopy.cz sepsala: 263 článků, 23 příspěvků na blog, a 2 hesla na wik...
No nekup to!
Vietnamské copy: Držte si peněženky!
Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala ...
Ogilvyho pracovní stůl ve spolupráci s katedrou duševní hygieny v Oxfordu
Copywriterův pracovní stůl podle Ogilvyho a další tipy, ...
Mezi méně známé části Ogilvyho odkazu patří jeho studium na poli ergonomie copywriterova stolu. Navázal na starší teorii praco...
Americké copy vol. II
Po 9 letech od posledního výletu do USA jsem se do „země neomezených možností“ vrátila znovu, tentokrát prozkoumat méně známý ...
Annacopy.cz v roce 2014
O čem psala annacopy.cz v roce 2014?
Tematický záběr, se kterým se umí copywriter vypořádat, vypovídá hodně o jeho kvalitách. Samozřejmě se může věnovat jen tomu, ...